Klasika Kawasaki W800 i další legendy končí kvůli emisím

06. června 2016, 08:00  -  Jiří Červenka
06. června 2016, 08:00

Od příštího roku budou muset všechny motocykly prodávané na evropském trhu vyhovovat přísnější legislativě. To bude na jednu stranu znamenat příliv nových či modernizovaných modelů, na druhou stranu ale z nabídky zmizí některé dlouholeté stálice.

Kawasaki W800 patří k té menšině motocyklů, jejichž design promlouvá i k lidem, kterým jinak jednostopé stroje (či motorová vozidla obecně) mnoho neříkají. Kapkovitá nádrž s opěrkami pro kolena, chromované blatníky, gumové prachovky na vidlicích a stojatý žebrovaný motor navozují nostalgickou náladu starých filmů se Stevem McQueenem. Přesto je W800 relativně moderní stroj.

Na trh byl uveden teprve v roce 2011 jako následovník modelu W650, prodávaného od roku 1998. Přesně tak, japonská značka se pustila do retro vod o půldruhé dekády dříve, než se z toho stal masový fenomén a téměř klišé.

Teď je ale řadě W konec. Kawasaki W800 Final Edition je poslední možností pořídit si tento model jako nový. S příchodem roku 2017 se nad ním zavře propadliště dějin.

Kawasaki W800 v provedení Final Edition má dvoutónové lakování tvořené kombinací odstínů Candy Brown a Candy Sunset Orange

Od 1. ledna 2017 totiž budou muset všechny motocykly prodávané na evropském trhu splňovat požadavky evropského nařízení 168/2013 včetně emisní normy Euro 4, která je pro koncepčně starší motocykly nesplnitelná. Zapotřebí je totiž mnohem objemnější výfukový systém s katalyzátorem, účinnější chlazení a další konstrukční změny, které dalece přesahují rámec běžných modernizací. (Na nově homologované modely se nové předpisy vztahují už od letošního roku.)

Navíc nejde jen o emise výfukových plynů. Mění se i metodika měření hlučnosti, všechny motocykly s objemem nad 125 cm3 musí mít povinně protiblokovací systém ABS a vyžadováno bude rovněž denní svícení.

Z trhu tak zmizí mnohé modely včetně oblíbených evergreenů. V současné podobě určitě nebude pokračovat stylové Moto Guzzi Griso, supersportovní Yamaha YZF-R6 nebo rychlý sport-tourer Suzuki Hayabusa. Ale všechno zlé je k něčemu dobré. Místa ve výrobním programu jednotlivých značek určitě nezůstanou prázdná a na podzim bychom se měli dočkat přílivu nových či zásadně modernizovaných modelů, jaký nemá v novodobé historii motocyklového průmyslu obdoby.


Čtěte dále:

Pět luxusních motorek, kvůli nimž si budete chtít konečně udělat papíry

Harley Low Rider S má pořádné svaly a nebojí se je použít

Mohlo by vás zajímat

Finance
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít