Menu Zavřít

Epidemie úmrtí na silnicích. Spojené státy hledají lék

31. 8. 2016
Autor: Flickr

Amerika zažila největší nárůst smrtelných nehod za 50 let. S žádostí o pomoc se vláda obrací na technologickou branži i „zvědavé občany“.

Americká vláda se v úsilí snižovat počet usmrcených v dopravním provozu řadu let spoléhala na zákony a bezpečnostní programy. Přineslo to úspěch. Před deseti lety zemřelo na silnicích o 25 procent více lidí než v roce 2015. Právě v minulém roce ale počet nehod s následkem smrti vzrostl meziročně nejvíce za posledních 50 let. A vláda chce tentokrát vsadit na modernější řešení.

V roce 2015 vzrostl počet mrtvých na amerických silnicích meziročně o 7,2 procenta na 35 tisíc. Vyšší roční přírůstek Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) evidoval naposledy v roce 1966, kdy dosáhl 8,1 procenta. Nepříznivý trend se týká všech účastníků provozu – zemřelo víc chodců, motorkářů, spolucestujících i cyklistů. Stoupl i počet nahlášených nehod a zranění, a to o 3,8 a 2,4 procenta.

Úřady čísla šokovala. Vláda klade otázky, co je důvodem růstu a chce slyšet odpovědi. Mezi ty jednoduché patří, že nízké ceny pohonných hmot motivují lidi k častějšímu usednutí za volant. Počet ujetých kilometrů stoupl meziročně o 3,5 procenta, nejvíce za 25 let. Zvýšený počet jízd podle NHTSA k vyšší nehodovosti skutečně přispěl. Ne však tolik jako tradiční „viníci“: alkohol, nepřiměřená rychlost a nepozornost za volantem.


Přečtěte si, jaké dilema řeší strůjci vozidel se samočinným řízením:

Auto, které vás „morálně“ obětuje. Budoucí realita na silnici

 Záchranáři míří k tunelu, kde došlo k nehodě


Pod taktovkou ministerstva dopravy má vzniknout tým bezpečnostních expertů, výzkumníků a vědců, aby zjistili, co loňský extrémní růst způsobilo. Šéf NHTSA Mark Rosekind a analytik Bílého domu D. J. Patil zveřejnili výzvu, v níž fakticky volají o pomoc. Zároveň zmínili, že již existuje řada firem, které částečné odpovědi nabízejí. Například služba StreetLight Data, která sbírá geografické údaje z mobilních zařízení a převádí je do srozumitelných výstupů o dopravních vzorcích, nabízí volný přístup i k údajům ze zařízení v blízkosti nehod.

Nápomocné mohou být i služby Mapbox a Waze. První z nich, mapovací platforma pro vývojáře, nabízí interaktivní nástroj pro lepší informovanost o smrtelných nehodách. Navigační dopravní aplikace Waze patřící Googlu je partnerem úřadu dopravy pro sdílení dat skrze free program určený ke snižování dopravních zácep.

Obrat k technologiím je logickým krokem. Obamova administrativa vidí velkou šanci na snížení úmrtnosti na silnicích v autonomním řízení. NHTSA již vytváří pravidla pro testování a regulaci aut se samočinným řízením. Vláda rovněž vyhlásila soutěž, která měla středně velká a menší města motivovat k využití technologií a kreativity ke snížení dopravní zátěže.

Aktuální výzva vlády se obrací nejen na „sběrače dat“, ale prakticky na kohokoli, včetně „zvědavých občanů“. Aktivitě úřadů se nelze divit: podle Národní bezpečnostní rady totiž předběžný odhad pro první pololetí roku 2016 napovídá pokračování neblahého trendu s dalším růstem počtu obětí dopravního provozu o 9 procent.

Přečtěte si také:

CONTENT24

Německo investuje biliony do dopravy

Babiš dá ministerstvu dopravy pět miliard navíc


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).