Zákaz vjezdu dieselům? Německá města jsou pro

11. července, 21:00 - tre
11. července, 21:00

Zamýšlené zákazy vjezdu dieselových auta do měst nemusejí být příliš vzdálenou budoucností. Alespoň pokud by o něm rozhodovaly německé radnice.

Berlín, Mnichov, Brémy či Stuttgart. Radnice těchto měst by přivítaly snížení koncentrace oxidů dusíku na území měst a přilehlého okolí i za pomoci zákazu vjezdu naftových aut. Za emise těchto škodlivých plynů jsou nejvíce zodpovědné právě dieselové motory. Nejen v centrech, ale i v okolí německých měst, tedy ve čtvrtích u dálničních obchvatů, bývají limity nejvyšší. Diskuze na toto téma zintenzívněla po loňském emisním skandálu Volkswagenu.

Evropská unie stanoví roční limit pro koncentraci oxidu dusičitého na 40 mikrogramů na metr krychlový. V roce 2015 byl výrazně překročen ve Stuttgartu, kde koncentrace dosahovala 87 mikrogramů. V Mnichově to bylo 84 a v mnoha dalších městech přes 60 mikrogramů. Pro srovnání v Praze v Legerově ulici, která má nejvyšší údaj z hlavního města, činila v roce 2014 průměrná koncentrace hodnoty 51,1 mikrogramů. Celkem imisní limit EU loni překročilo 29 německých oblastí. Brusel již kvůli tomu s Německem zahájil řízení.

Velká německá města ale poukazují na dosud chybějící právní rámec pro zavádění ekologických známek. Proto například Brémy nepočítají se omezením pro diesely dříve než v roce 2018. O modrých známkách se na začátku roku zmínila ministryně životního prostředí Barbara Hendricksová (SPD). Poté se zvedla kritika, především ze strany koaliční CDU a automobilových svazů.

Podle radnic Mnichova a Berlína je třeba, aby byly známky zaváděny s jistou sociální obratností. To znamená přechodná období a udělování výjimek. Ne všechna města se ale spoléhají na budoucí zákazy vjezdu. V Mnichově chtějí úřady snižovat hodnoty oxidu dusičitého i masivnější podporou elektroaut či elektrokol například pro doručovatelské služby. Berlín zase nakoupil nové liniové autobusy. V některých částech metropole už díky tomu registrují pokles koncentrace NO2 o více než 10 procent.

V západní Evropě zjevně diesely nečeká světlá budoucnost. V Paříži bojují s přebujelým automobilismem podporou čehokoli, co by obyvatele odradilo od využívání individuální dopravy. O zákazu vjezdu dieselů tamní socialistická starostka sní také. Zatím se hovoří o roce 2020.


Čtěte o pařížské snaze omezit automobilismus:

Paříž vystavuje stopku autům

Mohlo by vás zajímat

 Severokorejský vůdce Kim Čong-un

Kim a jeho parta. Je Kim Čong-un nepříčetný?

 Senátor Jan Veleba.

Jenda už jede. Prezidentův fanoušek Veleba má vysoké cíle

 Budova Deutsche Bank v Jungmannově ulici na Praze

Akcie Deutsche jsou na novém minimu, šéf banky vyzývá ke klidu

Deutsche Bank

Americké úřady jednají s Deutsche Bank o pokutě 5,4 miliardy USD

Ilustrační foto (Zdroj: ČTK)

Apple otevře první výzkumné centrum v Číně. Zaměstná 500 lidí

Ilustrační foto

Žádný milion. Do Německa přišlo loni „pouze“ 890 tisíc uprchlíků

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče