Bubáci na kolejích

29. září 2015, 00:00 - Adéla Čabanová
29. září 2015, 00:00

Zapomenutý projekt protidrogového vlaku mají po ostudě s dotacemi vzkřísit soukromí dárci

Pražské dejvické nádraží je místo, které prostě má duši. Velkým dílem ji vytváří kultovní nádražní hospoda s občasnými rockovými koncerty, početnými štamgasty a nevídaně počmáranými záchody, která odolává moderním gastronomickým vlivům a často voní marihuanou. Místo jako stvořené pro preventivní programy pro mládež. Už několik měsíců si tu kromě jízdenky do Kladna můžete pořídit také vstupenku na multimediální protidrogovou show do vlaku odstaveného na vedlejší koleji.

Uvnitř v protidrogovém vlaku dítě uvidí, uslyší, ucítí, osahá si a prožije postupně drogové doupě, vězení, policejní vyšetřovnu a autonehodu zaviněnou drogami. To vše s využitím moderních technologií. Opravdu působivá podívaná. Projekt má jen jeden háček: podle odborníků na protidrogovou prevenci je k ničemu.

24 milionů dotací a konec

Asi vám popisovaný vlak něco připomíná; jednu dobu - zhruba před deseti lety - se o něm opravdu hodně mluvilo. Vezmeme to postupně. Revolution Train byl představen v roce 2005 a krátce poté se od něj distancovali lidé z Centra adiktologie, Institutu pedagogickopsychologického poradenství, Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti, lékařská Společnost pro návykové nemoci a další. Tedy téměř všichni, kdo se kdy prevencí užívání drog zabývali.

„Projekt Revolution Train lze charakterizovat jako předražený, vědecky nepodložený a kontraproduktivní experiment na české populaci,“ zaznělo a odborníci varovali každého, kdo by do projektu chtěl vložit peníze. Odstrašující přístup k prevenci je prý překonaný a jako jednorázový program nemá smysl. Přesto po delších peripetiích získal vlak dotaci od Středočeského kraje (už za působení Davida Ratha) a tři roky sporadicky objížděl střední Čechy -to vše za 24 milionů korun z rozpočtu kraje.

V kontextu jiných preventivních programů je to závratná částka.

Potom vlak dojel na spory majitelů s autorem projektu a v roce 2013 se zdálo, že upadne do zapomnění a zaroste křovím kdesi na odstavné koleji. Na začátku roku 2014 ale převzali zpustlý vlak noví vlastníci. Tedy původní autor projektu Pavel Tůma a jeho Nadační fond Nové Česko, který podporuje volnočasové a vzdělávací projekty s podporou jeho 5D technologie. Tůma tvrdí, že kolem dotací byly podivné okolnosti a že vlak za předchozích vlastníků neodpovídal jeho plánům. Získal podporu národního protidrogového koordinátora a protidrogové centrály, dotace od různých firem, vlak obnovil a rozjel zkušební provoz. Od té doby jej navštívilo téměř sedm tisíc dětí z Prahy, ze středních Čech, ale i z Mostu, Šluknova nebo Děčína.

Oproti původnímu pokusu prodělal projekt několik změn. Především se už nesnaží získat přímo veřejné peníze z dotací. „Od začátku roku 2014, kdy jsme projekt převzali od původního vlastníka, jsme nedostali ani korunu ze státního rozpočtu. Vše řešíme díky pomoci od sponzorů, drobných donátorů a svépomocí,“ říká Pavel Tůma. Na dokončení rekonstrukce vlaku tak, aby mohl po kolejích vyjet po celém Česku, shání fond půl milionu korun od drobných dárců na Startovači. Převážnou část jeho příjmů pak tvoří vstupné, které platí návštěvníci. Ať už ti, které tam pošlou rodiče, nebo (častěji) ti ze škol. Vizionář

Interiér vlaku je trochu jiný, nicméně princip zůstává stejný. Stojí na silném, až otřesném zážitku, který má děti přesvědčit, že drogy jim nenabízejí dobrou životní cestu.

Podle Tomáše Zábranského z Kliniky adiktologie se na projektu nezměnilo nic zásadního. Problém je, že stojí na překonaném a chybném přístupu strašení před zlem. Dospívající přitom velmi citlivě vnímají, když dospělí přehánějí. „Drakonický obraz drog není účinným prostředkem primární prevence. Je obecně známo, že přeceňování či přehnané zdůrazňování akutních tragických dopadů užívání psychotropních látek působí kontraproduktivně.

Znevěrohodňuje primární prevenci jako celek a paradoxně normalizuje fenomén užívání vysoce rizikových drog jako zdánlivě široce přítomný jev,“ uvádí Zábranský.

Této kritice nepřikládá Tůma velkou váhu. Jako důkaz úspěchu vnímá to, že se lidem jeho projekt líbí. „Školy mají podle slov učitelů a preventistů už dost nudných přednášek, které děti nebaví,“ říká. Sám sebe označuje za vizionáře. „Chápu, že revolučnost našeho projektu může být důvodem pro kritické hlasy. Počítali jsme s tím, ale zároveň jsme rozhodnuti pevně se našeho konceptu držet, protože jsme přesvědčeni, že je správný,“ míní Tůma.

Soudě podle pokusu sehnat peníze přes komunitní financování na Startovači, zůstává Tůma nepochopený. Za měsíc kampaně jej podpořilo patnáct lidí dohromady 14 tisíci korunami.

Drakonický obraz drog znevěrohodňuje primární prevenci jako celek a paradoxně normalizuje fenomén užívání vysoce rizikových drog jako zdánlivě široce přítomný jev.

O autorovi| Adéla Čabanová, cabanova@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
8 smartphonů do 10 000 Kč: kompakt, phablet, odolňák i vlajková loď [Vánoce 2017]
Robot Atlas je zase mrštnější. Podívejte, jak udělá salto (video)
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít