Daň za úspěch: co musí úspěšný podnikatel obětovat

Adam Štěpánek 03. května, 06:40  -  Adam Štěpánek
03. května, 06:40

Úspěšný podnikatel by měl být připravený dělat oběti a očekávat, že úspěch si na něm vybere psychickou i fyzickou daň. Richard Lorenzen, zakladatel úspěšné PR společnosti Fifth Avenue Brands, však tvrdí, že většina lidí tyto faktory stále podceňuje. Vyjmenoval šest obětí, které začínající podnikatel musí podstoupit.

„Většina podniků nezkrachuje na nedostatku prodejů, kapitálu nebo zkušenosti. Nejsou úspěšné z toho důvodu, že zakladatelé podceňují, co všechno budou muset zaplatit, aby něčeho dosáhli,“ tvrdí Lorenzen, jehož společnost Fifth Avenue Brands se stará o PR velkých amerických firem.

Lorenzen začal na internetu podnikat už v patnácti letech a dnes se kromě svého byznysu věnuje i poradenství a snaží se motivovat mladé lidi pro kariéru podnikatele. Případné zájemce ale varuje, že úspěch něco stojí. Vyjmenoval šest věcí, které musí pro kariéru obětovat.

1. Společenský život

Minimálně v začátcích založení nové firmy se mají podnikatelé připravit na to, že jejich společenský život prakticky nebude existovat. Může to ohrozit i přátelství s jinými lidmi, ačkoliv Lorenzen tvrdí, že ti praví zůstanou po vašem boku. Velké pracovní vytížení se však podepíše i na jiných oblastech života. Podle dalšího podnikatele Todda Lehmana je obtížné si v takové fázi života hledat patnera. „Někdy jste v takovém stavu, že všechno, co chcete, je jít si lehnout a spát,“ říká.

2. Spánek

S tím souvisí další bod. Úspěšní podnikatelé si podle Lorenzena musí vybudovat jiný denní režim. Sám spí pět hodin denně a dodává, že někteří jeho známí dokonce ještě méně. Před takovou obětí však varují vědci. Podle nich se může podepsat na dlouhodobém pocitu unavenosti. „Jakmile se doba spánku dostane nad devět nebo pod sedm hodin, nastanou problémy,“ říká David Dinges, odborník na spánek z University of Pennsylvania.

Richard Lorenzen

3. Zábava

Se sledováním seriálů nebo chozením do kina na nejnovější filmové trháky je konec. Podle Lorenzena je užitečnější trávit „volný“ čas prací na zlepšení dovedností. Doporučuje například poslouchat specializované podesty. „Den má jen čtyřiadvacet hodin, nevyplýtvejte je na něco, co vám nepomáhá růst,“ říká.

4. Komfortní zóna

Lorenzen považuje komfortní zónu za největšího nepřítele podnikatele. „Kdykoliv se začnete cítit pohodlně, pravděpodobně nerostete dostatečně rychle,“ tvrdí. Indikátorem hrozby spadnutí do komfortní zóny jsou prý problémy. Jakmile je nemáte, nebo jsou stále stejné, tak jste zaseknutí.

5. Zdravý rozum

Podnikání se může podepsat na duševním zdraví. Proto může okolí podnikatele obviňovat ze ztráty zdravého rozumu. V takových chvílích je prý třeba připomenout si citát Georgea Bernarda Shawa: „Rozumný muž se přizpůsobí okolnímu světu. Ten nerozumný se snaží přizpůsobit svět sobě. Proto všechen pokrok závisí na tom nerozumném.“

6. Oblíbenost

Povinností lídra je činit taková rozhodnutí, která jsou nejlepší pro dlouhodobý úspěch podniku. Je proto nutné dělat i takové kroky, které jsou z krátkodobého hlediska nepopulární a nikdo jiný je nechce udělat.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče