Klasika Kawasaki W800 i další legendy končí kvůli emisím

06. června, 08:00  -  Jiří Červenka
06. června, 08:00

Od příštího roku budou muset všechny motocykly prodávané na evropském trhu vyhovovat přísnější legislativě. To bude na jednu stranu znamenat příliv nových či modernizovaných modelů, na druhou stranu ale z nabídky zmizí některé dlouholeté stálice.

Kawasaki W800 patří k té menšině motocyklů, jejichž design promlouvá i k lidem, kterým jinak jednostopé stroje (či motorová vozidla obecně) mnoho neříkají. Kapkovitá nádrž s opěrkami pro kolena, chromované blatníky, gumové prachovky na vidlicích a stojatý žebrovaný motor navozují nostalgickou náladu starých filmů se Stevem McQueenem. Přesto je W800 relativně moderní stroj.

Na trh byl uveden teprve v roce 2011 jako následovník modelu W650, prodávaného od roku 1998. Přesně tak, japonská značka se pustila do retro vod o půldruhé dekády dříve, než se z toho stal masový fenomén a téměř klišé.

Teď je ale řadě W konec. Kawasaki W800 Final Edition je poslední možností pořídit si tento model jako nový. S příchodem roku 2017 se nad ním zavře propadliště dějin.

Kawasaki W800 v provedení Final Edition má dvoutónové lakování tvořené kombinací odstínů Candy Brown a Candy Sunset Orange

Od 1. ledna 2017 totiž budou muset všechny motocykly prodávané na evropském trhu splňovat požadavky evropského nařízení 168/2013 včetně emisní normy Euro 4, která je pro koncepčně starší motocykly nesplnitelná. Zapotřebí je totiž mnohem objemnější výfukový systém s katalyzátorem, účinnější chlazení a další konstrukční změny, které dalece přesahují rámec běžných modernizací. (Na nově homologované modely se nové předpisy vztahují už od letošního roku.)

Navíc nejde jen o emise výfukových plynů. Mění se i metodika měření hlučnosti, všechny motocykly s objemem nad 125 cm3 musí mít povinně protiblokovací systém ABS a vyžadováno bude rovněž denní svícení.

Z trhu tak zmizí mnohé modely včetně oblíbených evergreenů. V současné podobě určitě nebude pokračovat stylové Moto Guzzi Griso, supersportovní Yamaha YZF-R6 nebo rychlý sport-tourer Suzuki Hayabusa. Ale všechno zlé je k něčemu dobré. Místa ve výrobním programu jednotlivých značek určitě nezůstanou prázdná a na podzim bychom se měli dočkat přílivu nových či zásadně modernizovaných modelů, jaký nemá v novodobé historii motocyklového průmyslu obdoby.


Čtěte dále:

Pět luxusních motorek, kvůli nimž si budete chtít konečně udělat papíry

Harley Low Rider S má pořádné svaly a nebojí se je použít

Mohlo by vás zajímat

 Geolog Václav Cílek (foto Martin Pinkas/Euro)

Václav Cílek: Ocitáme se ve světě nerovnováhy

Hongkong - ilustrační foto

Ekonomicky nejsvobodnější zůstává Hongkong, Česko si výrazně polepšilo

 Twitter

Twitter je krok od převzetí. Zájem může mít Google i Salesforce

 Ilustrační foto

MMF: Řecko potřebuje výrazně snížit dluhovou zátěž

 Budova německé Commerzbank v Hamburku

Commerzbank bude propouštět. O práci přijde 5 tisíc lidí

Krávy, ilustrační foto

Čína zrušila zákaz hovězího z USA. Lační po mase z ciziny

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a chci zakázat…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

  • Miroslav Bárta: Káhiru dobylo jenom pár set jezdců

Hry pro příležitostné hráče