Zákaz vjezdu dieselům? Německá města jsou pro

11. července 2016, 21:00 - tre
11. července 2016, 21:00

Zamýšlené zákazy vjezdu dieselových auta do měst nemusejí být příliš vzdálenou budoucností. Alespoň pokud by o něm rozhodovaly německé radnice.

Berlín, Mnichov, Brémy či Stuttgart. Radnice těchto měst by přivítaly snížení koncentrace oxidů dusíku na území měst a přilehlého okolí i za pomoci zákazu vjezdu naftových aut. Za emise těchto škodlivých plynů jsou nejvíce zodpovědné právě dieselové motory. Nejen v centrech, ale i v okolí německých měst, tedy ve čtvrtích u dálničních obchvatů, bývají limity nejvyšší. Diskuze na toto téma zintenzívněla po loňském emisním skandálu Volkswagenu.

Evropská unie stanoví roční limit pro koncentraci oxidu dusičitého na 40 mikrogramů na metr krychlový. V roce 2015 byl výrazně překročen ve Stuttgartu, kde koncentrace dosahovala 87 mikrogramů. V Mnichově to bylo 84 a v mnoha dalších městech přes 60 mikrogramů. Pro srovnání v Praze v Legerově ulici, která má nejvyšší údaj z hlavního města, činila v roce 2014 průměrná koncentrace hodnoty 51,1 mikrogramů. Celkem imisní limit EU loni překročilo 29 německých oblastí. Brusel již kvůli tomu s Německem zahájil řízení.

Velká německá města ale poukazují na dosud chybějící právní rámec pro zavádění ekologických známek. Proto například Brémy nepočítají se omezením pro diesely dříve než v roce 2018. O modrých známkách se na začátku roku zmínila ministryně životního prostředí Barbara Hendricksová (SPD). Poté se zvedla kritika, především ze strany koaliční CDU a automobilových svazů.

Podle radnic Mnichova a Berlína je třeba, aby byly známky zaváděny s jistou sociální obratností. To znamená přechodná období a udělování výjimek. Ne všechna města se ale spoléhají na budoucí zákazy vjezdu. V Mnichově chtějí úřady snižovat hodnoty oxidu dusičitého i masivnější podporou elektroaut či elektrokol například pro doručovatelské služby. Berlín zase nakoupil nové liniové autobusy. V některých částech metropole už díky tomu registrují pokles koncentrace NO2 o více než 10 procent.

V západní Evropě zjevně diesely nečeká světlá budoucnost. V Paříži bojují s přebujelým automobilismem podporou čehokoli, co by obyvatele odradilo od využívání individuální dopravy. O zákazu vjezdu dieselů tamní socialistická starostka sní také. Zatím se hovoří o roce 2020.


Čtěte o pařížské snaze omezit automobilismus:

Paříž vystavuje stopku autům

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového…
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Patentové skici odhalují malý dvoumístný sporťák značky Honda
Technologie
Aukro chystá změny. Na konci měsíce začne migrace a služba bude desítky hodin nedostupná
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít