Menu Zavřít

Známky? Leckde nedostatkové zboží

31. 7. 2006
Autor: Euro.cz

POŠTOVNÍ SLUŽBY Poslat svým blízkým pohled či dopis může být v létě až překvapivě obtížným úkolem. Koupit obyčejnou poštovní známku totiž není tak jednoduché jako před pár lety. Drobným prodejcům se tento artikl nevyplácí. Rodiče, kteří vypravují své děti na tábor, dostávají seznamy potřebných propriet.

POŠTOVNÍ SLUŽBY Poslat svým blízkým pohled či dopis může být v létě až překvapivě obtížným úkolem. Koupit obyčejnou poštovní známku totiž není tak jednoduché jako před pár lety. Drobným prodejcům se tento artikl nevyplácí.

Rodiče, kteří vypravují své děti na tábor, dostávají seznamy potřebných propriet. Holinky, pláštěnky či zubní pasty se dají automaticky předpokládat. Často mezi doporučenými potřebami ale nechybějí obyčejné poštovní známky.

Koupit pohlednice nebývá problém ani v odlehlých místech republiky. Prodávají je trafiky, papírnictví, informační centra, hrady i výletní hostince. Horší je to už se známkami. Především pro drobné prodejce jde o rizikové zboží - marže od státní České pošty jsou nízké a zájem klientů o klasické poštovní služby navíc rok od roku klesá. Za první letošní pololetí bylo vytištěno 80 milionů známek. To ale neznamená, že byly nakoupeny a užity k poslání psaní. Poštovní rok má dva výrazné vrcholy - jeden je právě v létě, druhý nastupuje o Vánocích a před Silvestrem. Mezitím panuje výrazný útlum.

ZNÁMKY JAKO RIZIKO

„Jsou to ceniny, ve kterých je uloženo hodně hotovosti. Když přišly povodně, prodělali jsme na zničených známkách víc než na cigaretách,“ vzpomíná trafikant z Českokrumlovska, jehož zákazníky jsou v létě převážně vodáci. U neprodaných zásob si navíc nemůže být jistý, že je prodá v příští sezoně -sazby za odeslání pohledu či dopisu se mohou aktuálně změnit a staré známky na skladě jsou potom neprodejné.

Podobně opatrní jsou ale často i živnostníci ve velkých městech. Například majitelka papírnictví v centru Prahy Dagmar Losová říká: „Známky nevedu, není o ně velký zájem. Stejně je chtějí spíš cizinci a já neznám aktuální sazby poštovného do konkrétních států.“ Není sama. Na dotaz, kolik stojí frankovné do různých zemí, si úřednice na jedné z největších pošt v hlavním městě (Praha 3, kde sídlí i centrála celé České pošty) musela vzít na pomoc sazebník. K poslání pohlednice do tuzemska přitom mohla nabídnout pouze barevnou kreslenou známku (za 7,50 koruny) s motivem Rumcajse. Jako pozdrav z dětského tábora vhodné, ale pro vážně myšlený pozdrav z české metropole trochu infantilní.

PRODEJCE ODRAZUJE MARŽE

Marže při prodeji známek je 4,2 procenta. „Chápu, že to pro trafikanta není příliš zajímavé číslo. Ale pokud chce vydělat tři či čtyři koruny na pohledu, mohl by počítat s tím, že pohled si od něj koupí víc lidí, když bude poskytovat »full service«. I kdybychom mu chtěli dát vyšší marži, moc nemůžeme - nemohli bychom ji pak promítnout do výše konečné ceny,“ vysvětluje mluvčí České pošty Dita Václavíková.

Nejde přitom jen o poštovní známky. S podobným problémem se potýkají i lidé, kteří si chtějí koupit lístky na městskou hromadnou dopravu. I zde se marže pro prodejce prohybují do pěti procent. V řadě měst přitom existuje jen minimum prodejních automatů a zároveň funguje množství různých cenových tarifů. „Prodáváme jen základní a dětskou - tedy poloviční jízdenku. Vlastně na tom nic nevyděláme, je to jen služba pro zákazníky. Přijdou a koupí si třeba něco jiného,“ vysvětluje majitel sítě čínských obchodů Huan Than Trong. „Marže je směšná, ale jsme na konečné autobusů a jinde by lidé lístky nesehnali. Je to víc služba než obchod,“ souhlasí Alena Strnádková z kiosku s pečivem v Jizerských horách.

TECHNIKA OVLIVNILA POPTÁVKU

Malá nabídka ale odpovídá zájmu zákazníků, zejména u poštovních služeb. Po revoluci se totiž zásadně změnil poměr mezi firemní a soukromou poptávkou. Nové technologie, jako například mobilní telefony a SMS zprávy, přinesly výrazný útlum klasických poštovních služeb - posílání soukromých dopisů, pohledů a korespodenčních lístků. Ty se stále používají, ale třeba telegramy jsou dnes prakticky mrtvou záležitostí.

„Poměr služeb pro domácnosti a pro firmy se výrazně proměnil,“ souhlasí Dita Václavíková. Před Vánocemi například nepoklesl nijak zvlášť počet zásilek. A to přesto, že „domácnosti“ si přání navzájem posílají esemeskou, operátorům padají sítě a podobně. „Zároveň totiž v posledních letech rostla firemní kultura, takže putují všelijaká přání mezi firmami, přání zaměstnancům a podobně. Celkově se to špatně sleduje, protože většina našich služeb je univerzální. Dopis je dopis, a my zvlášť nezkoumáme, ani kdo ho podával, ani kdo je adresátem. Obecný trend ale je, že objem zásilek od fyzických osob spíš klesá a objem firemních roste,“ připomíná mluvčí pošty.

POŠTA HLEDÁ NOVÉ CESTY

Po revoluci tak musela pošta hledat nové možnosti jak oslovit klienty. Řada nových produktů je určená spíše firmám. Hromadné zásilky, kurýrní služba, elektronické služby, informace o dražbách…

Aktuálně zajímavým propojením mezi elektronickými a klasickými poštovními službami je PostServis neboli hybridní pošta. Firma, která chce poslat veliký objem zásilek (třeba banky, které posílají tuny výpisů, složenek; telefonní operátoři s vyúčtováním a podobně), nepošle velký balík, ale jenom balíček datový. Pošta vše vytiskne, zkompletuje, roztřídí, vloží do obálek a pošle. Je to sofistikovaně vymyšlený systém, který oceňuje stále více firem. Jde totiž o úsporu materiálu i času, který by na stejný proces musela společnost vynaložit sama.

MARŽE NA ZNÁMKY

Cena Marže1)

7,50 Kč 31,50 Kč

9,00 Kč 37,80 Kč

10,00 Kč 42,00 Kč

11,00 Kč 46,20 Kč

12,00 Kč 50,40 Kč

BRAND24

20,00 Kč 84,00 Kč

Poznámka: 1) za arch se 100 kusy známek Pramen: Česká pošta

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).