Autonomní vozy jsou požehnáním, myslí si piráti silnic

20. října 2016, 07:17  -  Jonáš Kříž
20. října 2016, 07:17

Nástup chytrých automobilů bez řidiče by mohl být požehnáním pro ekology, technologické vizionáře a řidiče, kteří preferují agresivní styl jízdy. Ti se podle aktuální studie již nyní těší na to, jak budou umělou inteligenci na vozovkách beztrestně šikanovat.

Výzkumníci z London School of Economics se ve své studii ve spolupráci s americkým výrobcem pneumatik Goodyear zaměřili na to, jak na jednotlivé účastníky silničního provozu působí představa blížícího se nástupu autonomních automobilů. Šetření probíhalo formou online dotazování a ohniskových skupin a zahrnulo celkem dvanáct tisíc řidičů napříč jedenáctkou evropských zemí.

Kromě obecného šetření se vědci pokusili propojit názorové postoje řidičů ohledně autonomních vozidel s jejich vlastním profilem, a sice podle toho, zda při řízení s ostatními účastníky provozu spíše spolupracují, nebo se snaží svou dominancí či agresivní jízdou získat situační výhodu. Sestavili proto dvanáctibodovou škálu tvrzení, se kterými respondenti buď souhlasili, či nikoliv. Jedním z nich bylo i to, zda si řidiči snažící se dostat do rychlejšího pruhu automobilů uvízlých v zácpě jednoduše pokusí své místo v něm vynutit silou.

Zatímco 90 procent řidičů definovaných převahou sociálních a kooperačních vlastností uvedlo, že by tak učinili pouze ve výjimečných případech, 42 procent bojovněji naladěných řidíčů přiznalo, že to občas, často či dokonce vždy dělají.

Čeho se lidé bojí v otázce autonomních vozidel
73 procent dotázaných se obává, že by se technologie v autonomním vozidle mohla porouchat.

82 procent respondentů uvedlo, že bude radši dopravní situaci monitorovat, když autopilot převezme plnou kontrolu nad jejich autem.

41 procent dotázaných se při představě autonomních vozidel na silnici cítí nepříjemně.

44 procent účastníků studie se necítí komfortně, když si představí, že autonomní automobil jede přímo vedle jejich vlastního vozidla.

Zdroj: London School of Economics/ Goodyear

Dále pak vyplynulo, že lidé, kteří spolupracují a vnímají silnici jako sociální prostor, se k nástupu autonomních vozidel staví skeptičtěji. „Vnímáte-li silnici jako společenský prostor, musíte se během řízení neustále dohadovat s ostatními účastníky provozu. Lidé, kteří rádi spolupracují, jsou tak méně nadšeni tím, že by za jízdy měli symbolicky vyjednávat s umělou inteligencí,“ stojí ve studii.

Oproti tomu ti, kteří se na vozovkách neštítí agresivní jízdy a chtějí dominovat, jsou optimističtí. Někteří z nich vnímají autonomní vozidla pouze jako potenciální obtíž, druzí je však vidí jako příležitost k šikaně umělé inteligence. Využít mohou prý toho, že automaty preferují bezpečnou jízdu.

„Autonomní vozidla vždy zastaví,“ uvedl jeden z britských respondentů nacházející se ve spektru kompetitivních řidičů. „To znamená, že je snadněji předjedete anebo vytlačíte ze silnice,“ říká. Podle serveru Techcrunch je však taková představa ze strany pirátů silnic spíše naivní. Tendence agresivních řidičů umělou inteligenci šikanovat by tak spíše mohla expanzi bezpečnějších autonomních vozidel uspíšit a bezohledné řidiče z vozovek vytlačit úplně.


O vývoji autonomních automobilů čtěte více:

Samořídící auta samozřejmostí. USA pro ně připravily legislativní půdu

Apple dává ruce pryč od projektu vlastního elektromobilu

Auto, které vás „morálně“ obětuje. Budoucí realita na silnici


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít