Grandi Stazioni končí na Hlavním nádraží. Za 13 let nedokončilo rekonstrukci

06. října 2016, 12:47 - čtk
06. října 2016, 12:47

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ukončí spolupráci se společností Grandi Stazioni, která má v nájmu pražské hlavní nádraží. Společnost měla památkově chráněnou budovu zrekonstruovat, což se jí ve stanoveném termínu nepodařilo.

Prodloužení nájmu by podle správy železnic bylo v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. Grandi Stazioni měla památkově chráněnou budovu zrekonstruovat, což ve stanoveném termínu neučinila. Smlouva o nájmu vyprší k 16. říjnu. Podle Grandi Stazioni ale jednání o prodloužení smlouvy pokračují.

„Výzvu k vyklizení prostor Grandi Stazioni obdržela, jednání o prodloužení smlouvy nicméně pokračují dál,“ řekl firmy Martin Hamšík. Společnost doufá, že nakonec k dohodě se správou železnic dospěje. Firma měla po zrekonstruování nádraží získat právo na dalších 30 let, kdy by mohla prostory nádraží využívat a pronajímat dalším nájemcům.

Podle Šubové nyní SŽDC podobně jako Grandi Stazioni osloví ostatní nájemce a bude s nimi jednat o podmínkách dalšího pronájmu. Jednoznačným cílem je zachovat spolupráci a projednat náležité smluvní vztahy, uvedla mluvčí. Dodala, že chystané změny nebudou mít dopad na provoz železniční dopravy na největším pražském nádraží.

Do sporu mezi Grandi Stazioni a SŽDC, která je podřízenou organizací ministerstva dopravy, se začátkem týdne vložil ministr dopravy Dan Ťok. Řekl, že není zastáncem ostrých řešení, nicméně že nevidí ze strany Grandi Stazioni zásadní kroky, které by dokazovaly, že chce zpoždění v rekonstrukci nádraží skutečně řešit. „Je prostě potřeba trvat na tom, že ČR je právní stát, platí tady smlouvy, platí tady zákony, ty smlouvy se dodržují. Nedodržování smluv prostě občas vede k jejímu vypovězení,“ uvedl Ťok v diskusním pořadu Rozstřel.

Rekonstrukcí by měla projít i Staroměstská radnice. Čtěte více:

Staroměstská radnice projde rekonstrukcí, Praha hledá zhotovitele

„Společnost Grandi Stazioni uzavřela smlouvu se společností České dráhy v roce 2003. Měla tedy dostatek času dokončit rekonstrukci Hlavního nádraží v Praze, “ doplnila Šubová. Původně měla být rekonstrukce hotová do roku 2013, dřívější majitel, České dráhy, ale firmě termín prodloužily o tři roky do poloviny letošního října.

Už před týdnem Grandi Stazioni vyzvala SŽDC, aby jí dodatkem termín pro dokončení oprav hlavního nádraží o dva roky prodloužila. Společnost tehdy uvedla, že do rekonstrukce budovy investovala 1,2 miliardy korun, které bude spolu s ušlým ziskem z dalších let nájmu požadovat zpět po SŽDC. „Společnost Grandi Stazioni vyjadřuje přesvědčení, že bude nalezena shoda na základním postupu a že nebude muset dojít k akceleraci situace a iniciaci soudních řízení, včetně přenesení sporu na mezinárodní úroveň,“ uvedla firma.

Podle SŽDC by případný spor s Grandi Stazioni měly řešit české soudy, což je uvedeno i v původní smlouvě. Grandi Stazioni doposud opravila původní odjezdovou halu, ve které vznikla řada obchodů a centrální část vnitřku památkově chráněné Fantovy budovy s kavárnou, kterou pronajala kavárenskému řetězci z Indie Café Coffee Day. Zbývá tak rekonstrukce bočních traktů budovy a vnější fasáda, na které společnost začala pracovat letos na jaře.

Společnost do letošního června většinově vlastnily italské dráhy. Nově firmu vlastní francouzský investiční fond Antin a italská investorská skupina Borletti Group. Předloni česká pobočka Grandi Stazioni hospodařila se ziskem 54 milionů korun při výnosech přesahujících 144 milionů korun.

Grandi Stazioni
Italská společnost Grandi Stazioni byla založena v roce 1998. Je odpovědná za revitalizaci a správu sítě tvořené 14 hlavními italskými železničními stanicemi. Patří mezi ně například Řím, Termini nebo Milano Centrale.
Grandi Stazioni zvítězila ve výběrovém řízení na obnovu Hlavního nádraží Praha a také nádraží v Mariánských Lázních a Karlových Varech v roce 2003. Rekonstrukci nádraží v Mariánských Lázních dokončila firma v roce 2009, od projektu opravy karlovarského nádraží Grandi Stazioni v roce 2010 odstoupila, když se ukázalo, že stav místního nádraží je tak špatný, že jeho oprava prakticky není možná a je v podstatě nutné postavit budovu znovu. Rekonstrukce se ujaly České dráhy.
Společnost letos koncem září v tiskové zprávě varovala, že pokud Správa železniční dopravní cesty s ní smlouvu neprodlouží, bude požadovat zaplacení 1,2 miliardy korun, které do rekonstrukce nádraží vložila. Rovněž chce vymáhat náhradu za škody, které jí měl způsobit předchozí majitel nádraží, České dráhy.
Společnost původně vlastněná většinově italskými drahami letos v červnu změnila majitele. Firmu nyní vlastní francouzský investiční fond Antin a italská investorská skupina Borletti Group.
V roce 2014 česká pobočka Grandi Stazioni hospodařila se ziskem 54 milionů korun, výnosy činily přes 144 milionů korun.

Čtěte také:

České dráhy navýšily zisk, osobní doprava stále prodělává

O nějaké linky holt přijdeme, říká Pavel Krtek z ČD


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Volby 2017: vše, co potřebujete vědět
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Auta
Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta…
Land Rover míří také na silnice. Road Rover bude luxusní elektromobil
Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G160 AWD
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off-roady
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Technologie
Paměti DDR5 by se mohly objevovat už od roku 2019. Takt až 6,4 GHz, VRM na modulech?
Takhle bude vypadat retro ThinkPad. Lenovo jej nabídne k 25. výročí
Windows Store bude zřejmě přejmenován na Microsoft Store
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít