Znovuobjevená iluze

16. června 2008, 00:00 - Petra Sýkorová
16. června 2008, 00:00

KRASOHLED - Kaleidoskop je důkazem toho, že když věci příliš rozebíráte, připravíte se o jejich krásu. Pár barevných střípků nebo korálků dokáže složit do tisíců zářivých obrazců. Na několik let krasohledy z trhu takřka vymizely, teď jsou tu zpět. Hodit se mohou nejen dětem, ale i podnikatelům.

Ještě před dvaceti lety měly české děti víceméně stejné hračky. Podobná autíčka, stavebnice i panenky. Žádný velký výběr – žádné těžké rozhodování. Dnešní děti jsou ve složitější situaci. Chtějí-li plyšového medvěda, musí si ujasnit, zda by měl hrát, zpívat, mluvit či reálně bručet. Některé hračky z českého trhu ale naopak téměř zmizely.

Jednou z nich je krasohled, který kdysi patříval k „povinné výbavě“ každého dítěte, ale dnes ho v dětských rukách zahlédnete jen výjimečně. Sehnat se dá těžko. A když přece jen narazíte na hračkářství, kde ho mají, může se stát, že vás nenadchne. Barevné obrazce v nich nejsou ani zdaleka tak zářivé jako ty, které si pamatujeme z dětství.

Plast, nebo papír?

Klasické plastové kaleidoskopy sice svým designem nikdy nevynikaly, ale pohled do jejich nitra dokázal člověka přesvědčit o tom, že skutečnou krásu je třeba hledat uvnitř. Namísto dnešních kousků barevného plastu se v nich třpytily střípky českého skla. Tehdy je vyráběl státní podnik Železnobrodské sklo. Jenže to bylo kdysi. „Výrobu krasohledů jsme ukončili. Na skladě jich máme ještě několik tisíc, ale zájem o ně není,“ říká Vladimír Pertl, předseda představenstva akciové společnosti Skleněná bižuterie, která vznikla v devadesátých letech vyčleněním z původního podniku.

Zatímco kdysi se dal kaleidoskop najít skoro v každém dětském pokoji, dnes se přesunul někam mezi dřevěné houpací koně a plechová autíčka na klíček. Tedy do kategorie hraček, kterým běh času propůjčil přívlastek alternativní. Do této výběrové skupiny by se ovšem tovární celoplastové kousky nekvalifikovaly. Patří tam totiž ručně dělané krasohledy ze dřeva, kovu či z papíru, ve kterých se přesýpává výhradně pravé sklo. Není jednoduché je koupit. V běžných obchodech s hračkami, kde občas narazíme na jejich plastové verze, bychom je hledali marně.

Čeští výrobci kaleidoskopů by se dali spočítat na prstech jedné ruky. Patří mezi ně i živnostník Martin Titz, který svou firmu Krasohledy založil před třemi lety. Nejrůznějších krasohledů už vytvořil tisíce. Kromě standardních papírových dělá i speciální celoskleněné či obří verze, vhodné třeba k umístění do zahrad. Své ručně dělané kaleidoskopy prodává prostřednictvím internetu, na nejrůznějších festivalech, trzích či obchodníkům ochotným nabízet i jiné než superlevné tovární zboží. Jeho krasohledy lidé kupují rádi. I v očích dospělého se při pohledu do nich odrazí něco ze záře ukryté uvnitř dětské hračky. „Jedním z důvodů je asi nostalgie, ale tím hlavním je jednoduše vizuální krása. Obrazce, které se v nich díky jednoduché soustavě zrcadel skládají, připomínají mandaly (kruhový magický buddhistický symbol – pozn. redakce). Pohled na ně člověka uklidní,“ vysvětluje Titz nadšení svých zákazníků.

Hračka s firemním logem

Výrobou krasohledů se od roku 2006 zabývá i Občanské sdružení Kaleidoskop. „Krasohledy vyrábíme v naší terapeutické komunitě pro lidi s poruchami osobnosti. Kaleidoskop je jejím symbolem – lidé se díky životu ve společenství stávají lepšími a společně vytvářejí krásu. Každý klient je jako střípek v kaleidoskopu. Sám o sobě mnoho nezmůže, ale ve společenství s ostatními střípky-klienty se zviditelní jeho vlastní krása,“ popisuje podobnost fungování krasohledu a práce jeho tvůrců ředitelka sdružení Jaroslava Jonesová. Podle Jonesové lidé kaleidoskopy kupují hlavně jako dárky – dětem, vnoučatům, svým blízkým.

Samozřejmě není důvod, proč byste dětskou hračku nemohli koupit sami sobě, ale poslední dobou se začíná objevovat i třetí cesta k vlastnímu krasohledu – můžete ho dostat od svého obchodního partnera.

Martin Titz například dodal krasohledy pro reklamní kampaň pojišťovny Kooperativa. Sdružení Kaleidoskop vyrobilo 500 krasohledů pro společnost Arbor Vitae, která je používá k propagaci momentálně probíhajícího výstavního projektu Bruselský sen.

Některé firmy, zdá se, pochopily, že diářem, psací soupravou či tričkem s logem své firmy už své zákazníky neoslní. Kaleidoskopy na rozdíl od nich ještě nezevšedněly. A hned tak se ani neokoukají – každý ručně dělaný krasohled je originál a zvládne nekonečné množství různých obrazců. Papírové verze přitom mají ještě tu výhodu, že jsou poměrně levné. Jejich ceny se pohybují zhruba okolo 150 korun. Na tubus z papíru se přitom dá umístit v podstatě jakýkoli grafický návrh.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče