Zvýšení daní není řešení

21. ledna 2009, 16:36 - István Lékó
21. ledna 2009, 16:36

Bývalý šéf firmy Deloitte se angažuje v privatizaci Letiště Praha

Dopady globální krize jsou již nyní horší, než většina lidí předpokládala. Přestože jsem od základu optimistou, očekávám, že to nejhorší nás ještě čeká, tvrdí v rozhovoru pro týdeník EURO zkušený byznysmen Otto Jelinek.

EURO: V čem spočívají příčiny krize? JELINEK: Věřím, že hlavní podstata krize spočívá v nekontrolovaných federálních regulacích v USA, které sledovaly zájmy lobbistů a které nakonec zneužili ziskuchtiví finanční investoři. Regulace, jež nejenže umožnily, ale dokonce i podpořily zadlužení přesahující možnosti jednotlivých ekonomických subjektů, otevírají dveře morálnímu hazardu bez hranic a odpovědnosti. Výsledná lavina mnohdy bezskrupulózního jednání ovlivnila světovou ekonomiku a způsobila pokles vzájemné důvěry, tolik potřebného maziva efektivního hospodářství.

EURO Jak dlouho ještě krize potrvá? JELINEK: Cesta zpět k stabilní ekonomice bude dlouhá, pomalá a obtížná. Jsme v situaci, která se do původního statu quo hned tak nevrátí. Pokud vůbec někdy.

EURO: Jakým způsobem se změní struktura ekonomiky? JELINEK: Klíčový bude vznik přísnějších a realističtějších regulačních systémů, především v rámci finančních trhů. Mnoho lidí se domnívá, že se tržní ekonomika vymkla kontrole. Přesto věřím, že tržní ekonomika musí i nadále tvořit pevný základ prosperity a konkurence.

EURO: Jaké dopady může mít krize na českou ekonomiku? JELINEK: Firmy by se měly připravit na její „domino efekt“ a snažit se omezit negativní dopady. I tak si ale myslím, že příští měsíce přinesou zajímavé příležitosti, které využije ten, kdo k nim zaujme správný a předem promyšlený postoj. Česká ekonomika je silně exportně orientována a místo masivní státní pomoci jednotlivým odvětvím bychom se měli soustředit na vytváření systémů, které podpoří produktivitu a konkurenceschopnost, zvláště v oblasti moderních technologií.

EURO: Můžete jmenovat podniky, které se na krizi již nyní připravují? JELINEK: Například kolínská automobilka TPCA učinila kroky, jež vedou k minimalizaci vlivu krize na její provozy, a také PPF se již nyní zabývá vyhledáváním nových příležitostí, které krize přinese.

EURO: Kde vidíte hranice státních regulací? JELINEK: Stát by neměl přímo ovlivňovat soukromý sektor. Místo toho by mohl vybudovat prostředí s rozumným stupněm regulace, které by podněcovalo soukromý sektor k efektivnímu fungování. Masivní státní podpory a vyšší daně neznamenají řešení, nýbrž krátkodobé provizorní opatření s negativním vlivem na ekonomický růst.

EURO: Co děláte od doby, kdy jste opustil řídící pozici v Deloitte? JELINEK: Můj aktivní profesní život se skládá z řady projektů, u nichž věřím, že mé zkušenosti mohou být přínosem. Jsem také členem několika představenstev a dozorčích rad v České republice, Kanadě a ve Velké Británii. Vybírám si ty nejzajímavější a nejnáročnější projekty.

EURO: Nyní pracujete pro kanadskou realitní a konzultační firmu Colliers. Co zde máte na starosti? JELINEK: Colliers je jednou z mých priorit. Cílem je vnitřní restrukturalizace pražské kanceláře tak, aby se tady vytvořila skupina lidí, která na jedné straně rozumí specifikám českého trhu a zná jeho klíčové hráče, na straně druhé však také přináší mezinárodní know-how firmy Colliers. Pražská kancelář se stává sídlem regionálního ředitelství pro střední Evropu.

EURO: Jste také aktivní na straně zájemce o Letiště Praha. Pro koho pracujete? JELINEK: Spolupracuji s velkou skupinou mezinárodních infrastrukturních a investičních fondů s názvem Global Infrastructure Partners (GIP), která sídlí v New Yorku. GIP má hluboké znalosti a zkušenosti v mnoha infrastrukturních projektech po celém světě, jež zahrnují například přístavy či právě letiště, a vážně zvažuje investici do pražského letiště.

EURO: Myslíte si, že kvůli krizi bude cena za letiště nižší? JELINEK: Počet zájemců může být nižší, nicméně ti, kteří mají vážný zájem, zůstanou ve hře. Navíc mohou být v ještě lepší situaci, protože mají relativně nízké dluhové zatížení. Krize neovlivní hodnotu v případě, že budou existovat jasné obchodní plány, jež dokáží v Praze vytvořit konkurenceschopné evropské letiště. Pro stát je ale důležitý rozumný rámec regulací pro budoucího investora či provozovatele, který zajistí růst, profesionalitu služeb, bezpečnost a podobně. Krátce řečeno: čím lepší plán, vizi a závazky budou investoři ochotni poskytnout, tím vyšší bude cena, kterou budou ochotni nabídnout.

BOX
Otto Jelinek (68) Pražský rodák emigroval přes Švýcarsko do Kanady, kam se rodina přistěhovala v roce 1950. Absolvent Appleby College v ontarijském Oakvillu se proslavil jako krasobruslař - se svou sestrou Marií získal v Praze v roce 1962 titul mistra světa v kategorii tanečních párů. Po ukončení sportovní kariéry se stal úspěšným politikem a podnikatelem. V 70. a 80. letech byl členem kanadského parlamentu a vystřídal několik ministerských funkcí, naposledy vedl v kanadské vládě resort financí v letech 1989 až 1993. V roce 1994 se vrátil do Česka a věnoval se byznysu, mimo jiné zastával řídící pozici ve společnosti Deloitte. V současnosti pracuje především pro kanadskou realitní a konzultační firmu Colliers.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče