Brusel udělil výrobcům kamionů rekordní pokutu za kartel

19. července, 12:50 - čtk
19. července, 12:50

Evropská komise dnes udělila rekordní pokutu přes 2,9 miliardy eur (přes 78 miliard korun) za kartelovou dohodu velkých výrobců nákladních automobilů. Oznámila to eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Společnosti MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco a DAF se domlouvaly na cenách.

Pokuta se netýká firmy MAN, která věc oznámila. Dalším společnostem byla částka snížena, protože při vyšetřování spolupracovaly. Firmy mají na zaplacení tři měsíce.

Společnosti, které dohromady představují přibližně 90 procent výroby středních a těžkých nákladních vozů v Evropě, se od roku 1997 domlouvaly na cenách vozů, ale také například koordinovaly, kdy budou zavádět nové technologie kontroly emisí.

Na zákazníky také přenášely náklady emisních technologií, které musely vyhovovat stále přísnějším evropským normám. Komise ale upozornila, že nenašla spojitost s kauzou, kdy se některé firmy snažily tyto normy obcházet.

Případ začala komise vyšetřovat v roce 2011 po oznámení firmy MAN, uskutečnila také sérii předem neoznámených kontrol společností. Firmám komise svá předběžná zjištění oznámila v listopadu 2014, tehdy mezi nimi byla také Scania. Ta se ale poté rozhodla z komisí nespolupracovat a je dál vyšetřovaná.


Brusel vyšetřuje kartel také na železnici. Čtěte:

Brusel vyšetřuje železniční kartel, má se týkat i Česka


„Udělujeme největší pokutu za jeden kartel. Je to dokonce dvojnásobek předchozí nejvyšší pokuty z roku 2012. Ale jsou pro to dobré důvody. Tento kartel se týká velkého trhu a trval velmi dlouhou dobu,“ prohlásila Vestagerová na tiskové konferenci.

Věc podle ní začali v lednu 1997 domlouvat nejvyšší představitelé automobilových firem v jednom z „útulných“ bruselských hotelů. Od roku 2004 společnosti podle komise kartel organizovaly prostřednictvím svých německých poboček či dceřiných firem.

Největší pokutu - přes miliardu eur (přes 27 miliard korun) - musí zaplatit Daimler. Skoro 753 milionů eur (přes 20 miliard korun) připadlo na DAF, Volvo/Renault se týká 670 milionů eur (18 miliard korun) a Iveca 495 milionů (přes 13 miliard korun).


Světy automobilů a technologií se přibližují. Čtěte:

Technologie a auta: dva světy, které jsou si stále blíže


Mohlo by vás zajímat

 Oslavy budoucího indického premiéra Naréndra Módího v Dillí po vítězství ve volbách

Magistr hospodářského rozvoje

 Fotbalisté Liverpoolu

Liverpool vydělává na fotbalových přestupech nejvíce

Váňa se na Velké pardubické radoval poosmé

Josef Váňa: Za pravdou jdu tvrdě

Praha  Čínská restaurace po sečuánsku

Sečuánská restaurace na Národní: objevování čínských provincií

Suitest před rokem spustil ostrý start aplikace a usiluje o globální patent

Český Suitest bude na Bits & Pretzels v Mnichově hledat investory

 Náměstkyně ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová

Klára Dostálová: Čínské svatby lákají do Prahy

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a chci zakázat…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

  • Miroslav Bárta: Káhiru dobylo jenom pár set jezdců

Hry pro příležitostné hráče