zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Studium MBA přináší unikátní znalosti i šanci na vyšší plat

Vzdělání je v dnešní době jedním ze stavebních kamenů úspěšného a plnohodnotného života.…

Pořiďte si levně produkty Apple

Značka Apple je pro výjimečné, iPhony mají styl, iMACy dokonalou grafiku, vše se…

Boj o první místo

07. října 2019, 00:00 - Aleš Jungmann
07. října 2019, 00:00

Přetahovaná o pozici největší automobilky světa má letos trochu hořkou příchuť: celý trh se propadá a nikdo neví, kdy útlum skončí

Zatímco ještě před deseti lety byly boje o co nejvyšší prodeje a tím i marketingově příjemný titul největší automobilky světa poměrně těsné, pomyslná koruna za rok 2018 připadla japonské Toyotě. A to s velkým náskokem: společnost JATO uvádí, že zatímco prodeje Toyoty se díky tříprocentnímu růstu přehouply přes hranici osmi milionů aut, druhý Volkswagen s 6,7 milionu prodaných vozů zůstal zhruba na loňských číslech. Třetí byl loni propadající se Ford (meziročně minus 11 procent) s 5,3 milionu aut, Honda skončila na předloňských číslech a pěti milionech.

Výsledky za letošní první pololetí ukazují, že Ford na bronzovém stupínku nejspíše zůstane i letos. Hodně mu ubližují propady prodejů v Číně, kde meziročně ztrácí více než 40 procent, alespoň částečně jej však zachraňuje téměř dvouciferný růst na několika silných trzích jako třeba v Německu. Také Volkswagen se potýká s výrazně nižším zájmem o nová auta v Číně, i on však našel alespoň částečnou náhradu, a to na trzích v Jižní Americe, které loni rostly (zejména zásluhou Brazílie) o výrazných sedm procent. Silnou pětku uzavírá Nissan (4,75 milionu vozů), domácí Škoda je s 1,2 milionu dvacátá. To je výborný výsledek, prodala totiž více aut než například Opel, Subaru nebo Citroën a nezůstala daleko za takovým gigantem, jako je (nebo spíše býval) Fiat.

Výsledky se mohou lišit v závislosti na započítání (či nezapočítání) lehkých užitkových aut. Nejvýrazněji je to vidět u Fordu F-150, který v určitých specifikacích již spadá do kategorie LUV. Pokud započítáme i tyto verze, jde o nejprodávanější vůz světa (téměř 1,1 milionu kusů) před další stálicí Toyotou Corolla (934 tisíc). Na třetí Hondu Civic (813 tisíc) dotírá Toyota RAV4 (807 tisíc), jediný z vozů první desítky, jehož prodeje v roce 2018 výrazněji rostly.

Nic dobrého nás nečeká

Už nyní je jasné, že rok 2019 skončí pro automobilky neslavně. Dokonce se očekává meziroční propad na úrovni krize z let 2008 a 2009. V řeči čísel se očekává propad zhruba z 86 milionů prodaných automobilů na něco kolem 82 milionů; alespoň taková je prognóza profesora Dudenhoeffera z německého Centra pro automobilový výzkum. Návrat na loňskou úroveň má trvat minimálně tři, spíše však čtyři roky a bude závislý na politické situaci.

Právě ta totiž z velké části stojí za letošními problémy s prodeji nových vozů. Kromě ochlazení čínské ekonomiky a s ním spojeným dvouciferným útlumem jde totiž také o vliv sankční politiky Donalda Trumpa. A to ještě ve výhledu nejsou zcela zohledněny dopady brexitu a možného zavedení cla na vozy dovážené do USA z Evropské unie.

Podstatně negativnější roli zde má i zavádění ostrých emisních nařízení, která zejména na starém kontinentu povedou ke zdražení automobilů. Pro příklad nemusíme daleko: elektrická Škoda Citigo bude stát téměř 430 tisíc korun, tedy o polovinu více než benzinová verze, jejíž výroba končí.

Čísla za první pololetí dávají Dudenhoefferovi za pravdu: propad o sedm procent a 39 milionů prodaných vozů jsou tvrdou realitou. Jediný segment pick-upů nepatrně roste, jinak se všechny propadají: nejvíce MPV (minus 16 procent), luxusní vozy, a dokonce i malá auta (oba minus 12 procent).

Nejúspěšnější automobilky roku 2018 (Meziroční

Celkové prodeje v milionech kusů změna)

Toyota 8,091 (+3 %)

Volkswagen 6,746 (+1 %)

Ford 5,329 (-11 %)

Honda 4,966 (0 %)

Nissan 4,751 (-2 %)

Hyundai 4,077 (+ 3 %)

Chevrolet 3,882 (-1 %)

Suzuki 3,047 (+5 %)

Kia 2,639 (+4 %)

Mercedes 2,552 (+1 %)

Zdroj : JATO

Nejprodávanější modely aut v roce 2018 (Meziroční

Celkové prodeje v tisících kusů změna)

Ford F 1076 (0 %)

Toyota Corolla 934 (+1 %)

Honda Civic 813 (+2 %)

Toyota RAV 4 807 (+4 %)

Nissan X-Trail 771 (-6 %)

Honda CR-V 736 (-2 %)

VW Golf 731 (-11 %)

VW Passat 660 (-2 %)

Chevrolet Silverado 651 (-1 %)

Honda HR-V 646 (-6 %)

Zdroj : JATO

O autorovi| Aleš Jungmann, jungmann@mf.cz


Čtěte také

 Ilustrace k eseji Proč je i dnes dobré umět se bránit

Esej: Proč je i dnes dobré umět se bránit

Také v aktuálně desáté nejbezpečnější zemi na světě, kterou Česko je, se šikanuje, mlátí,…

před 1 hodinou

Praha  Nemocnice Na Bulovce, ilustrační foto

Praha chce se státem směnit majetek za miliardy. Jde například o budovy nemocnice Na Bulovce

Hlavní město má nemovitosti za několik miliard korun, který by chtělo směnit za pozemky a…

před 1 hodinou

 Zásobník plynu MND

Komentář: Šmejdi křičí, chyťte šmejda

Na ten telefonát lze jen těžko zapomenout. Podle hlasu volal mladý muž, místy se zajíkal…

před 1 hodinou

 Letiště Karlovy Vary

Přecpaná Ruzyně? Ztrátová regionální letiště cítí jednu z posledních šancí

Těch třiatřicet sytě červených zetorů na promrzlé a opuštěné ploše nejde přehlédnout.…

před 1 hodinou

 Národní bezpečnostní úřad

Nejdražší úřednice Lieblová se opět napojila na veřejné peníze

Poradkyně Zuzana Lieblová brala na obraně víc než náčelník generálního štábu. Nyní…

před 1 hodinou

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Komentáře

Finance
Vrácení daní 2020 - kdy dostanete daňový přeplatek?
Kdy budou pololetní prázdniny v roce 2020?
Zdravotní pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Fintech a proměna bankovního světa
Nemusíte si náhodou tento rok vyměnit řidičák?
Auta
Němci vyrábí nejméně aut za čtvrt století. Vláda už plánuje…
Škoda už prodává Octavii liftback. Jak si stojí proti konkurenci i Golfu?
Ministr dopravy si maloval dálnice. Hezký obrázek, Vladimíre, ale teď zpátky k domácím úkolům
Hennessey potvrdil 1200 koní pro Corvette C8. Největším oříškem prý bude převodovka a ECU
BMW 320d bude standardně mild-hybrid. Stejný pohon dostanou i modely X3 a X4
Hry pro příležitostné hráče