Příznivci brexitu zneužili slavná loga. Firmy hrozí žalobou

21. června, 17:06 - Jonáš Kříž
21. června, 17:06

„Manipulace voličů a překrucování ve jménu propagandy,“ zástupci velkých zaměstnavatelů v Británii se zlobí na podporovatele brexitu. Ti ve svém letáku zneužili loga firem k šíření vlastních názorů.

Společnosti General Electric, Unilever, Airbus a japonské automobilky Nissan a Toyota se zlobí na podporovatele brexitu z hnutí Vote leave (volte odchod).

Loga a názvy firem se totiž objevily na letáku, který byl v rámci kampaně podporující odchod Británie z EU na náklady daňových poplatníků doručen do milionů britských domácností. Ilustrační roli na něm sehrála v souvislosti s tvrzením, že brexit nebude mít negativní vliv na zaměstnanost v zemi.

„Evropské regulace ztěžují firmám najímání zaměstnanců,“ stojí pod logy firem společně s ujištěním, že právě ony coby největší zaměstnavatelé v zemi nehledě na výsledky referenda stejně zůstanou.

V dopise adresovaném hnutí Vote leave nyní společnosti zneužití svých log a názvů ostře odmítají. „Věříme tomu, že co se týče pracovních příležitostí a investic bude Británii lépe v rámci Unie,“ stojí v dopise, podle kterého je leták pro britské voliče „vysoce zavádějící“.

Problematický leták ujišťuje voliče, že v případě brexitu o práci nepřijdou

zdroj: independent.co.uk

„Využití našeho jména tímto způsobem je jasným pokusem mást občany,“ sdělil listu Independent Paul Polman, výkonný ředitel Unileveru. Stejný názor má i Paul Kahn, prezident skupiny Airbus pro Británii a Irsko. Podle něj hnutí překrucuje názory společnosti za účelem propagandy. V případě, že loga budou použita opětovně, hrozí firmy právními kroky.

Překrucování a hrubá manipulace

K těm již v pondělí přistoupil Nissan. Odstranit z letáků jeho logo, tak jak automobilka požadovala, totiž aktivisté odmítli „Důrazně ochraňujeme naši značku a duševní vlastnictví na všech trzích, kde operujeme,“ stojí v prohlášení Nissanu, podle nějž taktéž zastánci brexitu „hrubě překrucují názory firmy“.

Žalobu zvažuje i konkurenční Toyota. Shigeri Teramoto, výkonný manažer její britské pobočky, dokonce své zaměstnance před důsledky brexitu varoval v hromadném dopise.

„Pokud Británie z EU odejde, zachování výhodných obchodních podmínek bez zavedení cel a dalších poplatků je vysoce nepravděpodobné,“ píše Teramoto v dopise, který podepsala i Britská obchodní unie.

Automatické zavedení desetiprocentního cla na vývoz automobilů by podle něj pro společnost znamenalo buď výrazné škrty a propouštění anebo zvýšení ceny vozů. V každém případě by se to na počtu prodaných automobilů projevilo negativně.

Není to poprvé, co hnutí Vote Leave exstarosty Londýna a euroskeptika Borise Johnsona užívá neoprávněně cizí loga. V minulosti to bylo například logo Národní zdravotní služby s tím, že vystoupení z EU by bylo dobré pro britské veřejné zdravotnictví. O setrvání či odchodu z Evropské unie rozhodnou Britové již tento čtvrtek.


Přečtěte si více o ekonomických dopadech brexitu:

Bloomberg: Po brexitu přijde chaos, strach a omezování škod

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče