Čínská propaganda napíše ročně půl miliardy zpráv

Pavel Michl 20. května 2016, 12:51  -  mic
20. května 2016, 12:51

Na sociálních sítích se v Číně ročně objeví 488 milionů „pozitivních“ postů, za kterými stojí státní propaganda. Vyplývá to ze studie amerického Harvardu. Podle ní jsou autory těchto zpráv zaměstnanci státní správy, někdy přezdívaní jako „Fifty cent party“, jelikož berou údajně za každý post 50 centů – o tom však studie důkazy nenašla.

O tom, že čínská vláda systematicky ovlivňuje veřejné mínění ve své zemi, se na Západě často mluví, avšak dosud se pouze spekulovalo a jakákoli vědecká analýza chyběla. Podle vědců z Harvardu je jejich studie na dané téma první. A došla k zajímavým poznatkům.

Za jedním ze 178 postů na sociálních sítích stojí čínská propaganda. Je to celkem 488 milionů postů za rok, tedy přibližně tolik, kolik za jeden den proteče twitterem. Téměř všechny z nich napsali zaměstnanci ve státní správě – z daňových a personálních úřadů nebo soudů. Autoři studie nenašli žádný důkaz, že by za tyto zprávy dostali nějakou odměnu, zřejmě se tak jednalo o jejich pracovní povinnosti.

Studie také zjistila, proti obecnému přesvědčení, že zprávy nejsou zaměřeny proti kritikům nebo cizím zemím. Naopak jsou pozitivně laděny a snaží se odvrátit pozornost veřejnosti od negativních jevů. Například vznikají nejvíce po občanských nepokojích. A samozřejmě vychvalují čínský stát, symboly, režim a komunistickou stranu.

„Zpětně to dává smysl. Rozptýlení pozornosti, odvedení na jiné téma, je pro zastavení argumentu mnohem účinnější, než přidávání dalších argumentů. Ale dosud jsme to (o praxi v Číně) netušili,“ tvrdí jeden z autorů studie Gary King podle agentury Bloomberg.

Vědci vycházeli z uniklých emailů jednoho z krajských úřadů pro internetovou propagandu. Z nich byli schopni identifikovat jak propagandistické zprávy, tak falešné účty jejich autorů. Autoři také odhalili skutečná jména a údaje o propagandistech, které ovšem nezveřejnili.

Proč Čína potlačuje diskuzi o kulturní revoluci? Čtěte:

Čínský tisk potvrdil: Kulturní revoluce byla chyba


Čtěte dále:

Europoslanci odmítli status tržní ekonomiky pro Čínu

Kde se dýchá nejhůř? Východ Evropy dohání Čínu

Číňané dál cílí na evropský fotbal, koupili Aston Villu

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít