Jak dopadnou volby? Podle vědců záleží na větru

Pavel Michl 22. listopadu, 06:19  -  mic
22. listopadu, 06:19

Panuje v den voleb bezvětří? Pak populistům, oportunistům, zkrátka všem, kteří narušují status quo, rostou šance na vítězství. Pokud naopak fouká vítr, můžou zůstat v klidu ti kandidáti, kteří nepředstavují změnu. Vyplývá to alespoň z vědecké studie, podle které větrné podmínky působí na rozhodnutí voličů.

Žádný údiv jistě nevyvolá, že čím horší počasí, tím nižší volební účast. Překvapivě ale vědci zjistili, že počasí – konkrétně vítr – ve volební den ovlivňuje samotné rozhodnutí voličů. Prudký vítr nutí voliče vyhnout se riziku a zvolit osvědčenou stranu, kandidáta či volbu. Naopak při malém větru chtějí voliči změnu.

Nová studie vědců z Británie, Spojených států a Německa zkoumala volby v USA za sto let (1912-2012), švýcarská referenda za deset let (2005-2014) a dvě klíčová rozhodnutí Britů z poslední doby – referenda o brexitu a o nezávislosti Skotska. Listopadové vítězství Donalda Trumpa nad Hillary Clintonovou v amerických prezidentských volbách tak studie nezahrnuje.

Zrovna výsledek těchto voleb, kdy Clintonovou „obralo“ o výhru 110 tisíc hlasů v Pensylvánii, Michiganu a Wisconsinu, ukazuje, že vítr s volbami může pořádně zamíchat. Podle studie rychlost větru změní do jednoho procenta hlasů.

Vědci nezůstali jen u empirie z předešlých voleb, ale provedli i experiment. Lidem v New Yorku kladli otázku, zda jsou pro hypotetickou nezávislost městského obvodu Staten Island. Ve větrné dny lidé častěji odmítali tento nápad, než když foukalo jen mírně.

Výsledek studie zpochybňuje přesvědčení, že lidé se ve volbách rozhodují racionálně a vědomě na základě vlastních preferencí. Naopak nahrává tezi, že jsou ovlivněni cizími vlivy, kterých si nejsou ani vědomi.

Čtěte dále:

Přírodní živly uvrhnou do chudoby 26 milionů lidí ročně

Vítr utáhl celou zemi. Skotsko si po celý den vystačilo s větrníky