Brusel udělil výrobcům kamionů rekordní pokutu za kartel

19. července 2016, 12:50 - čtk
19. července 2016, 12:50

Evropská komise dnes udělila rekordní pokutu přes 2,9 miliardy eur (přes 78 miliard korun) za kartelovou dohodu velkých výrobců nákladních automobilů. Oznámila to eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Společnosti MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco a DAF se domlouvaly na cenách.

Pokuta se netýká firmy MAN, která věc oznámila. Dalším společnostem byla částka snížena, protože při vyšetřování spolupracovaly. Firmy mají na zaplacení tři měsíce.

Společnosti, které dohromady představují přibližně 90 procent výroby středních a těžkých nákladních vozů v Evropě, se od roku 1997 domlouvaly na cenách vozů, ale také například koordinovaly, kdy budou zavádět nové technologie kontroly emisí.

Na zákazníky také přenášely náklady emisních technologií, které musely vyhovovat stále přísnějším evropským normám. Komise ale upozornila, že nenašla spojitost s kauzou, kdy se některé firmy snažily tyto normy obcházet.

Případ začala komise vyšetřovat v roce 2011 po oznámení firmy MAN, uskutečnila také sérii předem neoznámených kontrol společností. Firmám komise svá předběžná zjištění oznámila v listopadu 2014, tehdy mezi nimi byla také Scania. Ta se ale poté rozhodla z komisí nespolupracovat a je dál vyšetřovaná.


Brusel vyšetřuje kartel také na železnici. Čtěte:

Brusel vyšetřuje železniční kartel, má se týkat i Česka


„Udělujeme největší pokutu za jeden kartel. Je to dokonce dvojnásobek předchozí nejvyšší pokuty z roku 2012. Ale jsou pro to dobré důvody. Tento kartel se týká velkého trhu a trval velmi dlouhou dobu,“ prohlásila Vestagerová na tiskové konferenci.

Věc podle ní začali v lednu 1997 domlouvat nejvyšší představitelé automobilových firem v jednom z „útulných“ bruselských hotelů. Od roku 2004 společnosti podle komise kartel organizovaly prostřednictvím svých německých poboček či dceřiných firem.

Největší pokutu - přes miliardu eur (přes 27 miliard korun) - musí zaplatit Daimler. Skoro 753 milionů eur (přes 20 miliard korun) připadlo na DAF, Volvo/Renault se týká 670 milionů eur (18 miliard korun) a Iveca 495 milionů (přes 13 miliard korun).


Světy automobilů a technologií se přibližují. Čtěte:

Technologie a auta: dva světy, které jsou si stále blíže


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan.…
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat superluxusní elektromobily
Test na pondělí: BMW M550i xDrive M Performance
Technologie
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
ABBYY FineReader 14: zaostřeno na PDF (vyzkoušeno)
Microsoft dosáhl milníku. Hlas rozpozná stejně dobře jako člověk
Netflix odmítl zaplatit další sezónu seriálu. Produkci Sense8 nabídl pornoweb
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít