Jak moderně reklamovat? Fotoelektronicky, papír bude přežitek

12. října 2016, 13:55 - try
12. října 2016, 13:55

Reklamace je pro Čechy běžná záležitost. Každý druhý Čech má totiž za loňský rok osobní zkušenost s reklamováním nějakého zboží nebo služby. Reklamací ale mohlo být ještě víc, pokud by některým lidem účtenka nevybledla nebo ji neztratili. Plných 56 procent lidí totiž kvůli tomu nereklamuje. Necelá polovina spotřebitelů pak u nás ví, jak tomuto problému předejít.

Přitom stačí účtenku vyfotit mobilem a při reklamaci jako doklad o koupi ukázat její fotku. O této možnosti ale podle výzkumu společnosti STEM/MARK ví zatím jen 41 procent lidí.

Češi stále spoléhají na papírové doklady. A přitom je to zbytečné.

„Jako doklad při reklamaci nemusí sloužit jen papírová účtenka, koupě se dá prokázat i originálním obalem, specifičností zboží, které nikdo jiný neprodává, a dokonce někdy i svědeckou výpovědí. Nejjednodušší ale je mít uloženou elektronickou účtenku, ať už originální, nebo kopii té papírové. Nezabere to žádné místo a prodejce by měl tento doklad bez problémů uznat,“ vysvětluje Jan Pivoda z právního oddělení Air Bank.

O jeho radě ví nebo ji věří podle studie jen čtyři z deseti Čechů lidí. Největší důvěru mají respondenti v originální doklady, ať už v papírové (98 %), nebo elektronické (89 %) formě.

Originál ze zákona být nemusí

Téměř dvě třetiny lidí věří, že prodejce při reklamaci uzná výpis z účtu se záznamem o koupi, a každý druhý si to myslí o papírové kopii účtenky. Pravdu mají všichni. Zákon o ochraně spotřebitele totiž říká, že při reklamaci musí zákazník dokázat, že u prodejce zboží koupil. O originálním dokladu se v něm nemluví.


Přečtěte si ještě: Jak si vylepšit rodinné finance


V samotné praxi prodejci přijímají nejrůznější kopie dokladů nebo výpisy bez větších komplikací. Z 16 procent respondentů, kteří v minulém roce reklamovali nějaké zboží nebo službu a použili jako doklad o koupi papírovou kopii účtenky, uspělo plných 95 procent.

Šest procent kupujících zkusilo papírový výpis z účtu a čtyři procenta elektronickou kopii účtenky. Obchodníci jim v těchto případech reklamaci vždy umožnili.

Ztráta potká téměř každého

Pořizování elektronických kopií účtenek například jejich vyfocením navíc zákazníky chrání před ztrátou nebo vyblednutím účtenky. Sedmi z 10 lidí se někdy stalo, že když chtěli reklamovat, nemohli účtenku najít.

Každý druhý také zažil situaci, kdy mu papírová účtenka vybledla a nebylo z ní už možné údaje přečíst. Plných 56 procent kupujících lidí pak zboží či službu vůbec nereklamovalo.

„To ukazuje, jak moc lidi spoléhají na papírové doklady. A přitom je to zbytečné. Účtenku si stačí vyfotit, třeba mobilním telefonem, a uložit,“ zdůrazňuje na závěr právník Pivoda.


Přečtěte si také:

Maloobchodní tržby vzrostly o osm procent, internetový prodej o třetinu


Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a…
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Maserati GranTurismo se dočkalo dalšího faceliftu. Nástupce je ve hvězdách
Technologie
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít