Ondřej Kolář: Stav Vítězného náměstí je žalostný

10. října, 12:15 - Tereza Čapková
10. října, 12:15

Hlavní město podcenilo vážnost dopravní situace v Praze 6, částečné řešení je přeměnit kruhový objezd na Vítězném náměstí ve světelnou křižovatku, zaměřit se na veřejnou městskou dopravu, ale i na indivudiální automobilovou dopravu, myslí si to starosta městské části Praha 6, Ondřej Kolář (TOP 09).

Před více než měsícem odstartoval ve vaší městské části projekt zón placeného stání, osvědčil se?

Z valné části ano. Projekt plní naše očekávání velmi dobře a místní občané teď mohou konečně v klidu parkovat prakticky před domem. Žádný systém takto velkého rozsahu samozřejmě není dokonalý. Spolu s kolegy ovšem intenzivně pracujeme na jeho postupném zdokonalování.  

Po hlavním městě požadujete úpravy, jaké a proč?

V první řadě požadujeme rozšíření projektu zón placeného stání do oblastí, kam se masa vozidel nerezidentů po zavedení zón organicky „přelila“. Jmenovitě nám jde o lokality jako Bořislavka, Petřiny či staré Vokovice, postupně pak celé území Prahy 6. Dále bychom rádi upravili cenovou politiku, aby byla přívětivější a současně motivovala k rovnoměrnějšímu rozprostření vozidel po celém území naší městské části.  

Myslíte si, že vám magistrát vyhoví?

Uděláme pro to maximum. Podle všeho je i na úrovni hlavního města dostatek politické vůle se dohodnout na smysluplném řešení dopravy v klidu.

Vlna protestů se kvůli parkovacím zónám vzedmula mezi podnikateli, je možné, že kvůli nim podají hromadnou žalobu, chápete je?

Chápu a jedním dechem dodávám, že už v této souvislosti pracujeme na dílčích úpravách.  

Magistrát zvažuje, že by jim poplatek za parkování snížil, souhlasíte s tím?

V zásadě ano. Kupříkladu pro drobné místní živnostníky byla totiž nastavená cenová politika poměrně málo vstřícná. Rádi bychom se proto domluvili na jejím narovnání, aby byly poplatky pro podnikatele vstřícnější. Stejně tak chceme upravovat ceníky i pro fyzické osoby, zejména pak poplatky za druhé a další auto.    

Praze 6 se i přes původní nevoli pražské radnice podařilo prosadit, že se bude v případě dopravních kolon uzavírat výjezd z tunelového komplexu Blanka na Prašný most, jste spokojen?

Jsem spokojen, že se nám podařilo dosáhnout rozumného kompromisu. S čím však spokojen nejsem, je zdejší mimořádně komplikovaná dopravní situace, jež k tomuto radikálnímu způsobu řešení vedla a jejíž vážnost vedení metropole do značné míry podcenilo.

Vítězné náměstí čeká kompletní přeměna. (Zdroj Wikimedia Commons)

Podle náměstka primátorky Petra Dolínka by pomohlo, kdyby kruhový objezd na Vítězném náměstí nahradila světelná křižovatka a posunuly se některé zastávky městské hromadné dopravy.

To je sice pravda, není to ale pravda celá. Uspokojivé řešení se bude muset zaměřit nejen na dopravu veřejnou, nýbrž též na individuální automobilovou dopravu.

Praha 6 si nechává od Institutu plánování a rozvoje Praha vypracovat na novou podobu Vítězného náměstí, kdy bude hotová?

Rádi bychom revitalizaci Vítězného náměstí stihli dokončit ke stému výročí od chvíle jeho pomyslného vzniku v plánech architekta Engela, to znamená v roce 2020.  

Má městská část nějakou představu, jak by měla revitalizace vypadat?

Současný stav jednoho z nejmonumentálnějších náměstí v Praze je žalostný. Kdysi klasicky členěná plocha při dnešním dopravním zatížení nefunguje ani z pohledu dopravní křižovatky, ani z pohledu veřejného prostoru. Ideální řešení by obecně mělo zahrnovat vytvoření adekvátního parteru po obvodě náměstí, bezkolizní dopravní koexistenci aut a chodců, jakož i celkové uvolnění a zcelení plochy pro možnost vybudování soustavy předzahrádek, vkusného městského mobiláře a zeleně. Konkrétní odpověď na řešení těchto komplexních problémů by nám měla dát právě připravovaná dopravně-urbanistická koncepce.

Jak se osvědčil semafor ve Svatovítské ulici u Vítězného náměstí? Ponechá ho tam radnice?

Rozhodnutí o umístění světelné signalizace bylo vedeno snahou napomoci plynulosti místní dopravy. K tomu semafor od chvíle, kdy si na něj chodci i řidiči zvykli, skutečně přispívá. Z tohoto důvodu máme v úmyslu jej na místě ponechat i nadále.  

Praha 6 připravuje prostřednictvím své společnosti Sneo dostavbu plaveckého areálu Petynka, přibýt by měl krytý bazén a menší akvapark se třináctimetrovou skluzavkou. Opozice projekt kritizuje, protože měla podle ní radnice vyhlásit architektonickou soutěž, proč nevyhlásila?

Řádná soutěž se teprve uskuteční. Donedávna jsme pracovali výhradně se srovnávací studií, která se zaměřovala na ryze ekonomické, technické a technologické parametry areálu.

Jaké budou náklady na stavbu?

Podle mých informací by mělo jít o částku v přibližné výši 170 milionů korun.

Kdy se podle vás začne stavět a kdy předpokládáte ukončení stavebních prací?

Věřím, že první návštěvníky bychom ve zbrusu novém areálu mohli přivítat v roce 2019.  

Další rozhovory se starosty:

Oldřich Lomecký: Pro zákaz alkoholu zatím nemáme podporu

Jana Černochová: Babiš je v bezprecedentním střetu zájmů

Bude to jako v Paříži, říká o ruském kole starosta Prahy 5


Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče