Bilionové čtvrtstoletí

19. října 2015, 00:00 - Pavel Páral
19. října 2015, 00:00

Kuponová privatizace, později mnohokrát démonizovaná, byla z velké části úspěšná

V lednu příštího roku to bude rovné čtvrtstoletí od okamžiku, kdy začala privatizace v postkomunistickém Československu, jíž věnujeme hlavní téma v tomto čísle týdeníku Euro. Začala tzv. malá privatizace. Byl to prazvláštní model. Dražily se nájmy, zásoby a zařízení obchodů, restaurací a provozoven služeb, zatímco samotné nemovitosti zůstávaly v majetku státních podniků.

Zahraniční experti na to koukali jak u vytržení a nechápali, jak může někdo dražit nájemní smlouvu na dva roky a za dost slušné peníze. Pro transformaci ekonomiky to však mělo zásadní význam v podobě rychlého návratu soukromého podnikání do zestátněné ekonomiky. Na rozdíl od Maďarska či Polska zde komunismus žádný živnostník nepřežil a jejich návrat měl zásadní psychologický efekt, když dal lidem naději, že s vlastní iniciativou lze dojít slušného živobytí. To, kromě jiného, pomohlo v přijímání nelehkých transformačních nákladů.

A také to, jak se dnes už moc neví, vyneslo slušné peníze. Více než třicet miliard byla na počátku devadesátých let ohromující suma. Státní rozpočet České republiky v roce 1993 operoval s příjmy zhruba 340 miliard korun. Peníze z této první vlny privatizace na rozdíl od dalších privatizačních výnosů nebyly hned projedeny. Ještě v rozpočtu na příští rok počítá Andrej Babiš s dotací na penze z účtu malé privatizace, kde jsou dosud čtyři miliardy.

V roce 1992 začala i privatizace velká, když Volkswagen získal prvních třicet procent akcií mladoboleslavské Škody. A pochopitelně začaly i spory o podobu a rychlost privatizace. Pokus české vlády pokračovat s dalšími velkými firmami jako se Škodou a prodávat do zahraničních rukou na federální úrovni neprošel přes ministra financí Václava Klause a nastoupila kuponová privatizace později mnohokrát démonizovaná, nicméně z velké části velmi úspěšná. A nejen proto, že docela dost lidí získalo ze státního majetku alespoň pár tisícovek, ale i proto, že se stát zbavil rizika, že mu během dlouhých prodejů strategickým partnerům jeho vlastní manažeři, převážně bývalí komunističtí generální ředitelé, firmy rozkradou pod rukama. Právě to se stalo v případě podniků zahraničního obchodu, kde si obchodníci odnesli zajímavé kontrakty a vztahy se zahraničními partnery do svých privátních firem během pár měsíců.

Ale protože šanci měl při kuponovce sice každý, ale jen někdo měl schopnosti, informace a kontakty, kuponová privatizace vytvořila i první skutečně domácí kapitalisty – Kellnera, Tykače, Komárka. Nicméně taky třeba jmenovce Koláčky, Viktora a Antonína, kteří s pomocí sociálních demokratů ovládli hornictví v Čechách a ve Slezsku. Ale zůstali za ní i zkrachovalí průmyslníci, jako byl Soudek, Stehlík či Maroušek.

Po nástupu socialistů se privatizovalo jen za peníze a do zahraničních rukou. Kdo se na dalších stránkách týdeníku Euro podívá podrobněji na největší transakce, zjistí, že to taky nebyla moc velká sláva a výnosy neodpovídají příliš tomu, jakou měly příslušné firmy cenu při dalších prodejích o pouhých tři či pět let později. Nemluvě o nikoli zrovna nejlevnějším modelu záchrany a privatizace bank. Každopádně česká privatizace je po čtvrtstoletí zralá na nějakou od politiky oproštěnou analýzu, které by se měl ujmout někdo, kdo u převodů bilionového majetku opravdu nebyl.

V kuponové privatizaci se stát zbavil rizika, že mu během dlouhých prodejů strategickým partnerům jeho vlastní manažeři, převážně bývalí komunističtí generální ředitelé, firmy rozkradou pod rukama.

O autorovi| Pavel Páral paralp@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Známé tváře a volby: Které známé osobnosti podporují ANO, KSČM, či ODS?
Chcete půjčku vyřídit online?
Jaký má vliv sdílené ubytování na českou ekonomiku?
Po svatbě vás vyřizování na úřadech nemine!
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Auta
Příval malých crossoverů na český trh nebere konce. Dnes…
Plug-in hybridní kupé Polestar 1 není Volvo a vyrábět se bude v Číně
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Sportovní Mazda s motorem Wankel? Problémem není technologie, ale byznys
Polestar dnes představí své první auto. Bude to čtyřválcové plug-in hybridní kupé
Technologie
Tip: Jak získat Windows 10 Fall Creators Update co nejdříve?
Google překvapil. Kvůli lepším fotkám navrhl vlastní procesor
Už i pevným diskem se dá špehovat, funguje jako mikrofon. Hrozba pro bezpečnost
Podruhé a lépe. Surface Book 2 je rychlejší, lépe vybavený a může být zcela tichý
Netflix má již 104 milionů předplatitelů. Příští rok hodlá do obsahu nacpat 8 mld. dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít