Správa železnic zaplatí Italům za hlavní nádraží půl miliardy

23. listopadu, 17:39 - čtk
23. listopadu, 17:39

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zaplatí bývalému nájemci na pražském hlavním nádraží, společnosti Grandi Stazioni, zhruba půl miliardy korun za rekonstrukci pražského hlavního nádraží. Uvedla to mluvčí společnosti Kateřina Šubová. Grandi Stazioni si za modernizaci nádraží podle SŽDC nárokuje více než 770 milionů korun. Správa je s italskou firmou ve sporu poté, co bývalému nájemci k letošnímu 17. říjnu neprodloužila smlouvu.

Podle mluvčí zaplatí SŽDC prokazatelné náklady na opravy budovy. Správa se tak rozhodla proto, aby předešla vysokým smluvním pokutám, které by mohla dostat, pokud by s platbou vyčkávala až na ukončení soudního sporu, uvedla mluvčí. Na rozhodnutí SŽDC dnes upozornil server Lidovky.cz, podle kterého správa železnic plánuje italské firmě vyplatit 565 milionů korun.

Uvedená částka vychází ze znaleckého posudku, který si nechala SŽDC vypracovat poté, co Grandi Stazioni podle ní odmítla předložit doklady o skutečně proinvestovaných prostředcích. Smluvní pokuta vyplývající ze smlouvy, kterou s Grandi Stazioni uzavřely České dráhy jako původní vlastník nádraží, přitom podle SŽDC představuje 0,5 procenta z dlužné částky za každý den prodlení, což znamená skoro čtyři miliony korun denně.

Grandi Stazioni měla mít hlavní nádraží pronajaté na dalších 30 let, pokud by do letošního 16. října zvládla zrekonstruovat celý objekt. Původně uváděla, že pokud SŽDC společnost z objektu vypoví, bude požadovat 1,2 miliardy korun jako kompenzaci za rekonstrukci odbavovací haly a také jako náhradu za ušlý zisk z dalších let provozu nádraží.

Grandi Stazioni do letošního června většinově vlastnily italské dráhy. Nově firmu vlastní francouzský investiční fond Antin a italská investorská skupina Borletti Group. Předloni česká pobočka Grandi Stazioni hospodařila se ziskem 54 milionů korun při výnosech přesahujících 144 milionů korun.

Dále čtěte:

Grandi Stazioni zažalovala kvůli hlavnímu nádraží SŽDC. Chce náhradu škody

Grandi Stazioni: Za zchátralé hlavní nádraží mohou České dráhy

Rychlostní tratě by mohly být financovány a provozovány soukromými subjekty


Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče