České vrtulníky skončily v Libyi. Přes zákaz OSN

08. srpna, 01:22  -  Ondřej Stratilík
08. srpna, 01:22

Nepotřebné bitevníky z Náměště nad Oslavou putovaly do rozklížené severoafrické země přes Spojené arabské emiráty.

S bitevními vrtulníky Mi-24/35 už česká armáda nepočítá. Šest jich před sedmi lety darovala afghánské armádě, dalších sedm v roce 2012 prodala svému státnímu podniku LOM Praha za celkových 34,5 milionu korun.

A dlouho se nevědělo, co bude LOM se stroji dělat. Debaty ukončila zpráva Úřadu pro odzbrojovací záležitosti OSN za rok 2015. Z ní vyplývá, že helikoptéry získaly Spojené arabské emiráty. „Sedm vrtulníků Mi-24V jsme tam prodali v souladu s povolením k obchodování s vojenským materiálem a platnou licencí vydanou ministerstvem průmyslu,“ potvrzuje Michal Jágrik, marketingový ředitel podniku LOM Praha. „Spojené arabské emiráty byly koncovým zákazníkem. Vrtulníky jsme prodali neletuschopné před generální opravou,“ upřesňuje.

Obrana: My nic, to on

Jenže, jak poznamenal mezinárodní vojenský týdeník IHS Jane´s Defence Weekly, armáda Spojených arabských emirátů žádné bitevníky z České republiky neprovozuje. Navíc pořízení helikoptér sovětské konstrukce se jeví nelogicky, tamější vzdušné síly se spoléhají na západní techniku. Co se týče vrtulníkového letectva, jde konkrétně o útočné stroje AH-64 Apache a dopravní blackhawky.

Spojené arabské emiráty tak velmi pravděpodobně české vrtulníky opravily a dále přeprodaly do Libye. Potud nejde o nic divného. Zprostředkovatelé si přišli na několikaprocentní marže a koncový zákazník je spokojený, že dostal techniku, jíž potřebuje.

Jenže je tu poměrně zásadní zádrhel. Už od února 2011 platí embargo OSN na prodej vojenské techniky do velmi nestabilní Libye. Zmítá jí občanská válka rozdmýchávána útoky radikálů z takzvaného Islámského státu. V posledních dnech se do útoků proti džihádistům zapojilo i letectvo USA.

Vrtulníky Mi-24/35 v české armádě
V současnosti mají české vzdušné síly posledních 17 bitevních vrtulníků sovětské a ruské výroby, jejichž konstrukce pochází z konce 60. let. Operují ze základny Sedlec u Náměště nad Oslavou. Během několika let by je měly nahradit víceúčelové stroje západní výroby.

„LOM Praha žádný nepovolený prodej neprovedl. Pokud zákazník prodal vrtulníky dále do Libye, porušil embargo on, nikoliv LOM,“ myje si ruce Jan Pejšek, mluvčí ministerstva obrany.

Věcí se už nicméně zabývá i expertní panel OSN dohlížející na dodržování embarga. Podle dřívějších vyjádření jeho zástupců zkoumá nejen transfer helikoptér Mi-24, ale i jiné dodávky stíhaček Mig-21 a dopravních vrtulníků Mi-8. „Těžko říct, jestli české helikoptéry v Libyi bojují. Záleží, v jakém technickém stavu byly, mohly třeba posloužit i jako zdroj náhradních dílů,“ přemítá jeden ze zástupců českého obranného průmyslu.

Česko jako Bělorusko

Pro Spojené arabské emiráty však operace s českými stroji nebyla první, předloni si takhle pořídily čtyři Mi-24P z Běloruska. „Ani o těch není známo, že by sloužily v emirátech,“ upozorňuje IHS Jane´s Defence Weekly. Později se na internetu začaly objevovat snímky repasovaných strojů Mi-24P v barvách libyjského letectva.

Spekulace potvrzuje i tamější on-line deník Libya Herald. Jeho reportéři zachytili nejen přílet velkého transportního letounu Iljušin Il-76 s vojenským nákladem ze Spojených arabských emirátů do Tobruku, ale zjistili i to, že Abu Dhabí přislíbilo dodat do Libye dvě várky bitevních helikoptér.

Cenu nezveřejnili

Na otázku, kolik peněz prodejem sedmi strojů do Spojených arabských emirátů podnik LOM Praha vydělal, jeho zástupci neodpověděli. Už v minulosti podobné dotazy odbíjeli s tím, že jde o obchodní tajemství. Zisk ale pravděpodobně nebyl kdovíjak vysoký. LOM zafungoval pouze jako zprostředkovatel. Od české armády odkoupil nepotřebné helikoptéry a aniž by na nich provedl zásadnější opravy, poslal je do Spojených arabských emirátů.

Je pravděpodobné, že podobný postup zvolí i v budoucnu, kdy se české vzdušné síly budou zbavovat posledních 17 bitevníků Mi-24/35. I přes jejich silné pancéřování a palebnou sílu s nimi generální štáb dále nepočítá – chce se se alespoň částečně vyvázat ze závislosti na ruském průmyslu. Vrtulníky Mi-24/35 v první vlně nahradí tucet víceúčelových a vyzbrojených strojů západní výroby, později by se do českých vzdušných měly dostat i čistokrevné útočné stroje.

Čtěte dále:

Český bitevní vrtulník má nejlepší kamufláž v NATO

Vrtulníky za 10 miliard? Armáda oslovila Jižní Koreu

Bagdád chce české instruktory i letecké návodčí


Mohlo by vás zajímat

Euro exkluzivně
Airbus A-319 vládní letky na ploše letiště v Praze-Ruzyni.

Servis „vládních“ airbusů za půl miliardy obstará firma Glomex MS

 Zdeněk Radil

Radil skončil v představenstvu Pivovarů Lobkowicz

 SUV Škoda Kodiaq

Škoda Kodiaq vs. 10 dalších SUV: Srovnání klíčových vlastností

Ilustrační foto

Jourová: Ani opravená auta Volkswagenu nesplňují emise

 Boris Johnson s Recepem Tayyipem Erdoganem.

Johnson přijel do Turecka dojednat „obří dohodu“

 Vizualizace nového vlaku od čínské firmy CRRC pro českého dopravce LEO Express

Leo Express kupuje od Číňanů nové vlaky

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče