Tlak na Prahu: petice žádá metro na úrovni

15. srpna, 15:31  -  Ondřej Stratilík
15. srpna, 15:31

Téměř tři a půl tisíce lidí už podepsalo petici požadující, aby o podobě chystané linky metra D v Praze rozhodla architektonická soutěž. Chtějí docílit toho, aby nové stanice vypadaly a fungovaly lépe než loni zpřístupněné zastávky metra A.

„Uveřejněné návrhy architektonického řešení jednotlivých nových stanic včetně urbanistického řešení nepovažujeme za vhodné. Nenesou známky moderní soudobé architektury, působí jako postmoderní stavby devadesátých let. Záleží nám na tom, jaký architektonický odkaz zanechá Praze naše generace,“ píše se v petici adresované Magistrátu hlavního města Prahy. „Požadujeme, aby na projektovou dokumentaci metra D byla vyhlášená veřejná mezinárodní architektonická soutěž pod dohledem České komory architektů,“ apelují autoři na konšely.

V pondělí 15. srpna ve 14.00, tedy tři dny po uveřejnění elektronické petice, se pod ní podepsalo už 3430 lidí. „Po vzhledu nových stanic metra A je veřejná architektonická soutěž povinností,“ píše jeden z petentů. Nejen on, ale i řada odborníků upozorňuje, že loni na jaře otevřená nová část zelené trasy má řadu nedostatků. Ať už jsou to chybějící eskalátory na Nádraží Veleslavín, či nedostatečné zastřešení do vstupu na Bořislavce.

Čtěte rozhovor se zastáncem architektonických soutěží:

Lešek: Lepší výběr architekta než soutěž neexistuje

Poměrně kriticky vůči vedení metropole vystupuje i Česká komora architektů. Mluvčí komory Zuzana Hošková tvrdí, že v minulosti oslovili už čtyři pražské primátory s oficiální výzvou na uspořádání architektonické soutěže. „Bohužel jsme ze strany magistrátu nereflektovali žádnou velkou odezvu či nabídku spolupráce. Současně jsme nabídli pomoc při vyhlášení soutěže a upozornili na výhody architektonických soutěží: transparentnost celého procesu, výběr na základě kvality nikoliv ceny, nezávislé posouzení více návrhů odbornou porotou a podobně,“ doplňuje Hošková.

Týdeník Euro požádal o vyjádření i pražský magistrát, jeho mluvčí Vít Hofman ale na dotazy neodpověděl. Zatím to tedy vypadá tak, že kompletní projektovou dokumentaci za 440 milionů korun bez DPH vytvoří společnost Metroprojekt. Ta projektovala i kritizované pokračování trasy A do Motola.

Metro D
Metro D spojí centrum Prahy s jižní částí města. Projektanti náklady předběžně odhadují na zhruba 50 miliard korun. První část by měla být dokončena do konce roku 2022. Zda bude předpokládaný termín dodržen, ale není jasné. Roky plánovanou výstavbu totiž komplikují výkupy pozemků. Trasa metra D povede z Náměstí Míru do Písnice. Dohromady jde o deset nových stanic. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče.

Čtěte také:

Kde kope Metrostav aneb Češi na konci světa

Značný pokles. Veřejných zakázek ve stavebnictví ubylo 39 procent


Mohlo by vás zajímat

 Geolog Václav Cílek (foto Martin Pinkas/Euro)

Václav Cílek: Ocitáme se ve světě nerovnováhy

Hongkong - ilustrační foto

Ekonomicky nejsvobodnější zůstává Hongkong, Česko si výrazně polepšilo

 Twitter

Twitter je krok od převzetí. Zájem může mít Google i Salesforce

 Ilustrační foto

MMF: Řecko potřebuje výrazně snížit dluhovou zátěž

 Budova německé Commerzbank v Hamburku

Commerzbank bude propouštět. O práci přijde 5 tisíc lidí

Krávy, ilustrační foto

Čína zrušila zákaz hovězího z USA. Lační po mase z ciziny

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a chci zakázat…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

  • Miroslav Bárta: Káhiru dobylo jenom pár set jezdců

Hry pro příležitostné hráče