Bez řidiče i v terénu. Land Rover chce auta naučit jezdit i mezi kameny

14. července 2016, 12:14  -  Jiří Červenka
14. července 2016, 12:14

Nový výzkumný projekt britské automobilky Jaguar Land Rover se zaměřuje na technologii autonomní jízdy mimo zpevněné komunikace.

Technologie autonomní jízdy jsou pořád ještě v plenkách. I těch několik málo aut, která zvládnou jízdu bez asistence řidiče, k tomu potřebuje nepříliš klikatou silnici se vzorně provedeným vodorovným značením a příznivé počasí. A jak dokazují smrtelné nehody řidičů Tesly, kteří vzali marketingové označení „Autopilot“ příliš doslova, pořád je nutné zůstat ve střehu a být připraven zasáhnout, pokud elektronický mozek auta špatně vyhodnotí složitou situaci. Britská automobilka Jaguar Land Rover přesto už pomýšlí na to, jak naučit svoje auta autonomní pohyb i v terénu.

Autonomně až do cíle

„Do budoucna bychom chtěli, abyste si mohli užívat přednosti autonomní jízdy nejen na dálnici, ale celou cestu až do cíle, i kdyby tam vedla rozbitá nebo štěrková cesta,“ řekl britskému týdeníku Autocar šéf výzkumu JLR Tony Harper.

Snímací technologie má používat stejné typy senzorů jako systémy autonomní jízdy na silnici: ultrazvukové snímače, radar, lidar a kamery. Vyhodnocovací software by měl na základě jejich údajů získat trojrozměrný obraz o celém okolí vozu včetně charakteristiky povrchu – a to i v případě, že prší nebo sněží. Podle Harpera má systém zvládnout třeba zasněženou horskou silnici nebo bahnitou lesní cestu.

V terénu je všechno složitější

Autonomní jízda v terénu je samozřejmě nesrovnatelně náročnější než na silnici – a nejen proto, že se nelze řídit bílými čarami na zemi. Vůz bude muset najít bezpečnou trasu mezi kameny, velkými kořeny stromů nebo nízko visícími větvemi.

Jednou z nových asistenčních funkcí speciálně pro jízdu v terénu je Offroad Connected Convoy – systém, který umožní skupině vozů jízdu ve formaci díky vzájemné komunikaci V2V (vehicle-to-vehicle).

Pokud se ale těšíte, že se svým Range Roverem na tankodromu jen stisknete tlačítko a necháte se vézt, doporučujeme mírnit nadšení. Zatím se jedná o výzkumný projekt, navíc v raném stadiu. Zařazení systému autonomní jízdy v terénu je v nedohlednu.

Land Rover má nicméně nejlepší předpoklady uvést podobný systém na trh mezi prvními. Je to značka specializovaná na terénní vozy a mimo zpevněné komunikace jsou jako doma všechny její modely včetně nejluxusnějšího Range Roveru.


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Návod, jak zatočit s neplatiči alimentů
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Týkají se vás nedoplatky na daních? Pozor, exekutoři už je začali vymáhat
Auta
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Už i Hyundai přechází na uhlíková vlákna, prozrazuje nový patent
Mazda představila svou Škodu Kodiaq. Sedmimístná CX-8 ale do Evropy nemíří
Hyundai i30 N se už vyrábí. Do konce roku vznikne pouze 1450 exemplářů
Technologie
Na nereferenční Radeony RX Vega se může čekat až do půlky října, výrobci nemají čipy
Některé počítače HP se po servisní aktualizaci Windows 10 spouští až 10 minut
Tohle by mohla být revoluce. Pi Charger slibuje první opravdu pohodlné bezdrátové nabíjení
Ovladač od Nvidie způsobuje problémy s Nočním osvětlením [Windows Insider]
Naděje v kauze drahých pamětí. Výrobci DRAM konečně investují do zvýšení kapacit
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít