Změnilo se úplně všechno až na geografii

30. října 2014, 12:00 - Miroslav Zámečník, Euro
30. října 2014, 12:00

Podívejte se na pár map, které zobrazují kontakty Číny se zbytkem světa zkraje našeho letopočtu, kdy konečným odběratelem byl Řím. Silnější červené čáry zobrazují Hedvábnou stezku jako hlavní cestu po souši velbloudími karavanami přes středoasijská města, z nichž některá jako Samarkand a Buchara lze dodnes obdivovat, zatímco z kdysi velevýznamného Mervu v dnešním jižním Turkmenistánu zůstali jen ruiny.

Námořní cesty tehdy vedly přes Malacký průliv, podél jihozápadního pobřeží Indie (dnešní stát Kérala) a končily v Rudém moři, přičemž většina tehdejších přístavů (Myos Hormos, Béreniké) v jižním Egyptě zanikla. Jen pro pořádek je třeba připomenout, že námořní trasy nebyly provozovány v čínské režii, podíleli se na nich nejen arabští mořeplavci, ale i Indové, Římané a Řekové.

V 14. století mohl největší čínský mořeplavec Čeng Che se svou flotilou „lodí pokladů“ na tyhle dobře zavedené trasy obchodního loďstva navázat. Na svých sedmi výpravách ale navíc prozkoumal celou severní oblast Indického oceánu. Některé přístavy si zachovaly ekonomický význam dodnes, jiné jej ztratily, ale v každém případě je díky geografii vždy nějaká moderní náhrada poblíž (význam Malakky převzal Singapur, místo Galle na Srí Lance je dnes velký přístav v Kolombu, Kalikatu vystřídala Bombaj atd.).

Poslední mapa dole je neméně důležitá, protože ukazuje všechny strategické projekty, v nichž je Čína dnes angažována buď jako investor a stavitel, nebo dokonce i jako provozovatel.

Komodity se mění, důležitá místa na mapě Indického oceánu zůstávají a Čína se vrací na místa, která měla obchodní a strategický význam tehdy a budou jej mít i v budoucnosti. Nastupující světová ekonomická i obchodní jednička musí dělat totéž, co kdokoli před ní – zajistit bezpečnou plavby opěrnými body po celé trase. Věděli to Arabové, věděl to Čeng Che, věděli to Portugalci, Holanďané, Britové i Američané.

Když se na tu „šňůru perel“ dívá Ind, vidí to jako potenciální ohrožení národní bezpečnosti, kdežto Číňan hovoří o mořské Hedvábné stezce, podél níž všichni prosperují. Někdo víc, někdo míň. V Indickém oceánu bude veselo.


Čtěte další komentáře Miroslava Zámečníka:

Kde jsou cenové signály?

Pár grafů, nad nimiž se dá přemýšlet

Lukašenko, historik a učitel

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black…
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Maserati GranTurismo se dočkalo dalšího faceliftu. Nástupce je ve hvězdách
Historicky nejrychlejší Jaguar pro běžný provoz má 600 koní a maximálně jede 322 km/h
Technologie
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Honor 9 je v Česku. Přetahuje se s OnePlus 5, kdo toho za 13 tisíc nabídne víc
Malá legenda vstoupila do Windows Storu. IrfanView nabízí rychlé prohlížení a konverzi obrázků
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít