Když bourat, tak na straně řidiče. U spolujezdce výrobci na bezpečnosti šetří

07. června 2016, 07:30  -  Jiří Červenka
07. června 2016, 07:30

Američané zjistili, že ochrana spolujezdce při některých typech čelního nárazu je dramaticky horší než v případě řidiče. Největší rozdíl vykázalo populární SUV Toyota RAV4, které se prodává i v Evropě.

Americký institut IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) upozornil na rozdílnou míru ochrany řidiče a spolujezdce při čelním nárazu „s malým překrytím“, kdy vůz naráží do překážky při rychlosti 64 km/h pouze čtvrtinou své celkové šířky. Pro auto je takový náraz nebezpečnější, protože energie se nemůže rozložit po celé ploše a rozvést do podélných nosníků na obou stranách od podélné osy vozu.

Když IIHS s tímto typem bariérové zkoušky v roce 2012 začal, výsledky mnohých automobilů byly poměrně tristní. Výrobci však rychle zareagovali a bezpečnost nových modelů aut se zlepšila – ovšem jen na straně řidiče, jak se nyní ukazuje.

Bez výhrad pouze jeden ze sedmi

Institut na problém přišel, když provedl zkoušku s malým překrytím u sedmi běžných SUV, která při standardním testování dosáhla hodnocení „good“ (dobré). Na straně spolujezdce však srovnatelný výsledek předvedlo pouze Hyundai Tucson, tři modely pak vyšly z testu jako neuspokojivé:

Hodnocení ochrany spolujezdce při nárazu s malým překrytím dle IIHS
Model Výkon na straně řidiče Výkon na straně spolujezdce
2016 Hyundai Tucson dobrý dobrý
2015 Buick Encore dobrý přijatelný
2015 Honda CR-V dobrý přijatelný
2015 Mazda CX-5 dobrý přijatelný
2014 Nissan Rogue dobrý slabý
2014 Subaru Forester dobrý slabý
2015 Toyota RAV4 dobrý nedostatečný

Pět z těchto sedmi aut známe i z českého trhu a také dvě zbývající, jejichž názvy vám patrně mnoho neříkají, zde mají své ekvivalenty: Buick Encore je mírně upravený Opel Mokka a Nissan Rogue odpovídá evropskému X-Trailu. Je ale nutno zdůraznit, že i stejné modely mohou mít v Evropě jinou bezpečnostní charakteristiku než v USA, protože příslušné normy i používané metody testování se liší.

Rozdíly nemusí být vidět

U Toyoty RAV4 a Nissanu Rogue byly konstrukční rozdíly mezi levou a pravou stranou viditelné na první pohled, jakmile technici IIHS odstrojili jejich nárazníky. A tyto dva modely také vykázaly největší stranové rozdíly v deformaci prostoru pro cestující – o 33 cm v případě Toyoty a o 25 cm u Rogue. Toyotě se při nárazu otevřely dveře, Nissanu se zcela utrhl sloupek se zavěšením dveří. Subaru Forester a Mazda CX-5 vypadaly na pohled symetricky, přesto i v jejich případě byl průnik na straně spolujezdce větší než u řidiče – i když ne o tolik. Proto se chce IIHS do budoucna zaměřit na testování i spolujezdcovy strany.

Od zavedení testu s malým překrytím provedlo 13 automobilek konstrukční změny na 97 modelech. Podle IIHS je logické, že se přitom zaměřily nejprve na stranu řidiče. „Nepřekvapuje nás, že výrobci směřovali své úsilí nejprve ke zlepšení ochrany na té straně, kterou testujeme,“ uvedl v oficiálním komuniké viceprezident IIHS David Zuby. „Ve skutečnosti jsme je v tom podporovali, pokud to mělo přispět k rychlejšímu zavedení změn na straně řidiče. Přitom jsme však doufali, že v průběhu času zajistí (automobilky) podobnou úroveň ochrany na obou stranách.“

Drobné rozdíly mezi levou a pravou stranou jsou nicméně nevyhnutelné. IIHS upozorňuje, že například uložení řízení a pedálů může přispět ke zpevnění podlahy a zmenšit tak deformaci v oblasti nohou řidiče.

V Evropě ani jinde na světě se čelní bariérové zkoušky s tak malou mírou překrytí nedělají. Euro NCAP provádí čelní náraz celou plochou do pevné překážky a čelní náraz do deformovatelné překážky s překrytím 40 procent.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
OneDrive rozšiřuje zálohování starších verzí na všechny typy souborů
Tip: Chtějí po vás telefonní číslo kvůli registraci? Která SIM je pro to nejlepší?
Microsoftu se daří hlavně díky Office a cloudu. Zdvojnásobil zisk
Podíl používanosti Creators Updatu poprvé překonal Anniversary Update
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít