Značka z konkurzu

28. února 2005, 00:00 - BLANKA RŮŽIČKOVÁ
28. února 2005, 00:00

LIBERTA I když mělnická továrna Liberta devadesátá léta nepřežila a skončila po příchodu Barbory Snopkové a Ivo Svobody, kočárky s touto značkou se vyrábějí dál. Ale jen několika stovek kusů ročně. Vyrábějí se v dílně rodinné firmy Novotný, která značku koupila od konkurzního správce, když továrna krachovala.

Kočárky se vyrábějí na zakázku ve Velkém Borku nedaleko Mělníka.

LIBERTA I když mělnická továrna Liberta devadesátá léta nepřežila a skončila po příchodu Barbory Snopkové a Ivo Svobody, kočárky s touto značkou se vyrábějí dál. Ale jen několika stovek kusů ročně. Vyrábějí se v dílně rodinné firmy Novotný, která značku koupila od konkurzního správce, když továrna krachovala. Majitel Oldřich Novotný to tenkrát v roce 2000 považoval za dobrý nápad. Navíc podle svých slov značku koupil poměrně levně. Šlo přitom o slavné jméno, značka Liberta totiž byla registrována už roku 1969. Novotný k ní měl vztah -zaměstnancem mělnické Liberty byl až do roku 1991 a ve své dílně vedle rodinného domku vyráběl už několik let „okrajové, malosériové“ druhy kočárků. Byly to hlavně kočárky pro dvojčata a trojčata, o které mělnická továrna - tehdy nesla jméno Továrna dětských vozidel - neměla zájem. ZLÝ SEN JMÉNEM SVOBODA

Podnikatel připouští, že svého nápadu záhy litoval. Obvinění bývalého ministra financí a jeho poradkyně se probíralo ve všech médiích a značce to přineslo spíše negativní publicitu. Do firmy navíc volali věřitelé krachující továrny, což nebylo nic příjemného. „Přestože jsem s aférou vytunelovaného mělnického podniku neměl nic společného a Svobodu se Snopkovou jsem nikdy ani nepotkal, stále dokola jsem to musel někomu vysvětlovat,“ vzpomíná.

Slávu mělnického podniku se nepokoušel vzkřísit. „Značku jsem koupil, protože pro moji generaci i generaci mých dětí představovala pojem, záruku solidního výrobku,“ vysvětluje podnikatel, který věřil, že kvalita bude mít na trhu zaplaveném levným zbožím z Polska a z Asie šanci. Bohužel neměla, takže sériovou výrobu nikdy nerozjel a firma dodnes vyrábí jen v malém počtu kusů a na objednávku. Pracují v ní rodinní příslušníci a několik švadlen z okolí, celkem zhruba deset lidí.

KOČÁRKY PRO PANENKY

Kromě běžných kočárků vyrábí miniaturní kočárky pro panenky, o které je zájem v zahraničí. Rozvoj firmy se vloni zabrzdil, když Novotný onemocněl. Letos ale doufá, že se vrátí k původním plánům prodeje do zahraničí. Objednávky do USA a do Švýcarska jsou podle něj před podpisem.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče