Ostravsko - kraj na odpis?

22. května, 20:00  -  Ondřej Stratilík
22. května, 20:00

[ČTĚTE V NOVÉM EURU] Moravskoslezský region nedusí jen pád OKD, ale také stále mohutnější úprk mladých. Zatímco v roce 2013 odtud odešlo 5672 lidí v produktivním věku, předloni jich bylo už 6052. Důvodem je hlavně nedostatek pracovních příležitostí. Kraj proto stárne.

Málokdo zná ochozy havířovského zimáku líp než on. Vratislav Bačák tady správcuje už třináctým rokem. „Ty kluky znám odmala, pořád mě zdraví,“ opírá se o zábradlí a pokyvuje směrem dolů, kde místní prvoligoví hokejisté zahájili letní přípravu.
I když sezona dávno skončila, Bačák je na stadionu každý den před pátou ráno. Síla zvyku. „Když takhle vstáváte celé mládí na šichty, zvyknete si,“ popisuje.

Až do roku 2002 pracoval na havířovském dole Dukla, kde o čtyři roky později skončil provoz. A na stadionu není jediným bývalým horníkem. Z osmnácti zdejších zaměstnanců jich OKD prošla polovina.
Havířov stejně jako okolní města na Karvinsku se přitom musí připravit na novou vlnu propuštěných. V dalších letech půjde o tisícovky mužů. Doba uhelná na východě Moravy skončila.

Třiašedesátiletý Bačák ale neztrácí optimismus. I když teď ve své kanceláři schované za tribunami vypadá jako nespokojenější správce zimního stadionu v republice, střet s realitou po odchodu ze šachty prý zabolel. „Firmy nechtějí horníky, vědí, že po půlroce začnete marodit,“ popisuje. Každodenní fárání pod zemí v prašném prostředí zkrátka udělá své.

Než začal správcovat v hale, prošel firmou, kde montoval plastová okna. Pak pro jeden velký obchodní řetězec pracoval jako řidič. Pokaždé jen několik měsíců.

Více si přečtěte v pondělním vydání týdeníku Euro

Mohlo by vás zajímat

 Nicolas Sarkozy

Sarkozy by se pokusil zvrátit brexit novou smlouvou o EU

Uber - označení nástupní plochy v americkém Portlandu

Uber chce globálně rozvážet jídlo. Vstoupí do více než dvacítky zemí

 Policie (ilustrační foto)

Zavedení kontroly hranic může trvat pět hodin, ukázalo cvičení

Řecké pobřeží (ilustrační obrázek)

Čedok vrací polovinu v Eso travel původnímu majiteli

 Radmila Kleslová (ANO)

Piráti žalují České dráhy. Kvůli Kleslové

Těžba ropy (ilustrační foto)

4 překážky na cestě ke stabilnímu trhu s ropou

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče