Znovuzrozená klasika

14. ledna 2008, 00:00 - Erich Handl
14. ledna 2008, 00:00

Tatra 603 Premium Attitude Limuzína komunistické elity 50. a 60. let – Tatra 603 – se dočkala svého znovuzrození. Alespoň v jediném exempláři. Koncern Faurecia předělal jednoho z těchto veteránů na své demonstrační vozidlo nabité špičkovými technologiemi.

Automobilka Tatra vyrobila v letech 1955 až 1975 celkem 20 422 modelů 603. Byl to elegantní vůz s dynamickými tvary na způsob limuzíny. Používali jej hlavně komunističtí prominenti a ředitelé podniků. Automobil, který vzešel z dílny tří severomoravských konstruktérů, patřil vedle Škody Felicia k ikonám československého poválečného průmyslu. Ještě v osmdesátých letech byla tato auta k vidění na silnicích, v současnosti ale již zdobí jen výstavy veteránů.

Jedna z „šestsettrojek“ nečekaně ožila v Berlíně. Tamní společnost Faurecia, která vyrábí díly pro různé světové automobilky, zakoupila jeden kus, který zřejmě zbyl v bývalém „východním Německu“ po nějakém funkcionáři někdejší vládnoucí strany SED. „Historii toho auta bohužel neznáme, dva exempláře jsme koupili tady v Berlíně od soukromníka,“ říká šéfdesignér projektu Andreas Wlasak. Z vozu ale udělal hvězdu autosalonů. Karoserie se změnila jen v detailech, zůstaly i původní stěrače a čelní sklo s dírkou od odraženého kamene. Limuzína dostala jen jinou masku a nárazníky. Zmizel i středový sloupek a zadní pár dveří se nově otvírá „proti větru“, aby bylo do nového interiéru vidět.

Vnitřek vozu je úplně přepracovaný. Konstruktéři se zbavili vzduchem chlazeného dvouapůllitrového osmiválce a nepohyblivé auto nyní slouží jen jako takzvané koncepční vozidlo. Faurecia na něm předvádí kabinu budoucnosti, futuristický interiér, který bychom mohli v autech vidět za několik let. Uvnitř jsou místo původních lavic čtyři tvarovaná anatomická sedadla. Před řidiče byla vsazena nová samonosná přístrojová deska, která se prý dokáže přizpůsobit jízdním podmínkám. Ve vysoké rychlosti se „zbytečné“ přístroje schovají, aby řidiče nerozptylovaly. Palubní prostor včetně okolí osvětlují LED diody, které najdeme také na dalších místech. V desce nechybí dotykové displeje, ale klasických ovladačů je co nejméně.

Celý interiér je obložen dýhami z bílého dubu, výdechy vzduchu jsou jen vlevo, vpravo je nosič přístrojů ve tvaru připomínajícím raketový design automobilů GM Firebird z padesátých let. Sedadla vypadají jako křesla. Zadní sedadla se po usednutí přizpůsobí postavě, sedák i opěradlo se automaticky nastaví do správné polohy. Hlavové opěrky se vysouvají v případě nárazu. Při rychlé jízdě se sedadla posunou dopředu, při vystupování se posunou vzad a natočí. Každý ze čtyř cestujících má k dispozici svoji klimatizaci. Některé drobnosti z tohoto přepychu už se prý do sériové výroby chystají, třeba dřevěné výplně dveří nebo speciálně tvarované výdechy ventilace.

Černá šestsettrojka německého funkcionáře se tak na konci loňského roku stala hvězdou autosalonu v Los Angeles. A je také předváděna na speciální akci s názvem Premium Attitude v Berlíně, která je věnována jen jí. Vedle bílé lakované šestsettrojky kubánského vůdce Fidela Castra je koncept Faurecie už druhým modelem z moravského Příboru, který zdobí světová pódia.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče