Renault Talisman Grandtour vyjíždí proti Superbu Combi

20. května, 07:00  -  Jiří Červenka
20. května, 07:00

Renault střední třídy se už nejmenuje Laguna, s příchodem nové generace změnil název na Talisman. S odstupem několika měsíců po sedanu přichází na český trh varianta kombi.

Nabídku kombíků střední třídy rozšiřuje nový Renault Talisman Grandtour. Na českém trhu bude k dostání s pěti motorizacemi a ve čtyřech stupních výbavy. Proti konkurenci se chce odlišit rozsáhlými možnostmi nastavení „atmosféry“ na palubě nebo systémem natáčení zadních kol. Ceny začínají na 649 900 Kč.

Renault Talisman je nástupce modelu Laguna, který po třech generacích skončil

Střední třída bývala kdysi tahounem prodejů, ale v posledních letech se stále zmenšuje, jak zákazníci houfně přesedají do crossoverů a SUV. Přesto jde stále o významnou kategorii, celoevropsky představuje asi 14 procent trhu. A přibližně dva ze tří prodaných vozů střední třídy mají karoserii kombi. Proto je varianta Grandtour pro Renault vlastně ještě důležitější než dříve představený sedan.

Delší než Superb

Při délce 4865 mm je Talisman Grandtour ještě o chloupek delší než Škoda Superb Combi (4861 mm), u nás nejprodávanější model této kategorie. (Svaz dovozců automobilů ovšem počítá Superb do vyšší střední třídy.) V rozvoru náprav má navrch Škoda s 2841 mm, ale rozvor Talismanu je s hodnotou 2809 mm delší než u Passatu i většiny ostatních aut v evropské střední třídě. Renault komunikuje objem zavazadlového prostoru v pětimístné konfiguraci 572 litrů. Nepochybně úctyhodný údaj, je v něm však započítán i prostor pod falešným dnem. Bez něj činí objem 492 litrů.

Kufr Talismanu Grandtour spolyká 572 litrů zavazadel

Při nakládání větších břemen oceníte nízkou nakládací hranu (571 mm) i možnost sklopit opěradla zadních sedadel táhly na bočnicích zavazadlového prostoru. Úplně rovná plocha tak sice nevznikne, malý schod ale můžete překrýt položením falešného dna na zadní stranu složených opěradel.

Natáčí i zadní kola

Jinak se Grandtour neliší od Talismanu sedan. Podobně jako v novém Espace je zde rozhraní Multisense, které umožňuje velmi podrobné nastavení pěti různých profilů jízdy. V závislosti na zvoleném režimu a výbavě konkrétního auta se mění nejen víceméně obvyklé věci jako tuhost posilovače řízení nebo odezva na sešlápnutí plynu, ale také grafika přístrojů, barevné podsvícení palubní desky nebo dokonce umělé „vylepšení“ zvuku motoru vycházející z reproduktorů.

Nastavení Multisense se odrazí i v chování adaptivních tlumičů pérování a systému 4Control. Ten mírně natáčí zadní kola – proti směru natočení předních kol v rychlosti do 60 km/h (ve sportovním režimu do 80 km/h) a ve stejném směru při vyšších rychlostech. Výsledkem by měla být větší agilita v ostrých zatáčkách a současně stabilnější projev třeba na dálnici.

Talisman nabízí v dané třídě ojedinělý systém natáčení zadních kol

Při prvním krátkém svezení v okolí Příbrami, kde Renault představil Talisman Grandtour médiím, působil 4Control přirozeněji a předvídavěji než podobný systém na některých dřívějších Renaultech. Lehce na rozpacích jsme ale byli z nastavitelných tlumičů. Na delších terénních vlnách sice dokážou vykouzlit iluzi komfortu, série krátkých ostrých nerovností (jichž jsou české silnice bohužel plné) se však projeví citelným poskakováním kol po asfaltu.

Prostřednictvím dotykového displeje lze změnit i grafiku displejů a barvu osvětlení

Benzínový motor jsme kvůli technickým problémům přítomného kusu vyzkoušet nestihli, naprostá většina zákazníků v tomto segmentu ale beztak volí diesel. Ten má v Talismanu vždy objem 1,6 l, což budí pochybnosti, ale zejména silnější provedení dCi 160 se dvěma turbodmychadly jede nad očekávání pěkně a ani dynamika slabší stotřicetikoňové verze není nedostatečná. Samozřejmě záleží hlavně na tom, na co jste zvyklí a co od auta této třídy očekáváte. Konkurenční dvoulitrové diesely se do levého pruhu německé dálnice pochopitelně hodí víc.

Ceny jednotlivých verzí najdete v tabulce. Označení TCe znamená přeplňovaný benzinový motor, dCi naftový. Číslovka vyjadřuje výkon v koňských silách a zkratka EDC označuje dvouspojkovou automatickou převodovku.

Renault Talisman Grandtour: Ceny na českém trhu
MOTOR/VÝBAVA Life Zen Intens Initiale Paris
Energy TCe 150 EDC - 719 900,- 759 900,- -
Energy TCe 200 EDC - - - 989 900,-
Energy dCi 110 649 900,- - - -
Energy dCi 130 - 719 900,- 759 900,- -
Energy dCi 160 EDC - 794 900,- 834 900,- 1 014 900,-

Základní výbava Life, která se dodává jen s motorem dCi 110, obsahuje tempomat, chromované střešní lišty, čelní okno s akustickou izolací, dvouzónovou klimatizaci nebo elektrické ovládání všech oken. Kola jsou ale plechová, čalounění látkové a světlomety halogenové. Renault ovšem dává záruku na pět let nebo sto padesát tisíc kilometrů.

Špičkové verze Talismanu Grandtour vyjdou na více než milion korun

Protipól Talismanu Life představuje luxusní Initiale Paris. Tento model se pyšní koženým čalouněním, hodnotně působícími dekoračními lištami a mnoha komfortními prvky od vrstvených bočních oken přes LED světlomety či head-up (průhledový) displej až po adaptivní tlumiče a systém natáčení zadních kol ve standardní výbavě. Za takto přepychově vybavený model ovšem zaplatíte podle motoru i více než milion korun.

Talisman se tak pouští nebezpečně hluboko do teritoria etablované konkurence, která za podobné peníze dokáže nabídnout třeba o něco skromnější standardní výbavu, ale výkonnější a větší motory a v některých případech i pohon všech kol. Budeme se zájmem sledovat, jak se novému Renaultu v konkurenčním boji povede.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče