Američané se učí, jak vyslovit plamen

15. května 2017, 00:00 - Ondřej Stratilík
15. května 2017, 00:00

Drobky z miliardové zakázky na vojenské helikoptéry lákají české zbrojaře

Letoun L-159 měl nalétáno pouze dvacet hodin, když se 24. února 2003 zřítil v Brdech. V jeho troskách tehdy zahynul i zkušený kapitán Petr Vašíček. Bitevník obtěžkaný třemi novými kanony chtěl do poslední chvíle zachránit. V okamžiku, kdy aktivoval katapult, už bylo pozdě.

I tato smutná epizoda tvoří jednu z kapitol dlouhého a krkolomného vývoje českého dvojhlavňového kanonu Plamen.

Firma ZVI, nástupce vsetínské zbrojovky, má zbraň ve svém katalogu dodnes.

A i když by se mohlo zdát, že namontováním plamene na podzvukové bitevníky české armády vše skončilo, nemusí to tak být. Další šanci kanonu dala zakázka na dvanáct víceúčelových helikoptér. I ty by podle některých informací mohly být vybaveny vsetínským vynálezem.

Hlavní favorit

Že jde o zvažovanou variantu, potvrzuje i postoj americké firmy Bell Helicopter.

Právě její stroje UH-1Y Venom nyní vypadají jako hlavní favorit miliardového tendru.

„Je to možnostodpovídá Joel Best, manažer zbrojní výroby firmy Bell Helicopter, na dotaz, jestli by venomy v české armádě létaly s plamenem. Ostatně i proto už Bell podepsal memorandum s českou společností MPI Group, kam ZVI patří.

Finální rozhodnutí je na Generálním štábu. Podle jeho zadání se bude dvanáct zakoupených vrtulníků upravovat a vyzbrojovat.

Ovšem vzhledem k tomu, že generálové ani ministerstvo kontrakt nekomentují, není jasné, jestli se plamen na nové helikoptéry skutečně dostane a jaké nastavení vlastně od výrobců chtějí.

Jedním z mála známých požadavků české armády je, že nové helikoptéry mají být vyzbrojeny řízenými protitankovými střelami. Konkrétně tedy izraelskými Spike. Což mimochodem znamená dobrou zprávu opět pro MPI Group. Společnost už v minulosti střely dodávala pro obrněné transportéry Pandur, spolupracuje s jejich výrobcem Rafael Advanced Defense Systems.

A na část peněz si s jistotou přijde i státní podnik LOM Praha. Právě zapojení leteckých opraven do kontraktu je jednou z nejdůležitějších podmínek ministerstva obrany. I proto už všichni výrobci uzavřeli s podnikem smlouvy o kooperaci. V jeho hangárech by se měly stroje pro české letectvo kompletovat, zároveň by jeho pardubická pobočka pomáhala s výcvikem posádek.

Ještě se nejásá

Malí zbrojaři však stále nemají jistotu, že si na miliardovou zakázku sáhnou. I když se světoví výrobci vrtulníků předhánějí v tom, kdo zapojí větší část českého průmyslu, je nutné brát jejich slova s rezervou. Může jít jen o strategii, jak zapůsobit a ve značně nepřehledné situaci, do níž obrana tendr dostala, vylepšit vyjednávací pozici.

Navíc mnohokrát se ukázalo, že definitivu nedávají ani podepsaná memoranda. Ostatně ministerstvo obrany by mohlo mluvit. V době, kdy brazilská společnost Embraer začala pracovat na projektu transportního letadla KC-390 a potřebovala znát zájem potenciálních zákazníků, sepsala Praha s Brazílií předběžnou dohodu, podle níž si pořídí dva letouny.

Skutečnost ale vypadá jinak. Výroba už probíhá a česká armáda od svého několik let starého záměru couvá. Takový letoun prý nepotřebuje.

Podporu domácího průmyslu až do roku 2012 zajišťovaly offsety. Tehdejší vláda však program, podle nějž zahraniční vítězové velkých veřejných zakázek kompenzovali výdaje států podporou exportu nebo investicemi, zastavila.

A tak došlo ktomu, že z aktuální smlouvy na pronájem švédských supersoniků Jas-39 Gripen za 21,4 miliardy korun nemají české firmy nic. Podpora se v „době pooffsetové“ prostě zapomněla dojednat.

Kdo si chce přičichnout

• ZVI Vsetín MAJITEL: Michal Smrž Na vrtulníky může dodat kanonový komplet Plamen PL-20, který byl v 90. letech vyvíjen původně pro letouny L-159; tehdejší Zbrojovka Vsetín na zbrani pracovala několik let, rozpočet bylo nutné mnohokrát navýšit, z původních 102,3 milionu korun vystoupal na 237,3 milionu, podíl ministerstva obrany nakonec činil 129,3 milionu korun.

• MPI Group MAJITEL: Michal Smrž Vzhledem ke spolupráci s izraelským výrobcem protitankových kompletů Spike, které by měly být i pro nové vrtulníky, je velmi pravděpodobné, že MPI Group se k zakázce dostane.

• LOM Praha MAJITEL: Státní podnik zřízený ministerstvem obrany Na starost dostane jednak kompletaci vrtulníků v konfiguraci pro českou armádu, jejich následné opravy i výcvik pilotů.

Aktuální vývoj vrtulníkové zakázky Během své nedávné návštěvy USA prohlásil ministr Martin Stropnický, že už se vybírá jen ze dvou variant. A sice strojů UH-1Y Venom (Bell Helicopter) amerického námořnictva za 12,3 miliardy korun a AW139 (Agusta-Westland) za 5,5 miliardy. V nejbližší době prý ale kontrakt podepsaný nebude, proto je možné, že nové vedení ministerstva po volbách nákup přehodnotí.

O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
V práci se řeší problémy v kuchyňce. Začátek konce
Rozdílný výpočet sociálního a zdravotního pojištění v příkladech
Chystáte se do zoo? Kolik stojí vstupné a kde můžete kouřit?
České neprůstřelné vesty chrání od Keni po Austrálii
ČNB opět zpřísňuje poskytování hypoték - není ale třeba panikařit
Auta
Dacia jako ojetina: Kterou chtít, kterou nebrat a jak…
Abt přidal pětiválci v Audi RS3 dalších 100 koní. Teď už jich má 500
Sedm slepých uliček automobilového vývoje: Tudy ne, přátelé
Ford Focus bude „číst“ silnici a vyhlazovat díry pomocí adaptivních tlumičů
Kvíz: Poznáte auta podle těchto detailů?
Technologie
Američan vyrobil robota na kompletní přípravu burgerů
Google upravil nastavení účtu. Denně ho navštíví 20 milionů lidí
Nvidia vyrobila speciální 32GB verzi grafiky Titan V: CEO Edition s vyšším výkonem
Instagram je další miliardovou službou Facebooku a jde po krku YouTubu
Šéf Intelu náhle končí. Oficiálním důvodem je nevěra, reálným by mohl být 10nm proces
Hry pro příležitostné hráče