Změnilo se úplně všechno až na geografii

30. října 2014, 12:00 - Miroslav Zámečník, Euro
30. října 2014, 12:00

Podívejte se na pár map, které zobrazují kontakty Číny se zbytkem světa zkraje našeho letopočtu, kdy konečným odběratelem byl Řím. Silnější červené čáry zobrazují Hedvábnou stezku jako hlavní cestu po souši velbloudími karavanami přes středoasijská města, z nichž některá jako Samarkand a Buchara lze dodnes obdivovat, zatímco z kdysi velevýznamného Mervu v dnešním jižním Turkmenistánu zůstali jen ruiny.

Námořní cesty tehdy vedly přes Malacký průliv, podél jihozápadního pobřeží Indie (dnešní stát Kérala) a končily v Rudém moři, přičemž většina tehdejších přístavů (Myos Hormos, Béreniké) v jižním Egyptě zanikla. Jen pro pořádek je třeba připomenout, že námořní trasy nebyly provozovány v čínské režii, podíleli se na nich nejen arabští mořeplavci, ale i Indové, Římané a Řekové.

V 14. století mohl největší čínský mořeplavec Čeng Che se svou flotilou „lodí pokladů“ na tyhle dobře zavedené trasy obchodního loďstva navázat. Na svých sedmi výpravách ale navíc prozkoumal celou severní oblast Indického oceánu. Některé přístavy si zachovaly ekonomický význam dodnes, jiné jej ztratily, ale v každém případě je díky geografii vždy nějaká moderní náhrada poblíž (význam Malakky převzal Singapur, místo Galle na Srí Lance je dnes velký přístav v Kolombu, Kalikatu vystřídala Bombaj atd.).

Poslední mapa dole je neméně důležitá, protože ukazuje všechny strategické projekty, v nichž je Čína dnes angažována buď jako investor a stavitel, nebo dokonce i jako provozovatel.

Komodity se mění, důležitá místa na mapě Indického oceánu zůstávají a Čína se vrací na místa, která měla obchodní a strategický význam tehdy a budou jej mít i v budoucnosti. Nastupující světová ekonomická i obchodní jednička musí dělat totéž, co kdokoli před ní – zajistit bezpečnou plavby opěrnými body po celé trase. Věděli to Arabové, věděl to Čeng Che, věděli to Portugalci, Holanďané, Britové i Američané.

Když se na tu „šňůru perel“ dívá Ind, vidí to jako potenciální ohrožení národní bezpečnosti, kdežto Číňan hovoří o mořské Hedvábné stezce, podél níž všichni prosperují. Někdo víc, někdo míň. V Indickém oceánu bude veselo.


Čtěte další komentáře Miroslava Zámečníka:

Kde jsou cenové signály?

Pár grafů, nad nimiž se dá přemýšlet

Lukašenko, historik a učitel

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ve čtvrtek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Úsporné bydlení: do čeho investovat, abychom ušetřili
Nelíbí se vám na vysoké? Studium můžete ukončit, změnit nebo přerušit
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Auta
Subaru S208 je rychlejší a ostřejší STI se silnějším…
Jak a kde zařídit výměnu řidičáku v roce 2017?
Vyberte nejlepší auta roku 2018 a vyhrajte ceny za 300 000 Kč
Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta „západní“
Land Rover míří také na silnice. Road Rover bude luxusní elektromobil
Technologie
GeForce GTX 1070 Ti by tu mohla být už za měsíc. Skoro tak rychlá, jako GTX 1080?
Intel vydává Core i9-7980XE, i9-7960X a dobývá zpět trůn nejrychlejšího CPU pro PC
eBay u produktů zakázal vodoznaky. Chce krásné čisté fotky jako z katalogu
Twitter Lite pro Android si v Česku nezkusíte, můžete ale zamířit do prohlížeče
Cetin spustil mapu pokrytí VDSL. Řekne také, jestli vás brzy čeká zrychlování
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít