Epidemie úmrtí na silnicích. Spojené státy hledají lék

31. srpna 2016, 06:13 - tre
31. srpna 2016, 06:13

Amerika zažila největší nárůst smrtelných nehod za 50 let. S žádostí o pomoc se vláda obrací na technologickou branži i „zvědavé občany“.

Americká vláda se v úsilí snižovat počet usmrcených v dopravním provozu řadu let spoléhala na zákony a bezpečnostní programy. Přineslo to úspěch. Před deseti lety zemřelo na silnicích o 25 procent více lidí než v roce 2015. Právě v minulém roce ale počet nehod s následkem smrti vzrostl meziročně nejvíce za posledních 50 let. A vláda chce tentokrát vsadit na modernější řešení.

V roce 2015 vzrostl počet mrtvých na amerických silnicích meziročně o 7,2 procenta na 35 tisíc. Vyšší roční přírůstek Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) evidoval naposledy v roce 1966, kdy dosáhl 8,1 procenta. Nepříznivý trend se týká všech účastníků provozu – zemřelo víc chodců, motorkářů, spolucestujících i cyklistů. Stoupl i počet nahlášených nehod a zranění, a to o 3,8 a 2,4 procenta.

Úřady čísla šokovala. Vláda klade otázky, co je důvodem růstu a chce slyšet odpovědi. Mezi ty jednoduché patří, že nízké ceny pohonných hmot motivují lidi k častějšímu usednutí za volant. Počet ujetých kilometrů stoupl meziročně o 3,5 procenta, nejvíce za 25 let. Zvýšený počet jízd podle NHTSA k vyšší nehodovosti skutečně přispěl. Ne však tolik jako tradiční „viníci“: alkohol, nepřiměřená rychlost a nepozornost za volantem.


Přečtěte si, jaké dilema řeší strůjci vozidel se samočinným řízením:

Auto, které vás „morálně“ obětuje. Budoucí realita na silnici


Pod taktovkou ministerstva dopravy má vzniknout tým bezpečnostních expertů, výzkumníků a vědců, aby zjistili, co loňský extrémní růst způsobilo. Šéf NHTSA Mark Rosekind a analytik Bílého domu D. J. Patil zveřejnili výzvu, v níž fakticky volají o pomoc. Zároveň zmínili, že již existuje řada firem, které částečné odpovědi nabízejí. Například služba StreetLight Data, která sbírá geografické údaje z mobilních zařízení a převádí je do srozumitelných výstupů o dopravních vzorcích, nabízí volný přístup i k údajům ze zařízení v blízkosti nehod.

Nápomocné mohou být i služby Mapbox a Waze. První z nich, mapovací platforma pro vývojáře, nabízí interaktivní nástroj pro lepší informovanost o smrtelných nehodách. Navigační dopravní aplikace Waze patřící Googlu je partnerem úřadu dopravy pro sdílení dat skrze free program určený ke snižování dopravních zácep.

Obrat k technologiím je logickým krokem. Obamova administrativa vidí velkou šanci na snížení úmrtnosti na silnicích v autonomním řízení. NHTSA již vytváří pravidla pro testování a regulaci aut se samočinným řízením. Vláda rovněž vyhlásila soutěž, která měla středně velká a menší města motivovat k využití technologií a kreativity ke snížení dopravní zátěže.

Aktuální výzva vlády se obrací nejen na „sběrače dat“, ale prakticky na kohokoli, včetně „zvědavých občanů“. Aktivitě úřadů se nelze divit: podle Národní bezpečnostní rady totiž předběžný odhad pro první pololetí roku 2016 napovídá pokračování neblahého trendu s dalším růstem počtu obětí dopravního provozu o 9 procent.

Přečtěte si také:

Německo investuje biliony do dopravy

Babiš dá ministerstvu dopravy pět miliard navíc


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Volby 2017: vše, co potřebujete vědět
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Auta
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off…
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Technologie
Takhle bude vypadat retro ThinkPad. Lenovo jej nabídne k 25. výročí
Windows Store bude zřejmě přejmenován na Microsoft Store
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít