Zákaz vjezdu dieselům? Německá města jsou pro

11. července 2016, 21:00 - tre
11. července 2016, 21:00

Zamýšlené zákazy vjezdu dieselových auta do měst nemusejí být příliš vzdálenou budoucností. Alespoň pokud by o něm rozhodovaly německé radnice.

Berlín, Mnichov, Brémy či Stuttgart. Radnice těchto měst by přivítaly snížení koncentrace oxidů dusíku na území měst a přilehlého okolí i za pomoci zákazu vjezdu naftových aut. Za emise těchto škodlivých plynů jsou nejvíce zodpovědné právě dieselové motory. Nejen v centrech, ale i v okolí německých měst, tedy ve čtvrtích u dálničních obchvatů, bývají limity nejvyšší. Diskuze na toto téma zintenzívněla po loňském emisním skandálu Volkswagenu.

Evropská unie stanoví roční limit pro koncentraci oxidu dusičitého na 40 mikrogramů na metr krychlový. V roce 2015 byl výrazně překročen ve Stuttgartu, kde koncentrace dosahovala 87 mikrogramů. V Mnichově to bylo 84 a v mnoha dalších městech přes 60 mikrogramů. Pro srovnání v Praze v Legerově ulici, která má nejvyšší údaj z hlavního města, činila v roce 2014 průměrná koncentrace hodnoty 51,1 mikrogramů. Celkem imisní limit EU loni překročilo 29 německých oblastí. Brusel již kvůli tomu s Německem zahájil řízení.

Velká německá města ale poukazují na dosud chybějící právní rámec pro zavádění ekologických známek. Proto například Brémy nepočítají se omezením pro diesely dříve než v roce 2018. O modrých známkách se na začátku roku zmínila ministryně životního prostředí Barbara Hendricksová (SPD). Poté se zvedla kritika, především ze strany koaliční CDU a automobilových svazů.

Podle radnic Mnichova a Berlína je třeba, aby byly známky zaváděny s jistou sociální obratností. To znamená přechodná období a udělování výjimek. Ne všechna města se ale spoléhají na budoucí zákazy vjezdu. V Mnichově chtějí úřady snižovat hodnoty oxidu dusičitého i masivnější podporou elektroaut či elektrokol například pro doručovatelské služby. Berlín zase nakoupil nové liniové autobusy. V některých částech metropole už díky tomu registrují pokles koncentrace NO2 o více než 10 procent.

V západní Evropě zjevně diesely nečeká světlá budoucnost. V Paříži bojují s přebujelým automobilismem podporou čehokoli, co by obyvatele odradilo od využívání individuální dopravy. O zákazu vjezdu dieselů tamní socialistická starostka sní také. Zatím se hovoří o roce 2020.


Čtěte o pařížské snaze omezit automobilismus:

Paříž vystavuje stopku autům

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Steam rozjel letní výprodeje her. Nákupní horečku mu ale překazili „hackeři“
New York Times diskuze nezruší. Hloupé komentáře bude mazat umělá inteligence
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít