Správa železnic zaplatí Italům za hlavní nádraží půl miliardy

23. listopadu 2016, 17:39 - čtk
23. listopadu 2016, 17:39

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zaplatí bývalému nájemci na pražském hlavním nádraží, společnosti Grandi Stazioni, zhruba půl miliardy korun za rekonstrukci pražského hlavního nádraží. Uvedla to mluvčí společnosti Kateřina Šubová. Grandi Stazioni si za modernizaci nádraží podle SŽDC nárokuje více než 770 milionů korun. Správa je s italskou firmou ve sporu poté, co bývalému nájemci k letošnímu 17. říjnu neprodloužila smlouvu.

Podle mluvčí zaplatí SŽDC prokazatelné náklady na opravy budovy. Správa se tak rozhodla proto, aby předešla vysokým smluvním pokutám, které by mohla dostat, pokud by s platbou vyčkávala až na ukončení soudního sporu, uvedla mluvčí. Na rozhodnutí SŽDC dnes upozornil server Lidovky.cz, podle kterého správa železnic plánuje italské firmě vyplatit 565 milionů korun.

Uvedená částka vychází ze znaleckého posudku, který si nechala SŽDC vypracovat poté, co Grandi Stazioni podle ní odmítla předložit doklady o skutečně proinvestovaných prostředcích. Smluvní pokuta vyplývající ze smlouvy, kterou s Grandi Stazioni uzavřely České dráhy jako původní vlastník nádraží, přitom podle SŽDC představuje 0,5 procenta z dlužné částky za každý den prodlení, což znamená skoro čtyři miliony korun denně.

Grandi Stazioni měla mít hlavní nádraží pronajaté na dalších 30 let, pokud by do letošního 16. října zvládla zrekonstruovat celý objekt. Původně uváděla, že pokud SŽDC společnost z objektu vypoví, bude požadovat 1,2 miliardy korun jako kompenzaci za rekonstrukci odbavovací haly a také jako náhradu za ušlý zisk z dalších let provozu nádraží.

Grandi Stazioni do letošního června většinově vlastnily italské dráhy. Nově firmu vlastní francouzský investiční fond Antin a italská investorská skupina Borletti Group. Předloni česká pobočka Grandi Stazioni hospodařila se ziskem 54 milionů korun při výnosech přesahujících 144 milionů korun.

Dále čtěte:

Grandi Stazioni zažalovala kvůli hlavnímu nádraží SŽDC. Chce náhradu škody

Grandi Stazioni: Za zchátralé hlavní nádraží mohou České dráhy

Rychlostní tratě by mohly být financovány a provozovány soukromými subjekty


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít