Konec dálničních známek? Evropská komise chce elektronickou evidenci mýta

31. května, 19:55 - čtk
31. května, 19:55

Evropská komise (EK) dnes předložila návrhy na zpřísnění opatření proti mzdovému dumpingu v sektoru kamionové dopravy nebo na zavedení celoevropských pravidel pro mýtné systémy. Mýtné by se podle návrhu vybíralo na základě ujetých kilometrů a země, které mýto zavedly nebo zavedou, ho budou muset evidovat elektronicky. Odzvonilo by tak například dnešním paušálním dálničním známkám. Společná pravidla by měla platit od roku 2023 pro nákladní a od roku 2027 pro osobní vozy.

Oba návrhy jsou součástí rozsáhlé iniciativy Evropa v pohybu, kterou dnes Evropská komise schválila. Jde o soubor opatření, která mají podpořit modernizaci mobility a dopravy. Navrhovaná zlepšení se týkají zvýšení bezpečnosti provozu, spravedlivějšího výběru poplatků na silnicích, snížení emisí CO2, znečištění ovzduší a dopravního přetížení nebo zajištění náležitých pracovních podmínek a doby odpočinku.

„Evropská unie má jedinečnou příležitost vést modernizaci silniční dopravy nejen doma, ale i ve světě. Naše reformy položí základ pro standardizované digitální silniční systémy, spravedlivější sociální podmínky a prosaditelná tržní pravidla. Pomohou snížit socioekonomické náklady dopravy, jako jsou čas strávený v provozu, úmrtí a závažná zranění na silnicích nebo zdravotní rizika plynoucí ze znečištění a hluku,“ řekla k tomu komisařka pro dopravu Violeta Bulcová.


Evropská komise odsouhlasila německé mýto. Čtěte více


Evropské mýto pro osobní i nákladní automobily má členským zemím společně také umožnit započítání nákladů na životní prostředí a náklady vyplývající z přehuštění dopravy. Při určování výše mýtného tak mají úřady zohledňovat například míru emisí CO2 u jednotlivých modelů automobilů, ale také třeba míru hluku.

Komisařka Bulcová zdůraznila, že nový návrh neznamená, že by EK nařizovala členským zemím zavést mýto. Toto rozhodnutí je nadále na nich. Komise chce jen zavést jednotné podmínky v případě, že tak členské země již učinily, nebo se k tomu chystají.

Státy mají mít i nadále volnost v rozhodnutí, zda zavedou mýtný systém, nebo dodatečnou ekologickou daň. Ty země, které už mýtné systémy mají nebo se pro ně rozhodnou, se budou muset od roku 2023, respektive 2027 řídit novými jednotnými celoevropskými pravidly. To mimo jiné znamená, že všechna mýta v Evropě budou evidována digitálními systémy.

Tvrdší postup proti mzdovému dumpingu

Komise tvrdí, že její návrh „zvyšuje vzájemné propojení mýtných systémů tak, aby bylo možné využívat silnic po celé EU bez vyřizování různých administrativních formalit“. EK chce zároveň tvrději postupovat proti mzdovému dumpingu v sektoru kamionové dopravy, což bude vyžadovat upřesnění příslušné evropské směrnice. Zamezeno má být například fenoménu takzvaných „nomádů“, tedy řidičů, kteří jsou prakticky neustále na cestě po Evropě a nevracejí se do své domovské země. Podle nových pravidel by například řidiči museli dostávat minimální mzdu země, ve které působí, v případě, že by mimo vlast strávili tři a více dní „během daného kalendářního měsíce“.

Podle agentury DPA komise tímto opatřením vyslyšela stížnosti zemí, jako jsou Německo a Francie, jejichž podnikatelé v dopravě si stěžovali na konkurenci ze strany výrazně hůře placených východoevropských řidičů. Řada zemí z východní části EU dnes navržené opatření ale v minulosti odmítala s tím, že jde o protekcionismus a že odporuje pravidlům jednotného trhu.

Komise by také chtěla snížit počet dní, po které by dopravce mohl po doručení mezinárodní zakázky přepravovat další zásilky v členském státě, ve kterém nemá sídlo. Z dosavadních sedmi dní by podle nových pravidel takzvanou kabotáž mohl provozovat jen pět dní. Na rozdíl od současného stavu by ale mohl místo tří provézt neomezený počet kabotážních přeprav.

Řidiči nákladních automobilů by podle návrhu EK museli také pravidelně odpočívat. Mimo svou kabinu by museli strávit po šesti dnech práce 45 hodin.

Mobilita výrazně ovlivňuje každodenní život lidí a přímo v EU zaměstnává více než 11 milionů osob.

Přečtěte si také:

Sobotka si Merkelové postěžoval na mýtné: Je to diskriminace

Na mýtném se v březnu vybralo rekordních 935 milionů

České mýto se v září propojí s evropským. Za 280 milionů


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off…
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Technologie
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít