Vládní projekt selhal. Malé americké firmy se na burzu nehrnou

Tomáš Lemešani 14. září, 07:09  -  lem
14. září, 07:09

Měl zvýšit počet startupů na burze a zjednodušit jejich přístup k financím. Plán americké vlády umožnit veřejné nabídky akcií i menším společnostem však velkou odezvu nevzbudil. Malé firmy nedokážou zaujmout masy lidí. Rok po změně pravidel pro kapitálové trhy uspěla v možnosti sehnat finance první veřejnou nabídkou akcií – takzvaným IPO – pouze hrstka firem.

V takzvaném mini IPO, které zavedl kabinet Baracka Obamy, uspělo méně než 100 firem. Mezi úspěšné patří startup vyrábějící tříkolová vozidla, realitní agent či developer. Mnohem víc je však těch, kteří investory o atraktivitě svých akcií nepřesvědčili.

Nová pravidla, známá jako Reg A+, snížila právní nároky, které jsou nutné pro vytvoření IPO nabídek. Americká vláda také zmírnila podmínky počtu zaměstnanců a finanční kondice společností, které by rády nabídly veřejně akcie. Kabinet proto s cílem snižovat nezaměstnanost a rozvíjet malé a střední podnikání změnil sérii občanských, zaměstnaneckých a obchodních zákonů. Pravidla vstoupila v platnost loni v červnu.

Jak uvedl deník The Wall Street Journal, podle posledních dostupných údajů Komise pro cenné papíry využilo možnost opatření REG A+ 94 firem, které chtěly sumárně získat 1,7 miliardy dolarů. Z nich jen 45 splnilo kritéria nutná pro vypsání veřejné nabídky a jen hrstka IPO skutečně zrealizovala.

Po hlavě

Selhání vládního programu podle odborníků obnažilo neprofesionalitu lidí v čele amerických startupů. Ti nejsou schopni komunikovat s potenciálními investory a správně cílit marketingové kampaně. Mimo technologický sektor firmy neumí zaujmout. Trpí také podnikatelskou namyšleností, když spoléhají, že se o jejich přednostech dozvědí lidé sami.

„Velkým problémem je spěch podniků a jejich nedostatečná příprava,“ řekl Rod Turner, generální ředitel Manhattan Street Capital.

Častou chybou je také přílišný optimismus. Firmy se do veřejné nabídky akcií hrnou bez promýšlení důsledků a řádné přípravy. Problémem je také nezkušenost v oblasti právních služeb. Firmy k IPO přesvědčují právníci, kteří chtějí vydělat na právní přípravě bez ohledu na realitu.

Přílišné sebevědomí

Například správce budov Allegiancy zahájil své IPO o hodnotě zhruba 30 milionů dolarů v březnu. Firma chtěla být jednou z prvních, které nová pravidla využijí. Ačkoli investovala do marketingu a prostřednictvím obchodních zástupců nabízela akcie firmy i podomní reklamou, kvůli nezájmu nabídku zrušila.

„Jen to, že jste lídr, neznamená, že vás budou následovat,“ řekl po fiasku generální ředitel Allegiancy Steve Sadler. Dnes přiznává, že byl před nabídkou akcií příliš sebevědomý a optimistický.

Selhání u IPO přitom není levné. Když firma v USA hodlá veřejně nabídnout své akce investorům, musí navýšit základní jmění na 20 milionů dolarů. Allegiancy tato operace stála 15 milionů dolarů hotovosti. Dalším nemalým nákladem je povinná prověrka účetní závěrky autorizovaným auditorem. Tím je většinou někdo z velké čtyřky - KPMG, PwC, Deloitte a EY.

Věří v oživení

Marně vynaložené náklady mohou být pro menší projekty likvidační. Generální ředitel projektu 3DTV Dean Zanetos dnes po neúspěšné přípravě na IPO lituje rozhodnutí využít vládního projektu. Jeho malý startup prý přípravou, která nakonec k nabídce akcií ani nevedla, strávil čtyři měsíce. Za právní služby utratil 20 tisíc dolarů.

Nespokojené jsou dokonce i ty projekty, které v IPO uspěly. Třeba firma Elio Motors sháněla na rozběh sériové výroby low-costových automobilů 45 milionů dolarů. Ačkoli IPO završila, získala pouze 17 milionů, což po odpočítaní nákladů na splnění plánů firmy nestačí. Jak uvedl zakladatel firmy Paul Elio, projekt doplatil na falešnost investorů. Během průzkumu před IPO prý hodně lidí slibovalo štědré investice. Když však přišlo na lámání chleba, nabídky se nehrnuly.

Navzdory nezdaru tvůrci programu očekávají, že v příštích letech zabere. Podle části odborníků se totiž neblahé zkušenosti průkopníků v malých IPO dražbách promítnou do větší střízlivosti firem, které by nabídku akcií chtěly zkusit v budoucnu. Soukromí investoři zase pochopí, že firma může být zajímavá i bez výrazné marketingové kampaně.


Čtěte také:

Bayer zvýšil nabídku na převzetí Monsanta

MERO neuspělo s nabídkou

Ze zákazníka vlastníkem? Americký T-Mobile nabídne akcie zdarma


Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče