Válka slovenských odborů: předáci si jdou po krku

Tomáš Lemešani 17. října 2016, 14:45  -  lem
17. října 2016, 14:45

Největší odborová organizace na Slovensku OZ Kovo jednostranně a bez diskuze zrušila odborovou organizaci v bratislavském závodě automobilky Volkswagen. Odezva na sebe nenechala dlouho čekat. Odvolaný šéf odborů automobilky vytáhl do protiútoku. Ve hře je i křeslo šéfa OZ Kovo.

Svaz odborů Kovo, který sdružuje největší odborové organizace v průmyslových podnicích, rozhodl minulý týden o zastavení činnosti odborů automobilky Volkswagen, která v Bratislavě a Martině zaměstnává přes 11 tisíc lidí.

Důvodem má být nekoordinované a svévolné jednání odborů v automobilce, které vyvrcholilo minulý měsíc protestem dlouholetých zaměstnanců Volkswagenu v Bratislavě. Těm se nelíbí údajné lepší podmínky pro nově příchozí pracovníky. Žádají zrušení dvojího metru. Podle kritiky však šlo o přehnanou reakci vyvolanou ambicemi předsedy odborové organizace Zoroslava Smolinského.

Schyluje se k volbě nových šéfů odborových organizací a podle předsedy OS Kovo Emila Machyny si Smolinský dělá na úkor zaměstnanců kampaň. Šéf zrušených odborů oponuje, že Machyna bojuje o majetky, které svazu Volswagenu patří.
„Když náhodou majetek přejde na OS Kovo, rozhodně to dáme k soudu. To není jeho ani můj majetek. Je to majetek našich členů,“ varoval ve slovenských médiích Smolinský.

Tajemný dopis

Zdá se ovšem, že pravda bude někde uprostřed. Podle kuloárních informací se Smolinský pokouší dostat na Machynovo křeslo. A oba spor řeší s tisícovkami členských podpisů v rukou.

Protikandidátem Smolinského ve volbách o vedení odborů Volkswagenu byl Koloman Kraslan jehož měl podporovat Machyna.

Během volební kampaně dostali odboráři a zaměstnanci do schránek dopis, v němž si měl jeden z členů odborů ve Volkswagenu stěžovat na tunelování a nehospodárné zacházení s prostředky odborů. Následné kontroly a audity nic neprokázaly.

Hra o majetky

Odborářské volby jednoznačně vyhrál Smolinský. Následně však z odborů ve Volkswagenu vyloučil svého protikandidáta a člověka podporovaného Machynou. „Pan Smolinský flagrantním způsobem porušil stanovy OS Kovo,“ reagoval Machyna.

Začal se ovšem bát o vlastní židli, a údajně i proto odbory v automobilce zrušil. Druhá strana sporu však hrozí žalobami a mobilizuje podporu až 78 procent zaměstnanců Volkswagenu.

Šéfování odborům je lukrativním byznysem. Kromě štědrých odměn ze zaměstnaneckých příspěvků odbory spravuji třeba restaurační nebo lázeňské zaměstnanecké podniky v hodnotě stovek milionů korun.

Čtěte také:

Volkswagen loni prodělal rekordních 1,6 miliardy eur

Volkswagen se v USA dohodl na řešení emisního skandálu

Nová jednička autoprůmyslu. Volkswagen předčil Toyotu


Mohlo by vás zajímat

Finance
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Historie televizorů Sony: od přistání na měsíci po deset let pokusů s OLEDem
Windows 10 již obsahuje český a slovenský hlas. Může vám předčítat text
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít