Soumrak tradičního automobilismu: přijíždějí superpočítače na kolech

Jaroslav Matějka Jaroslav Matějka 11. dubna, 07:00
11. dubna, 07:00

Výrobci aut nyní působí lehce zmateným dojmem. Sice se vezou na vlně rekordních prodejů, ale tuší, že už to nemusí trvat dlouho. A začíná nelítostný boj o přežití nejen mezi tradičními soupeři, ale i těmi nově nastupujícími.

O svoje místo se hlásí technologické giganty Google a Apple, které mají mnohem více finančních prostředků než klasické automobilky. V závětří číhají i další, třeba korejský Samsung. Jihokorejský výrobce elektroniky se chystá zřídit tým zaměřený na vývoj technologií pro samořízené automobily, satelitní navigaci pro auta a zábavní systém v autě. Firma se tak pokouší změnit kurz; už nebude sázet jen na chytré telefony.

Není proto divu, že šéfové Fordu Mark Fields a Daimleru Dieter Zetsche, ale i nový šéf Volkswagenu Mathias Müller v posledních týdnech mění rétoriku. Už nehovoří jen o prodejích, nových modelech, neříkají, že jsou výrobci aut. Najednou oba opakují jediné - chceme, aby se naše společnosti staly „lídry mobility“.

„Role auta se rozšiřuje. Přestává být pouhým dopravním prostředkem. Nakonec se stane mobilním životním prostorem,“ prohlásil například Zetsche.

Pozdrav ze Silicon Valley

Právě on a další manažeři Daimleru se podle Welt am Sonntag sešli se zástupci zhruba sedmdesáti firem ze Silicon Valley. Když byl Zetsche německým týdeníkem dotázán na pokrok, jakého Apple s Googlem podle jeho názoru dosáhly ve vývoji aut, řekl: „Získali jsme dojem, že ty společnosti mohou udělat a vědí mnohem více, než jsme se domnívali.“

Což bylo zvláště v případě Applu poměrně překvapivé. Tato společnost na rozdíl od Googlu, který své prototypy testuje veřejně, totiž ještě ani nepotvrdila, že by pracovala na vývoji aut. Zatím jen vyvinula pro automobilky software s názvem CarPlay, umožňující řidičům pomocí iPhonu ovládat zábavní systém ve voze.

Zetsche pak ke svému pobytu v Silicon Valley dodal: „Vedli jsme konkrétní diskuse, ale o jejich obsahu nic neprozradím. Nebylo to jen o tom, že to místo je prodchnuté novátorským duchem. To se ví dávno. My jsme tam byli proto, abychom viděli, co je pohání a co všechno mohou vytvořit.“

Automobilka Google?

Google až dosud vystupoval jako firma, která se nehodlá pouštět do produkce aut. Tak to brali i experti zabývající se automobilovou problematikou. Podle nich se měl dříve či později spojit s některým z velkých tradičních výrobců. Dodá software, a tak přispěje k rozvoji samořízených automobilů.

Jenže nyní Google začal na svém webu nabízet překvapivé množství volných míst inženýrům se zkušenostmi s výrobou aut. Jedná se o třicet šest pozic a všechny souvisejí s projektem Google X Car. Hledá specialisty na jednotlivé části vozů, manažery pro jednotlivé výrobní operace, zajišťování materiálů a marketéry.

Prototyp samořiditelného auta Google, zdroj: Google

A další podobná zpráva, která posiluje podezření, že Google se chystá vyvinout vlastní auto, přišla vzápětí. Podle Automotive News internetový gigant hledá v Michiganu prostory pro svoje nové výzkumné a vývojové centrum zaměřené na samořízené automobily.

V současnosti testuje prototypy samořízených aut na veřejných silnicích v okolí kalifornského Mountain View a také v texaském Austinu. Malá vozítka zatím ovšem jezdí z bezpečnostních důvodů s řidičem, který může v případě potíží zasáhnout do řízení. První nehodu, navíc zcela banální a bez vážnějších následků, způsobilo samořízené auto Googlu až letos na začátku března.

Za další překážkou

Až dosud bránily firmám vyvíjejícím samořízená auta ve Spojených státech nejrůznější bezpečnostní regule, měly tak problém s jejich testováním. V Kalifornii například předložili návrh pravidel, podle kterých musejí mít všechna samořízená auta volant a řidiče s platným oprávněním. Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) však nyní informoval Google, že systém, „který tato auta řídí“, by podle federálního zákona bylo možné považovat za řidiče.

„Pojem ,řidič‘, který je použit v návrhu vozidla, jak je popisuje Google, bude NHTSA vykládat s poukazem na samořízený provoz, nikoli na jakéhokoli uživatele vozidla,“ uvedl úřad. A ještě dodal zásadní sdělení: „Souhlasíme s Googlem, že jeho (samořízená auta) nebudou mít ,řidiče‘ v tom tradičním slova smyslu, v jakém měla auta řidiče v posledních více než sto letech.“

Podle agentury Reuters tak jde o důležitý posun k tomu, aby Google získal povolení k provozu plně automatizovaných aut v běžné silniční dopravě.

Další v řadě

Výrobci aut jako Daimler nebo Audi ze skupiny Volkswagen se dosud převážně zaměřovali na vývoj automatizovaných systémů, díky kterým je auto bezpečnější a snáze se řídí. Ale to už neplatí, chování mění pod tlakem technologických firem.

„Kdokoli se soustředí pouze na technologie, ještě nepochopil, jak autonomní řízení změní naši společnost,“ řekl agentuře Reuters výkonný ředitel Daimleru Dieter Zetsche. Tahle slova pronesl, když představoval na světovém veletrhu spotřební elektroniky (CES) v Las Vegas koncept samořízeného sedanu Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion.

Anketa

Těšíte se na dobu, až budete jezdit autonomním vozidlem?

Ano Ne Je mi to jedno

V anketě hlasovalo 613 čtenářů.

Vedle Daimleru se vývoji samořízených aut věnují i další tradiční automobiloví výrobci - Ford, Toyota, Tesla a Volvo. Hodně si však věří i aliance Renault-Nissan, čtvrtá nejsilnější automobilová skupina světa. Její předseda Carlos Ghosn řekl: „V příštích čtyřech letech uvedeme na vybrané trhy více než deset aut s technologií autonomního řízení.“

Automobily aliance budou vybavené technologií umožňující jízdu po dálnici bez změny jízdního pruhu. Do roku 2018 začne RenaultNissan prodávat vozidla, která dokážou jízdní pruhy na dálnicích měnit samostatně a najít cestu i v hustém provozu. A do roku 2020 budou údajně schopná jet sama i přes křižovatky a v husté městské dopravě. l

Zbytečné volanty
Podle Boston Consulting Group (BCG) by do roku 2035 téměř desetinu globálního prodeje automobilů mohly tvořit plně automatizované vozy schopné jízdy bez řidiče. Společnost vycházela z průzkumu mezi řidiči ve Spojených státech. O nákupu takového vozu uvažovalo 44 procent oslovených. „Bude to tak zásadní změna, jakou automobilový průmysl nezažil sto let,“ sdělil agentuře Reuters Thomas Dauner z BCG.

Autor je spolupracovníkem redakce


Čtěte také:

Auta bez řidiče mohou snížit počet nehod až o 90 procent

Škoda chystá autonomní řízení i elektromobily, novinky ukáže v Ženevě

Musíte si přečíst

Odložení EET pro stánkový prodej vzbudilo pochybnosti

PR na nejvyšších místech. Zuckerberg propagoval…

Hillary je prý šílená. Sveze se Trump na vlně…

Zadlužený Kovosvit vede nový krizový management

Gabriel narazil. Jednání o TTIP jde dobře, tvrdí…

Olympijské Rio mezi sponzory ovládl Samsung

Michal Horáček: Jen já a lidi
Michal Horáček, známý textař a možný prezidentský kandidát, v pořadu Euro TV slibuje, že se v kampani obejde bez politických stran i sponzorů. Agituje za pragmatický vztah k Číně, ale zároveň zůstává zastáncem EU. Islám je podle něj s českým prostředím nekompatibilní.
Zhlédnout další videa