Proč Elon Musk slibuje nesplnitelné?

Pavel Michl 11. května, 06:00  -  mic
11. května, 06:00

Elon Musk je nepochybně muž velkých činů, ale také velkých slov. Dokázal to opět minulý týden, kdy představil cíl jeho automobilky Tesla vyrobit půl milionu vozů v roce 2018. Dříve přitom počítal s rokem 2020. Málokdo však tomuto úmyslu věří, neboť ambice amerického miliardáře se dosud prakticky nikdy nepodařilo naplnit včas. Jeho přehnaná ctižádost však má své důvody.

V případě Tesly je výroba půl milionu vozidel v roce 2018 velice ambiciózní. Je to desetkrát více než loni a zhruba šestinásobek letošního odhadu. Cíl pro rok 2020 se zdvojnásobil – z půl milionu na rovný milion, což je stejná roční produkce jako u české Škody.

Klíčový bude úspěch nového modelu Tesla 3, na který firma přijala přes 400 tisíc objednávek a termín uvedení na trh je nově posunut již na 1. července 2017. Při pohledu do krátké historie Tesly lze zjistit, že u každého vozidla došlo ke zpoždění. U modelu Roadster to bylo devět měsíců, Tesla S se zdržela o půl roku a Tesla X o více než rok a půl.

Přečtěte si návod, jak si lze objednat novou Teslu:

Chcete novou Teslu? Stačí tisíc dolarů.

Muskovi plány běžně nabírají zpoždění, což by v mnohých jiných firmách stálo šéfa místo nebo by přinejmenším jeho pozici oslabilo. U veřejně obchodovaných společností je nejčastější strategií firem podceňovat předpovědi, aby je pak mohly snáze překonávat.

Ne ale v případě Elona Muska, u něhož je to, s nadsázkou řečeno, součástí jeho image. Toto přehnané vizionářství agentura Bloomberg nazvala „Muskovou doktrínou“.

Paradoxní je, že svým plánům nevěří tentokrát ani sám Musk. „Budeme schopni zahájit výrobu začátkem července příští rok? Samozřejmě, že ne,“ netají se rodák z Jižní Afriky. „Abychom si byli jistí, že model 3 budeme vyrábět koncem roku 2017, stanovili jsme termín na polovinu roku, abychom udrželi lidi uvnitř i mimo firmu zapálené pro věc.“

Motivace, o které Musk mluví, může být jedním z důvodů jeho „velkých očí“. A nemusí se jednat jen o motivaci jeho zaměstnanců a dodavatelů – ale také o jeho samotného. Podle serveru businessinsider.com, Musk je „typem člověka, kterého pohání adrenalin, a pracuje nejlépe – nebo možná jedině – když je pod šíleným tlakem“.

Víte, co dělá Elon Musk o víkendu?

Co dělají Elon Musk nebo Bill Gates o víkendu?

Důvod však může být také zcela racionální. Podle některých odborníků tím chce Musk přilákat více kapitálu. Firma je již 12 čtvrtletí za sebou ve ztrátě. Sice nedávno získala přes 400 milionů dolarů za objednávky modelu 3, ale paradoxně takhle vysoké číslo ještě navyšuje nezbytnost dalšího kapitálu a přemrštěných cílů.

Tesla si totiž nemůže dovolit ztratit důvěru svých zákazníků, která by dozajisté utrpěla při výraznějším prodlení s prodejem nových automobilů. Nehledě na to, že čím déle by je nechala čekat, tím pravděpodobnější by bylo, že změní svůj názor.

Je otázkou, zda Musk tentokrát své vize v očích investorů nepřehnal. V podobných okamžicích, kdy firma navýší své plány či předpovědi, její akcie obvykle vzrostou. V případě Tesly tento scénář nenastal, akcie naopak klesly.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče