Zvuk ve vašich službách

12. září 2005, 00:00 - VLADIMÍR VANČURA
12. září 2005, 00:00

KOMERČNÍ PREZENTACE - SERIÁL O ROZHLASOVÉ REKLAMĚ Rozhlasová reklama je stará jako rádio samo. To, že její obliba neklesá, dokazuje stálý růst investic do této formy propagace. Letos firmy utratí v rádiích za reklamní kampaně přibližně 1,5 miliardy korun.

**KOMERČNÍ PREZENTACE - SERIÁL O ROZHLASOVÉ REKLAMĚ

Rozhlasová reklama je stará jako rádio samo. To, že její obliba neklesá, dokazuje stálý růst investic do této formy propagace. Letos firmy utratí v rádiích za reklamní kampaně přibližně 1,5 miliardy korun. Podrobnosti vám Profit představuje v první části čtyřdílného seriálu o rozhlasové reklamě.

Rozhlasový moderátor mluví ve vysílání s podnikatelem o úspěších jeho firmy nebo o novém výrobku. Vše vypadá jako standardní rozhovor, ale jde o placenou reklamu. Tato netradiční forma propagace může být účinnější než klasická reklamní kampaň.

Může, ale zpravidla není.

V rádiu totiž nejlépe funguje jednoduchá informace, která se často opakuje. Komerční rozhovor je u reklamních klientů poměrně oblíbený, ale jeho reklamní dopady jsou většinou jen omezené. Hodí se asi nejvíc jako doplněk klasické kampaně.

Rádio má k dispozici pouze zvuk. Obrazová stránka, která umí přenášet množství informací nebo ukazovat barvy či konkrétní tvary, chybí. Na druhou stranu rádio umí říkat věci jednoduše a opakovat to pořád dokola. V běžné kampani se reklamní spot vysílá pětkrát až patnáctkrát denně. Protože když se něco lidem často opakuje, tak si to zapamatují. A od zapamatování je už jen krůček k ovlivnění rozhodování a nákupu.

Věci, které se lidem často opakují, je dokáží hodně ovlivnit. Skoro každému z nás se už stalo, že jsme si cestou z práce broukali nějakou písničku. Písničku, kterou jsme slyšeli vícekrát v posledních několika dnech z rádia. A často to byla i písnička, která se nám zase až tak moc nelíbila.

Velikou výhodou rádia je, že od posluchačů nevyžaduje soustředěnou pozornost. Provází je na každém kroku a při nejrůznějších činnostech a působí na ně, i když neposlouchají s plným soustředěním. Uši se totiž nedají „vypnout“ a to, co slyšíme, se nám mimoděk zapisuje do podvědomí a ovlivňuje nás.

Lidé také od rádia neodcházejí nebo ho nepřelaďují z důvodu reklamy. Jakmile zazní v televizi reklamní znělka, je to pro většinu lidí, zaujatých sledováním zvoleného pořadu, signál k přestávce. Od televize proto odcházejí nebo hledají s dálkovým ovladačem, zda na jiném kanálu neběží náhodou další zajímavý program.

U rádia něco podobného nehrozí. Rádio na rozdíl od sledování televize nebo například čtení novin nevyžaduje od posluchačů plnou pozornost, a proto posluchačům reklama ve vysílání nevadí.

Obrazová média vyvolávají konkrétní představy. Jablko zde má vždy konkrétní barvu, tvar, velikost. Naproti tomu rádiové „kulaťoučké jablíčko“ je pro každého posluchače to jeho jedinečné. Pro někoho červené, pro jiného zelené, kulaté či šišaté, velké nebo malé, se stopkou či bez. Ale vždycky „voní“ a má tu nejlepší chuť.

Reklama v rádiu má spoustu dalších pozitivních vlastností. Je levná, rychlá, umí zasáhnout skoro všechny lidi na nejrůznějších místech, doma, v práci, v autě či restauraci, na zahradě i v obchodě při nejrůznějších činnostech prakticky po celý den.

Tomu, pro koho se hodí a pro koho ne a jak správně naplánovat efektivní rozhlasovou reklamní kampaň, se budeme věnovat v příštích číslech.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Auta
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon…
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan. Překvapení se nekoná
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat superluxusní elektromobily
Technologie
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
ABBYY FineReader 14: zaostřeno na PDF (vyzkoušeno)
Microsoft dosáhl milníku. Hlas rozpozná stejně dobře jako člověk
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít