Rychlý test Subaru Forester 2.0i Lineartronic: Po faceliftu opravdu sympatický

Komerční sdělení

Stávající generace Subaru Forester se začala v České republice prodávat na jaře 2013. Dnes už máme rok 2016 a tři roky obecně bývají u všech automobilek běžným limitem pro nějakou modernizaci. Japonské SUV není výjimkou. Aktuálně najdete na trhu omlazenou variantu. Pravda, revoluce se nekonala, ale novinek nakonec není úplně málo. Vyzkoušeli jsme si je v kontextu základního benzinového dvoulitru, kombinovaného s bezstupňovou převodovkou Lineartronic.

+
Jednoduché a praktické auto
Tichý interiér
Podvozek schopný rychlé jízdy i jízdy v terénu
Výborný výhled z vozu
-
Spotřeba snadno překročí 10 l/100 km
Pro někoho nedostatečná dynamika
Univerzální pneumatiky nedosahují při jízdě po silnici kvalit podvozku

Klasické verze mají po faceliftu nový přední nárazník, u XT zůstal nárazník stejný. Jiná je také maska chladiče

Modernizovaný Forester poznáte na první pohled podle jiného předního nárazníku a nové masky chladiče. Měnila se také přední i zadní světla. Testované provedení navíc dostalo ještě jednu novinku – takzvané BiLED natáčecí světlomety.

Jak název naznačuje, nová světla se umějí natáčet do zatáčky, ale také obsahují denní svícení. U Subaru už konečně pochopili, že ty diody, které dříve ve světlech suplovaly obrysovky, by opravdu bylo vhodné využít právě pro tuto funkci. Stačilo odstranit z nárazníku nažloutlé žárovky denního svícení, a najednou vypadá Forester lépe.

Vzadu se toho příliš nezměnilo. Upravené provedení poznáte třeba podle nové grafiky koncových světel. Forester nabídne také novou barvu karoserie

Změn je více uvnitř

Abychom byli úplní, musíme zmínit také třeba novou bronzovou barvu karoserie, kterou ale náš exemplář nedostal, a případně i nově tvarovaná kola. Více novinek ovšem najdeme uvnitř, kde Subaru s úpravami rozhodně nešetřilo. Pravda, opravdu velkých změn moc není. Ty detailnější se ale týkají prakticky všeho od lišt na palubní desce přes čalounění až třeba po přístrojový štít.

Jak fungují natáčecí světla Subaru?
Systém natáčení světel se aktivuje vždy po prvním překročení rychlosti 8 km/h, poté už pracuje i při nižších rychlostech. Na vnitřní stranu se světlomety dokážou natočit až o 5°, na vnější se umí vytočit až o 18°. Řidič může příslušným tlačítkem systém natáčení deaktivovat. Kromě přisvěcování do zatáček mění světla také sklon podle zatížení vozu. Natáčecí světla jsou standardem pro všechny výbavy s výjimkou základní verze Active.

Lidé od Subaru rovněž vylepšili odhlučnění. Konkrétně se dodatečné péče dostalo oblasti za palubní deskou a pod zavazadelníkem. Ani náhodou nelze říci, že by verze před faceliftem byla zásadně hlučná. Tím spíš, pokud se budeme bavit o atmosférickém benzinovém dvoulitru. Nicméně zlepšení znát opravdu je. Při jízdě panuje uvnitř hodně příjemné ticho. Tedy při klidné jízdě. Jakmile začnete spěchat, musí jít atmosférický motor do vysokých otáček, a to už logicky uslyšíte.

Celkově jsou veškerá vylepšení znát, ale základ zůstal shodný, což je dobře. Současný Forester už dříve vynikal velmi solidním zpracováním, bohatou nabídkou prostoru, přehlednou ergonomií a především skvělým výhledem ven. Schválně si někdy všimněte, jak nízko položené jsou hrany oken, jak nízká je vlastně kapota a jak vysoko se sedí. Lidé si kupují auta kategorie SUV také kvůli tomu, že v nich mají lepší přehled nad okolním provozem. Forester je v tomto směru opravdový král.

U motorů nic nového

Modernizace změnila design, interiér a ve velké míře i podvozek. Existuje jen jedna oblast, v níž se neodehrály absolutně žádné změny – motor. Kdo sáhne po Foresteru, ten dostane na výběr mezi známým dvoulitrovým dieselem a benzinovými dvoulitry. Testované atmosférické provedení disponuje výkonem 110 kW (150 koní) a silnější přeplňovaná verze má 176 kW (240 koní). U slabší zážehové varianty si navíc můžete vybrat mezi manuální a automatickou převodovkou Lineartronic, nás se týká automat.

Benzinového motoru se žádné novinky netýkají. Pořád nabízí 150 koní a ve vysokých otáčkách zajímavý zvuk

Popravdě se mi verze s atmosférickým benzinovým motorem líbila vždy, ovšem v kombinaci s manuální převodovkou. Umí být totiž svižná a sportovně založené řidiče dokáže zároveň velmi pěkně pobavit, přestože to žádné Porsche Cayenne Turbo fakt není. Lineartronic také není špatný, ale osloví zcela opačnou skupinu zákazníků. Svým charakterem totiž trochu připomíná hybrid. Nejvíce si ho užijete tehdy, když pojedete defenzivně. Právě tehdy naplno poznáte jeho hlavní výhody: nebeské ticho uvnitř, plynulé rozjezdy a sametový chod.

Pokud začnete spěchat, převodovka musí vytočit motor k šesti tisícům a až tam se Forester naplno rozjezde. Na rozdíl od převodovky kombinované s diesely se tato benzinová neumí tvářit jako klasický automat, takže automaticky nepřejde do režimu, kdy začne sama řadit virtuální převody. Benzinový Forester nasadí pod plným plynem šest tisíc a plynule, i když svižně, akceleruje. Na emocích to zrovna nepřidá.

Spotřeba dost záleží na stylu jízdy, respektive na zatížení. Dá se jezdit i za osm litrů, ale když přitlačíte, velice rychle se dostanete přes deset na sto. S tím je potřeba počítat.

Vybrat si můžete, stejně jako tomu bylo dříve, dva jízdní režimy. Ten pro normální jízdu je dost laxní, lépe Forester jede v režimu Sport

Skvělý podvozek pokažený pneumatikami

Modernizace ve velké míře změnila i podvozek. Přední pružiny jsou nově tužší, stejně jako nápravnice. Změny se nevyhnuly ani tlumičům a upraveno bylo i řízení, které je nově strmější (převod byl zmenšen z 15,5:1 na 14,1:1). Forester už dříve patřil mezi vynikající univerzály, protože při slušném komfortu nabízel velmi zajímavé schopnosti i pro dynamicky založené řidiče, teď je vše ještě o kousek lepší.

Jenže v našem případě se brzy ukázalo, že hlavním limitem testovaného exempláře budou celoroční univerzální pneumatiky Yokohama Geolandar G91. Ty možná pomohou na polních cestách a nezpevněných površích, kde si Forester počíná opravdu jistě a kde je schopen jezdit vskutku rychle. Jenže za to zaplatíte daň v podobě horších vlastností na běžném povrchu. Pokud si chcete užít silniční dovednosti Subaru Forester naplno, volte raději klasické pneumatiky.

Na nezpevněném povrchu se Subaru Forester ukazuje ve výborném světle a pomáhají mu k tomu také univerzální celoroční pneumatiky. Bohužel kvůli nim vůz naopak ztrácí na silnici, i když samotný podvozek pracuje výborně

Z pohledu řidiče se ještě hodí připomenout, že si můžete vybrat sportovní režim, nebo zvolit režim Intelligent určený pro běžnou jízdu. Ve sportovním režimu přirozeně převodovka řadí ve vyšších otáčkách a dostanete o dost lepší odezvu na plyn. A abych nezapomněl, řadit můžete i manuálně pádly pod volantem. Reakce převodovky nejsou špatné, ale s něčím typu DSG si Lineartronic určitě nespletete.

Je velmi sympatický

Subaru Forester pro mě bylo vždy velmi zajímavé SUV. Modernizace mu dalších pár pozitivních bodů přidala. I když se asi nestane bestsellerem českého trhu ani po faceliftu, objektivně mnoho zásadních nevýhod nemá. Pro někoho může být problémem vyšší spotřeba, pro jiného možná nedostatečná dynamika, ale to je tak vše.

Nakonec ani cena není špatná. Testovaný Forester 2.0i Lineartronic ve výbavě Comfort startuje částkou 829 000 Kč, což není za SUV této velikosti s automatem a pohonem všech kol zas tolik peněz. Jistě, Forester pořád bude spíše alternativa než trhač prodejních statistik, ale alternativa to je opravdu sympatická.

Technické údaje Subaru Forester 2.0i Lineatronic

MOTOR
Konstrukce: atmosféricky plněný čtyřválec s protiběžnými písty, uložený vpředu podélně
Zdvihový objem válců (cm3): 1995
Ventilový rozvod: DOHC, 16 ventilů
Vrtání x zdvih (mm): 84,0 x 90,0
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 110/6200
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 198/4200
Kompresní poměr: 10,5:1
Převodovka: bezstupňová převodovka Lineatronic
Poháněná kola: všechna čtyři, mezinápravová spojka
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 11,8
Nejvyšší rychlost (km/h): 192
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 8,4/6,2/7,0
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4610
Šířka (mm): 1795
Výška (mm): 1735
Rozvor náprav (mm): 2640
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1545/1555
Poloměr otáčení (m): 5,3
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1528
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2015
Objem zavazadlového prostoru (l): 505/1592
Objem palivové nádrže (l): 60
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Zavěšení vpředu: McPherson
Zavěšení vzadu: dvojité lichoběžníkové
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem, převod 14,1:1
Pneumatiky vpředu: 225/60 R17
Pneumatiky vzadu: 225/60 R17

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče