Brusel udělil výrobcům kamionů rekordní pokutu za kartel

19. července 2016, 12:50 - čtk
19. července 2016, 12:50

Evropská komise dnes udělila rekordní pokutu přes 2,9 miliardy eur (přes 78 miliard korun) za kartelovou dohodu velkých výrobců nákladních automobilů. Oznámila to eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Společnosti MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco a DAF se domlouvaly na cenách.

Pokuta se netýká firmy MAN, která věc oznámila. Dalším společnostem byla částka snížena, protože při vyšetřování spolupracovaly. Firmy mají na zaplacení tři měsíce.

Společnosti, které dohromady představují přibližně 90 procent výroby středních a těžkých nákladních vozů v Evropě, se od roku 1997 domlouvaly na cenách vozů, ale také například koordinovaly, kdy budou zavádět nové technologie kontroly emisí.

Na zákazníky také přenášely náklady emisních technologií, které musely vyhovovat stále přísnějším evropským normám. Komise ale upozornila, že nenašla spojitost s kauzou, kdy se některé firmy snažily tyto normy obcházet.

Případ začala komise vyšetřovat v roce 2011 po oznámení firmy MAN, uskutečnila také sérii předem neoznámených kontrol společností. Firmám komise svá předběžná zjištění oznámila v listopadu 2014, tehdy mezi nimi byla také Scania. Ta se ale poté rozhodla z komisí nespolupracovat a je dál vyšetřovaná.


Brusel vyšetřuje kartel také na železnici. Čtěte:

Brusel vyšetřuje železniční kartel, má se týkat i Česka


„Udělujeme největší pokutu za jeden kartel. Je to dokonce dvojnásobek předchozí nejvyšší pokuty z roku 2012. Ale jsou pro to dobré důvody. Tento kartel se týká velkého trhu a trval velmi dlouhou dobu,“ prohlásila Vestagerová na tiskové konferenci.

Věc podle ní začali v lednu 1997 domlouvat nejvyšší představitelé automobilových firem v jednom z „útulných“ bruselských hotelů. Od roku 2004 společnosti podle komise kartel organizovaly prostřednictvím svých německých poboček či dceřiných firem.

Největší pokutu - přes miliardu eur (přes 27 miliard korun) - musí zaplatit Daimler. Skoro 753 milionů eur (přes 20 miliard korun) připadlo na DAF, Volvo/Renault se týká 670 milionů eur (18 miliard korun) a Iveca 495 milionů (přes 13 miliard korun).


Světy automobilů a technologií se přibližují. Čtěte:

Technologie a auta: dva světy, které jsou si stále blíže


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Volby 2017: vše, co potřebujete vědět
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Auta
Subaru S208 je rychlejší a ostřejší STI se silnějším…
Jak a kde zařídit výměnu řidičáku v roce 2017?
Vyberte nejlepší auta roku 2018 a vyhrajte ceny za 300 000 Kč
Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta „západní“
Land Rover míří také na silnice. Road Rover bude luxusní elektromobil
Technologie
eBay u produktů zakázal vodoznaky. Chce krásné čisté fotky jako z katalogu
Twitter Lite pro Android si v Česku nezkusíte, můžete ale zamířit do prohlížeče
Cetin spustil mapu pokrytí VDSL. Řekne také, jestli vás brzy čeká zrychlování
Někteří lidé se ve Windows 8.1 nemohou přihlásit prostřednictvím účtu Microsoft
iFixit rozebral nové iPhony 8 do posledního šroubku. Apple zmenšil akumulátor
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít