zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Vybíráte vysokozdvižné vozíky? Prověřte si, jak je to s jejich servisem

Dobré zařízení nestačí. U manipulační techniky to platí rovněž. Důležitý je i kompletní…

Vlak pendolino Českých drah
Vlak pendolino Českých drah
Autor: Archiv/Euro

Brusel otáčí, soukromníci budu muset o vstup na železnici bojovat

 Weikert 02. ledna 2016, 06:30  -  Petr Weikert
Vlak pendolino Českých drah
Vlak pendolino Českých drah
Autor: Archiv/Euro
02. ledna 2016, 06:30

Evropská unie upouští od plánů na rychlou liberalizaci železničního trhu. Přesněji řečeno rozhodla se státům příliš nemluvit do toho, zda budou provoz na svých tratích svěřovat soukromníkům, nebo státním dopravcům. Co na jedné straně vypadá jako rozumný krok, je pro soukromníky špatnou zprávou.

Jak bude železniční doprava vypadat, stanovuje Evropa v takzvaném čtvrtém železničním balíčku. Původní reformní záměr někdejšího komisaře Siima Kallase se ale pod tlakem velkých evropských železničních dopravců změnil. Podle čerstvého rozhodnutí Rady EU by státy sice měly primárně vypisovat veřejné soutěže na provoz svých tratí, Evropa zároveň říká několik „ale“.

„Přímé zadání zakázky stále zůstává jako regulérní nástroj v případech, kdy k tomu má kompetentní autorita své důvody, které vysvětlí, pokud by to bylo třeba, regulačnímu orgánu,“ popisuje výkonný ředitel bruselského Společenství evropských železnic (CER) Libor Lochman. Onou autoritou jsou v Česku buď kraje, nebo ministerstvo dopravy, které si provoz na tratích objednávají.

V praxi to bude znamenat, že ministerstvu a krajům stačit mít v záloze pár dobrých argumentů a jejich preferenci státního dopravce, tedy Českých drah, nic neohrozí.

Majitel Leo Expressu Leoš Novotný se před pár týdny účastnil v Lucemburku konference Evropské železniční agentury, na níž byla hostem současná komisařka EU pro dopravu Violeta Bulcová. „Prosazujeme maximální návrat k původnímu smyslu čtvrtého železničního balíčku tak, aby znamenal skutečné otevření trhu,“ tlumočila jeho stanovisko mluvčí Leo Expressu Petra Valentová. I komisařka Bulcová má podobný názor. Přítomným řekla, že veřejné rozpočty dotující provoz na tratích nejsou dostatečné. Podoba balíku se ale už těžko změní.

Ne a ne

Soukromí dopravci by si pochopitelně přáli slyšet opak a situaci si vykládají po svém. „V České republice přímé zadání bez výběrového řízení není možné. Jde to pouze v odůvodnitelných případech. To znamená tehdy, když na trhu neexistuje žádný alternativní dopravce, a tato situace tu není – na dveře ministerstva a krajů ‚klepou‘ nejméně čtyři dopravci,“ říká mluvčí RegioJetu Radima Jančury Aleš Ondrůj.

Dá se tedy předpokládat, že české spory budou dál trvat a končit i na stole Evropské komise, jako se to v případě Jančurova RegioJetu a Českých drah už v minulosti stalo.

Že situace v Česku nemá pravidla, ukazuje příklad provozu na trati z Brna do Olomouce přes Břeclav. Vláda v roce 2014 přijala usnesení, ve kterém stanovila tratě, o něž se bude soutěžit, a také ty, které zadá pro provoz Českým drahám. ČD měly slíbenou na deset let právě zmíněnou trasu. Nelíbí se to ale ministru financí Andreji Babišovi, který by rád viděl úspory. Jeho ministr dopravy Dan Ťok tedy slíbil, že ještě situaci prověří, a ČD tak mohou o vládní slib klidně přijít.

Chybí úřad

Železniční balík Evropa definitivně schválila v polovině loňského roku, další dva až tři roky budou mít státy na přijetí normy do své legislativy. Lhůty, které obsahuje, věští zabetonování trhu na dlouhý čas. Zadávat z ruky budou moci státní úřady ještě deset let, přičemž uzavřené smlouvy budou dalších deset let dobíhat.

Velcí evropští dopravci si také prosadili to, že zůstanou legální všechny formy jejich existence. Tedy buď sdružení v jednom velkém holdingu, kde se potkává správce kolejí s provozovatelem dopravy, jako je to v případě německých DB, nebo plně integrovaný podnik, jaký mají například ve Slovinsku či Lucembursku. Upraví se jen lehce jejich fungování.

Potíže v Česku pramení také z toho, že nemáme jeden úřad, který by liberalizaci trhu koordinoval. Pravomoci takzvaného regulátora trhu jsou roztříštěny v několika institucích. Vláda nicméně slíbila, že v příštím roce by měla taková kancelář vzniknout. Vzhledem k tomu, že železniční trh nedostane z Evropy žádný jasný impulz, to vypadá, že bude mít úřad práce víc než dost.


Čtěte také:

Tendr na šumavské lokálky se zdrží, Rafaj vyhověl rozkladu ČD]** **[[http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/jancura-vlade-o-zadne-trate-se-uchazet-nebudu-zmente-ale-pravidla-tendru-1253448|Jančura vládě: O žádné tratě se ucházet nebudu, změňte ale pravidla tendrů

RegioJet končí na trati z Bratislavy do Košic, bude se soudit


Čtěte také

Události  V Česku se začaly testovat dálnice, které mluví s auty

Chytré dálnice jsou nebezpečné, zjistili Britové. Zemřelo na nich 38 lidí

Zhruba před pěti lety spustili ve Velké Británii pilotní projekt chytrých dálnic. Úkol…

před 2 hodinami

Události  Koronavirem bylo nakaženo už přes 4000 lidí

Koronavirus zabil v Číně už 106 lidí, dostal se i do Německa

Na nový koronavirus v Číně zemřelo už 106 lidí a na 4500 osob je jím v této zemi nakaženo…

před 3 hodinami

Kryptoměny  Šéf francouzské centrální banky François Villeroy de Galhau

Guvernér francouzské centrální banky: Kryptoměny ano, ale jen v rukou státu

Šéf francouzské centrální banky François Villeroy de Galhau uznal užitečnost digitálních…

před 3 hodinami

Ilustrační foto

Drážní bianco. Manažeři Českých drah otálejí s podpisem prázdných směnek

Několik českých bank se podle zdrojů týdeníku Euro už dlouhé měsíce marně pokouší dohnat…

před 3 hodinami

Generální ředitel ČEZ Daniel Beneš

Tržby ČEZ v energetických službách loni stouply o třetinu na 22 miliard korun

Tržby energetické společnosti ČEZ v komplexních energetických službách (ESCO) loni…

před 3 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Kdy si budete muset v roce 2020 doplatit zdravotní pojištění z vlastní kapsy?
Kalendář státních svátků 2020, kdy budou mít obchody zavřeno?
Sleva na manželku (manžela) 5x jinak
Termín pro odevzdání daňového přiznání: v roce 2020?
Lze požadovat odškodné při havárii vozidel MHD?
Auta
Dáváte nohy na palubní desku? Airbag vám zpřeráží nohy,…
Mercedes pokořil výškový rekord. Jeho Unimog se dostal do 6700 metrů nad mořem
BMW M340d xDrive se vyzradilo předčasným únikem. A to hned v obou karosářských provedeních
Koronavirus zasahuje i automobilky. Stahují zaměstnance z Číny
Nové Caddy a Caddy Cargo se představí už v únoru
Hry pro příležitostné hráče