Strnad chce rozvíjet slovenské aktivity. Zvažuje vstup do železničního gigantu

Tomáš Lemešani 06. října, 13:03  -  Tomáš Lemešani
06. října, 13:03

Po zbrojařském průniku zvažuje český miliardář Jaroslav Strnad širší angažmá také v železničním byznysu na Slovensku. Ve hře může být významná dohoda s Tatravagónkou.

Jak potvrzují aktuální zprávy ze strojírenské společnosti Czechoslovak Group, jejímu majiteli Jaroslavu Strnadovi se zalíbil byznys na Slovensku. Po letech zbrojařských projektů a nedávném vstupu do tamního strojírenství chce česká skupina proniknout také do železničního byznysu.

„Všechny zvažované projekty se týkají železničního průmyslu. Tuto oblast spolupráce chceme nedále rozvíjet,“ naznačuje mluvčí Czechoslovak Group Andrej Čírtek.

Detaily neprozrazuje, podle informací webu Biztweet je však firma v jednání se slovenským železničním molochem Tatravagónka. Průměrná roční produkce Tatravagónky je 2200 nákladních vagónů a 6500 podvozků. Firma vlastní 7 specializovaných výrobních linek a vyrábí 7 různých typů nákladních vagónů současně. Měsíční kapacita každé výrobní linky je 30 nákladních vagónů, přičemž společnost pokrývá 30 procent evropského trhu.

Tatravagónka zaměstnává zhruba 2000 lidí a má průměrný roční obrat 200 milionů eur, tedy zhruba 5,4 miliardy korun. Poslední evidované roční tržby činily více než 211 milionů eur, což je asi 5,7 miliardy korun.

Rozsáhlá expanze

Podle dřívějších spekulací médií na Slovensko směřovala také část výroby nákladních vozidel Tatra, kterou Czechoslovak Group ovládá. „Nárazově může dojít i k využití kapacit slovenských strojírenských podniků pro automotive v rámci skupiny, ale nehraje to podstatnou roli. Slovenské podniky mají vlastní výrobní program a zakázkové portfolio. ZŤS Metalurg není určen pro automotive v rámci skupiny. Tatra Trucks má vlastní velkou metalurgii,“ říká pro Euro.cz Andrej Čírtek. Zpřesňuje také informace o tom, že by se na Slovensku mohly vyrábět české vojenské mechanismy Tatry Titus a Pandur, na které Strnad získal zakázku od české armády.

„Trendem je, že každý průmyslový stát chce u zakázky na vojenskou techniku maximum výroby realizovat na svém území kapacitami svého průmyslu. Zde má Czechoslovak Group jak v České republice, tak Slovenské republice unikátní postavení, protože má výrobní kapacity v obou státech. Pokud by se Titusy a Pandury vyráběly pro českého zákazníka, maximum výroby bude probíhat v Česku. Pokud by se vyráběly pro slovenského zákazníka, maximum výroby se bude realizovat ve slovenských podnicích v rámci skupiny MSM holding,“ vysvětluje Čírtek.

Jaroslav Strnad a jeho skupina jsou na Slovensku majetkově zastoupeni ve zbrojařské skupině MSM Group. Ta má kromě jiného pronajaté podniky slovenského ministerstva obrany. Do tohoto holdingu patří i poloviční podíl strojírenské ZVS.
V lednu Czechoslovak Group ovládla poloviční podíl v ZŤS Metalurg - metalurgický podnik s kovárnou, slévárnou či obrobnou, který primárně dodává zákazníkům ze železničního průmyslu.


Čtěte také:

Zbrojař Strnad: Nejsem překupník. Tatru Číňanům neprodám

Zbrojař Strnad kupuje většinu ve výrobci hodinek Prim


Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče