Zvyšte svou pozici ve vyhledávači

10. dubna 2006, 00:00 - PAVEL HRUBEC
10. dubna 2006, 00:00

DEJTE O SOBĚ VĚDĚT - FIREMNÍ WEB Zlepšit pozici vašeho webu ve vyhledávači můžete zkusit i vlastními silami. Stačí dodržovat jednoduchá pravidla. Patří k nim hlavně používání klíčových slov, častá aktualizace a jiné stránky odkazující na váš web.

DEJTE O SOBĚ VĚDĚT - FIREMNÍ WEB Zlepšit pozici vašeho webu ve vyhledávači můžete zkusit i vlastními silami. Stačí dodržovat jednoduchá pravidla. Patří k nim hlavně používání klíčových slov, častá aktualizace a jiné stránky odkazující na váš web. Na zlepšení umístění konkrétního webu ve fulltextových vyhledavačích se zaměřuje specializovaný obor označovaný SEO (search engine optimization). Takové služby vás přijdou řádově na tisíce až desetisíce korun, ale často jsou názorným příkladem, jak se různí „konzultanti“ přiživují na něčem poměrně jednoduchém, co přitom lze s trochou základních informací levněji zvládnout přímo ve vaší firmě. Nicméně pomoc specialistů se nejspíš vyplatí tam, kde na dobrém umístění vašeho webu závisí více než 90 procent vašich předpokládaných příjmů a zároveň máte opravdu velkou konkurenci. Zkusíte-li zvládnout SEO vlastními silami, zkuste dodržovat jednoduchá pravidla a sledujte, zda se díky nim během několika týdnů zlepší vaše postavení ve výsledcích vyhledávání - typicky třeba na Googlu. NEPODCEŇUJE DETAILY V ideálním případě byste si už ve smlouvě s navrhovatelem vašeho webu měli pojistit, že připraví takové stránky, které budou schopné dobrého výsledku ve vyhledávači. Tedy že tvůrce přinejmenším neopomine takové „detaily“, jejichž absence by vaši pozici zbytečně zhoršovala. Pamatujte však, že navrhovatel k tomu potřebuje od vás dostatek informací: Jaké klienty vlastně chcete oslovit a co je hlavním marketingovým cílem vašeho webu (například že nechcete prodávat jakýkoliv nábytek, ale specializujete se pouze na křesla). Často se například zapomíná na zadání názvu (titulku) internetové stránky. Tedy to, co je po otevření webu zpravidla vidět v modré liště úplně vlevo nahoře vedle ikonky prohlížeče. Řada lidí sice tento nadpis nevnímá a zajímá ji až titulek samotného obsahu stránky (tedy to, co vidíte větším písmem na hlavní ploše), nicméně správné vyplnění nadpisu má význam přinejmenším ze tří důvodů: ¨ * právě tato položka má u řady fulltextových vyhledávačů velkou roli při bodování (podle neoficiálních informací například u tuzemského Seznamu), * pokud má uživatel otevřeno více oken současně, je právě tento název tím, podle čeho může rozlišovat otevřená okna v dolní liště, * jestliže se v hlavičce webu objeví například „Untitled dokument“ nebo „Bez jména“, může to na případné klienty působit jako vaše nedokonalost nebo nedbalost. Takže třeba místo názvu „homepage“ je lepší nazvat stránku například Křesla od společnosti Novák. (Název přitom nemusí být pro každou stránku jiný, naopak - všechny části vašeho webu mohou mít stejný název. Jde „jen“ o název, který je vidět, nikoliv o „technické“ pojmenování souboru jako homepage.htm, nabidka.htm, kontakty.htm a podobně). Název dostanete na stránku tak, že vyplníte pole  ve vašem nástroji pro tvorbu webových stránek. Případně tam lze tuto položku doplnit ručně, zvládnete-li ji vepsat přímo do HTML kódu. Různou váhu přikládají vyhledávače také dalším takzvaným „meta příkazům“, tedy údajům, které jsou pro běžného návštěvníka stránky skryté, ale jsou uložené (na začátku) jejího HTML kódu. Tam lze zdůraznit i více klíčových slov najednou. Jsou označena položkou keywords. Je vhodné vyplnit i položku zvanou content - ta by měla odpovídat popisku stránky, který zadáváte do katalogových vyhledávačů. Zatímco dříve se vyhledávače řídily právě těmito technickými údaji zapsanými v HTML kódu, nynější sofistikovanější verze zkoumají mnoho dalších kritérií. Smysl je jednoduchý: Provozovatelé vyhledávačů chtějí být u uživatelů co nejoblíbenější (tedy nejpoužívanější a nejnavštěvovanější), takže bojují především o jejich důvěru. A pokud by se spoléhaly jen na údaje zadané tvůrcem stránky, často by pak výsledek vyhledávání uživatele zklamal nebo dokonce úmyslně mystifikoval. Návštěvník - a tedy i provozovatel vyhledávače - chce mít co největší pravděpodobnost, že hledaná stránka bude co nejlépe odpovídat dotazu. SPRÁVNÁ HUSTOTA Moderní vyhledávací automaty mimo jiné zkoumají i samotný textový obsah stránky. Zjednodušeně řečeno: Čím více klíčových slov obsahuje, tím je vaše pozice při vyhledávání lepší. Jestliže někdo hledá sousloví „pohodlná křesla“, zvýšíte si šanci, když toto sousloví máte i v textu na vaší firemní stránce. Pozor ale, abyste v honbě za co nejlepším umístěním ve vyhledávači nevytvořili takový text na stránce, který bude pro návštěvníky přinejmenším podivný a nečtivý. Jistě nepůsobí normálně, když se klíčové slovo bude opakovat až příliš často (například „Naše firma Pohodlná křesla, s. r. o., se specializuje na výrobu pohodlných křesel, protože pohodlná křesla jsou často poptávaná a snad každý šéf chce mít takové pohodlné křeslo ve své domácnosti. Pohodlná křesla ocení i rodiny, které chtějí pohodlná křesla do svého obývacího pokoje“). Ideální je tedy nalézt vhodný poměr (hustotu) klíčových slov k celkovému rozsahu textu. Ta nesmí být příliš vysoká nejen z výše uvedených důvodů, ale i proto, že vyhledávače ve snaze omezit spekulaci penalizují určitá podezřelá jednání, takže zaplnit vaši stránku tisíci souslovími „pohodlná křesla“ by vám spíše uškodilo, než pomohlo. Hustota by ale neměla být ani příliš nízká - když chcete prodávat pohodlná křesla, měli byste je v textu několikrát zmínit a nepsat jen o dobrých židlích, kvalitním sezení a podobně (přestože tyto varianty zase mohou přitáhnout řadu klientů, kteří se rozhodnou hledat právě přes tato sousloví). Za horní hranici ideální hustoty je považováno 10 procent, tedy deset klíčových slov na každých 100 slov, ideální je ale spíše rozmezí od tří do sedmi procent. O nepraktičnosti flashových animací a velkých obrázků na úvodní straně jsem už psal v předchozím dílu, komplikace vám ale mohou přinést i ve vyhledávači: Text umístěný v obrázku nebo animaci totiž vyhledávací automat nerozpozná, takže k němu při „bodování stránky“ nepřihlíží. Jestliže máte na úvodní straně pouze animaci, je to stejné, jako byste tam žádný text neměli! (Částečným řešením může ale být důsledné vyplňování položky označující popisek obrázku nebo ilustrace, protože tuto informaci v HTML kódu už automat přečte.) ČASTÁ AKTUALIZACE

O důležitosti aktualizace jsme psali už v předminulém čísle v článku o samotném obsahu webu. Neaktualizovaná stránka nejenže působí na čtenáře podezřele, ale způsobuje také váš propad ve vyhledávači. Automaty totiž předpokládají, že neaktualizovaná stránka je už zastaralá nebo dokonce neplatná.

Jednoduše to lze zařídit tak, že třeba jen doplníte jedno slovo nebo změníte datum poslední aktualizace - vyhledávač zajímá hlavně datum uložení souboru, méně už to, zdali jste stránku změnili kompletně, nebo jen zcela detailně.

POPULARITA STRÁNEK A ODKAZY ODJINUD

Moderní vyhledávací automaty také zkoumají, jak je vaše stránka „populární“, tedy zda a v jakém množství na ni odkazují i jiné weby. Toto kritérium opět sleduje jediný cíl: Nabídnout návštěvníkům co nejserióznější a prověřené stránky (předpokládá se, že když na váš web odkazuje řada jiných, tak jste důležitější, užitečnější).

Zjednodušeně řečeno platí: Čím více je samotná odkazující stránka populárnější, tím větší význam má odkaz z ní. Můžete se tedy domluvit s několika přáteli, aby ze svých soukromých webů odkazovali na ten váš. Nebo si sami několik takových odkazujících „cizích“ webů založit. Ani 100 takových odkazů však nemusí mít takový význam, jako když na vaši firmu povede odkaz třeba z často navštěvovaného portálu nebo třeba z oficiálních stránek vašeho města.

Určitou váhu přikládá automat i odkazům přímo mezi jednotlivými stránkami vašeho webu. Je tedy dobré jej navzájem „prolinkovat“. Místo stránky, na které je jenom text bez jediného prokliku, by tedy z každé vaší stránky měly vést prokliky na všechny další podstatné části vašeho webu (typickou součástí úvodního textu o kvalitách vašich křesel by měl být přímý odkaz na stránku s konkrétní nabídkou).

NAJDĚTE MEZERU NA TRHU

I zde platí, že mnohdy je lepší nesvádět zbytečný boj s úspěšnou konkurencí a zaměřit se spíše na něco, v čem jste specialisté. V některých případech se vám vyplatí, když optimalizaci vašeho webu spíše než na obecná a nejčastěji hledaná slova („nábytek“) zaměříte právě na něco méně hledaného, ale specifičtějšího („křesla“). Vzdáte se tím sice části návštěvníků, ale zato u těch, kteří jsou přesně za konkrétním zbožím, budete ve vyhledávači na lepší pozici. Záleží na konkrétní situaci - jestli je lepší být na 20. místě mezi všemi firmami v oboru, nebo být jedničkou v úžeji vymezené oblasti.

Při hledání těch pravých klíčových slov se vám vyplatí sledovat podrobnější informace ze statistiky návštěvnosti vašeho webu (zdarma ji v základní verzi nabízejí třeba služby navrcholu.cz nebo toplist.cz). Zjistíte, jakým způsobem se na vaše stránky vlastně návštěvníci dostávají. Vyplatí se také sledovat informace velkých portálů o nejhledanějších slovech na internetu vůbec.

POZOR NA PENALIZACI

Internet je sice svobodný a zdánlivě neomezený, vyhledávače však mají pro své automaty poměrně přísná pravidla. Jestliže se budete snažit zlepšit svou pozici neférovým způsobem, můžete být penalizováni a vaše stránka se ve výsledcích výrazně propadne (takový trest často trvá i několik měsíců až let).

Mezi takové nekalé jednání patří třeba používání klíčových slov, která s obsahem webu vůbec nesouvisejí. Například když obecně často hledané slovo „sex“ nápadně často vložíte i na váš web, nabízející třeba stavební materiály. Ještě horší by bylo, kdybyste takové slovo umístili na stránku takzvaně neviditelně, tak aby ho běžný návštěvník neviděl, ale automatické vyhledávače ano. (Neviditelnosti dosáhnete třeba použitím písma ve stejné barvě jako je pozadí stránky.)

Penalizovaným prohřeškem je také registrace téže stránky několikrát pod různými jmény, nebo opakování položky title v HTML kódu (správně do něj patří jen jednou, na začátek).

Zkušenosti z praxe ukazují, že i kdyby na vaše nekalé jednání automat po jistou dobu nepřišel, tak vaše konkurence určitě nespí. A věřte, že i zdánlivě vzdálení správci celosvětového vyhledávače Google si po přečtení takového udání na váš web rychle posvítí.

U KAŽDÉHO JINAK

Jestliže vám ani výše zmíněné zásady po několika týdnech nepomohly, zkuste se přece jen obrátit na specializovanou firmu. Stejně tak, jestliže na prodeji přes web vaše firma existenčně závisí.

Uvedená obecná pravidla jsou totiž sice základem, ale konkrétní způsob automatického bodování stránek se v každém vyhledávači liší. Jiný způsob má Google, jiný (a hodně odlišný) tuzemský Seznam. Provozovatelé vyhledávačů přitom tato kritéria pochopitelně tají, aby tak nedávali návod spekulantům. Příjemnou zprávou je alespoň to, že postupně dochází k určitému sjednocování hodnocení.

Právě na zmíněné dva vyhledávače byste se měli nejvíce zaměřit. Podle průzkumů používají obyvatelé Česka při vyhledávání s velkým náskokem hlavně Seznam, i když podíl Googlu roste. Jestliže chcete propagovat stránky v českém jazyce, pak před ostatními celosvětovými vyhledávači určitě dejte přednost tuzemské dvojce a trojce - Centru a Atlasu.

PRAKTICKÉ RADY

Pozici webu ve fulltextovém vyhledávači zlepší:

  • co nejvíce klíčových slov
  • častá aktualizace
  • hodně jiných webů odkazujících na vás

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče