Menu Zavřít

NASA pořádá souboje robotů. Vítěz může letět do vesmíru

8. 7. 2016
Autor: NASA

Hledá se nový Mars Rover. Takovým přízviskem by se dala nazvat soutěž, kterou pořádá americká vesmírná agentura NASA. V soutěži se týmy tvůrců snaží zástupce NASA přesvědčit, že jejich roboti jsou ti nejlepší pro cestu do vesmíru.

Osmnáct robotů a jejich tvůrci, převážně nadšenci z řad studentů i drobných podnikatelů, se v červnu sešli v americkém Massachusetts. Nepřijeli se přátelit, sdílet znalosti a zážitky, ale soupeřit mezi sebou. Dostavili se, aby přesvědčili NASA, že právě jejich roboty má agentura nasadit na lety do kosmu. A aby vyhráli 1,5 milionu dolarů (téměř 37 milionů korun).

Řada z nich se akce zúčastnila již poněkolikáté. NASA pořádá akci s názvem „Sample Return Robot Challenge“ již pátým rokem, letos ve dvou kolech. Pět vítězů v červnu získalo pět tisíc dolarů a postoupilo do druhého kola, které se bude konat v září a v kterém již půjde o zmíněnou odměnu 1,5 milionu.

Ačkoli v předchozích ročnících NASA nevyužila žádného ze soutěžících robotů do svých projektů, podle pořadatelů letos předvádějí nejlepší výkony za dobu existence soutěže. Není tak vyloučeno, že se do vesmíru podívá vítěz soutěže, nebo alespoň NASA využije některou jeho část či prvek.

Podívejte se na video z pohledu jednoho z úspěšných robotů:

Roboti v soutěži musejí ukázat, že jsou schopni nalézt, sebrat a zajistit geologické vzorky v určeném časovém limitu. Samozřejmě bez pomoci člověka, GPS, magnetů využívajících zemského magnetismu a kyslíkové atmosféry. Tak, jako by to dělali kdekoli ve vesmíru mimo naši planetu.

BRAND24

Někteří roboti nebyli vůbec schopní dostat se ke vzorkům. Jiní naopak zvládli všechny úkoly bez problémů, ale selhali při návratu na „základnu“. V prvním kole se jednalo o sebrání dvou vzorků, ve druhém půjde o deset vzorků za ještě náročnějších podmínek.

NASA rovněž akci pořádá, aby „podpořila inovace v autonomním řízení a robotice“. Tvůrci robotů již inspiraci z předchozích ročnícíků využili ve svém podnikání.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).