Zvuk ve vašich službách

12. září 2005, 00:00 - VLADIMÍR VANČURA
12. září 2005, 00:00

KOMERČNÍ PREZENTACE - SERIÁL O ROZHLASOVÉ REKLAMĚ Rozhlasová reklama je stará jako rádio samo. To, že její obliba neklesá, dokazuje stálý růst investic do této formy propagace. Letos firmy utratí v rádiích za reklamní kampaně přibližně 1,5 miliardy korun.

**KOMERČNÍ PREZENTACE - SERIÁL O ROZHLASOVÉ REKLAMĚ

Rozhlasová reklama je stará jako rádio samo. To, že její obliba neklesá, dokazuje stálý růst investic do této formy propagace. Letos firmy utratí v rádiích za reklamní kampaně přibližně 1,5 miliardy korun. Podrobnosti vám Profit představuje v první části čtyřdílného seriálu o rozhlasové reklamě.

Rozhlasový moderátor mluví ve vysílání s podnikatelem o úspěších jeho firmy nebo o novém výrobku. Vše vypadá jako standardní rozhovor, ale jde o placenou reklamu. Tato netradiční forma propagace může být účinnější než klasická reklamní kampaň.

Může, ale zpravidla není.

V rádiu totiž nejlépe funguje jednoduchá informace, která se často opakuje. Komerční rozhovor je u reklamních klientů poměrně oblíbený, ale jeho reklamní dopady jsou většinou jen omezené. Hodí se asi nejvíc jako doplněk klasické kampaně.

Rádio má k dispozici pouze zvuk. Obrazová stránka, která umí přenášet množství informací nebo ukazovat barvy či konkrétní tvary, chybí. Na druhou stranu rádio umí říkat věci jednoduše a opakovat to pořád dokola. V běžné kampani se reklamní spot vysílá pětkrát až patnáctkrát denně. Protože když se něco lidem často opakuje, tak si to zapamatují. A od zapamatování je už jen krůček k ovlivnění rozhodování a nákupu.

Věci, které se lidem často opakují, je dokáží hodně ovlivnit. Skoro každému z nás se už stalo, že jsme si cestou z práce broukali nějakou písničku. Písničku, kterou jsme slyšeli vícekrát v posledních několika dnech z rádia. A často to byla i písnička, která se nám zase až tak moc nelíbila.

Velikou výhodou rádia je, že od posluchačů nevyžaduje soustředěnou pozornost. Provází je na každém kroku a při nejrůznějších činnostech a působí na ně, i když neposlouchají s plným soustředěním. Uši se totiž nedají „vypnout“ a to, co slyšíme, se nám mimoděk zapisuje do podvědomí a ovlivňuje nás.

Lidé také od rádia neodcházejí nebo ho nepřelaďují z důvodu reklamy. Jakmile zazní v televizi reklamní znělka, je to pro většinu lidí, zaujatých sledováním zvoleného pořadu, signál k přestávce. Od televize proto odcházejí nebo hledají s dálkovým ovladačem, zda na jiném kanálu neběží náhodou další zajímavý program.

U rádia něco podobného nehrozí. Rádio na rozdíl od sledování televize nebo například čtení novin nevyžaduje od posluchačů plnou pozornost, a proto posluchačům reklama ve vysílání nevadí.

Obrazová média vyvolávají konkrétní představy. Jablko zde má vždy konkrétní barvu, tvar, velikost. Naproti tomu rádiové „kulaťoučké jablíčko“ je pro každého posluchače to jeho jedinečné. Pro někoho červené, pro jiného zelené, kulaté či šišaté, velké nebo malé, se stopkou či bez. Ale vždycky „voní“ a má tu nejlepší chuť.

Reklama v rádiu má spoustu dalších pozitivních vlastností. Je levná, rychlá, umí zasáhnout skoro všechny lidi na nejrůznějších místech, doma, v práci, v autě či restauraci, na zahradě i v obchodě při nejrůznějších činnostech prakticky po celý den.

Tomu, pro koho se hodí a pro koho ne a jak správně naplánovat efektivní rozhlasovou reklamní kampaň, se budeme věnovat v příštích číslech.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče