Auta a politika

12. října 2015, 00:00 -
12. října 2015, 00:00

Od té doby, co vyšel najevo americký podvod Volkswagenu s měřením emisí, se množí kritika toho, že automobilový průmysl a němečtí politici jsou nebezpečně propojeni. Jak je tomu konkrétně?

Všichni tři byli v minulosti premiéry Dolního Saska a zároveň členy dozorčí rady Volkswagenu.

GERHARD SCHRÖDER • někdejší sociálnědemokratický spolkový kancléř (1998–2005)

SIGMAR GABRIEL • současný vicekancléř a ministr hospodářství, předseda sociální demokracie (SPD)

CHRISTIAN WULFF • bývalý německý prezident (2010–2012), musel odstoupit pro podezření z příliš těsných vztahů s řadou podnikatelů (soud jej podezření posléze zbavil)

MATTHIAS WISSMANN • někdejší ministr ve vládě Helmuta Kohla • dnes předseda Svazu automobilového průmyslu

ANGELA MERKELOVÁ • současná spolková kancléřka sama nemá přímé spojení s automobilovým průmyslem, ale: • v roce 2008 v Bruselu na přímluvu Christiana Wulff a zařídila, aby Evropská komise nenapadla zákon, jenž dává Dolnímu Sasku zhruba dvacetiprocentní podíl ve firmě • v roce 2009, těsně před zahájením kampaně, která vedla k jejímu prvnímu znovuzvolení, dohlížela na spornou operaci, jež měla zachránit Opel před krachem, ačkoli ji ekonomičtí ministři přesvědčovali, že by opak byl lepší • v roce 2013 v Bruselu agresivně lobbovala za přijetí méně přísných norem pro emise oxidu uhličitého; hned poté obdržela její strana CDU 690 tisíc eur od vlastníků BMW

PETER HARTZ • bývalý šéf lidských zdrojů u Volkswagenu, kancléř Schröder jej v roce 2003 pověřil prosazováním zásadní reformy německého pracovního trhu • v roce 2007 se stal jedním z hlavních aktérů skandálu Volkswagenu, když vyšlo najevo, že firma posílala vedení odborářů na luxusní výlety, součástí byly návštěvy nevěstinců

ECKART VON KLAEDEN • šéf lobbistického týmu u Daimlera a zároveň přední politik vládnoucí Křesťansko-demokratické unie (CDU) • od roku 2009 sloužil jako šéf úřadu vlády Angely Merkelové

MARTIN JÄGER • von Klaedenův předchůdce v roli šéfa lobbistů Daimleru • dnes mluvčí ministra financí Wolfganga Schäubleho

THOMAS STEG • za kancléře Gerharda Schrödera mluvčí spolkové vlády • dnes šéf regulatorního oddělení ve Volkswagenu

FEDERÁLNÍ ÚOAD MOTOROVÝCH VOZIDEL • spadá přímo pod ministerstvo dopravy, což je uspořádání, o němž kritici tvrdí, že znemožňuje účinný dohled nad řečeným sektorem

Zdroje: JP Morgan, Reuters, Der Spiegel, Financial Times, BBC, The Economist, The Business Insider, The Wall Street Journal

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Bitcoin na novém rekordu. Právě pokořil cenu 6000 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít