Změnilo se úplně všechno až na geografii

30. října 2014, 12:00 - Miroslav Zámečník, Euro
30. října 2014, 12:00

Podívejte se na pár map, které zobrazují kontakty Číny se zbytkem světa zkraje našeho letopočtu, kdy konečným odběratelem byl Řím. Silnější červené čáry zobrazují Hedvábnou stezku jako hlavní cestu po souši velbloudími karavanami přes středoasijská města, z nichž některá jako Samarkand a Buchara lze dodnes obdivovat, zatímco z kdysi velevýznamného Mervu v dnešním jižním Turkmenistánu zůstali jen ruiny.

Námořní cesty tehdy vedly přes Malacký průliv, podél jihozápadního pobřeží Indie (dnešní stát Kérala) a končily v Rudém moři, přičemž většina tehdejších přístavů (Myos Hormos, Béreniké) v jižním Egyptě zanikla. Jen pro pořádek je třeba připomenout, že námořní trasy nebyly provozovány v čínské režii, podíleli se na nich nejen arabští mořeplavci, ale i Indové, Římané a Řekové.

V 14. století mohl největší čínský mořeplavec Čeng Che se svou flotilou „lodí pokladů“ na tyhle dobře zavedené trasy obchodního loďstva navázat. Na svých sedmi výpravách ale navíc prozkoumal celou severní oblast Indického oceánu. Některé přístavy si zachovaly ekonomický význam dodnes, jiné jej ztratily, ale v každém případě je díky geografii vždy nějaká moderní náhrada poblíž (význam Malakky převzal Singapur, místo Galle na Srí Lance je dnes velký přístav v Kolombu, Kalikatu vystřídala Bombaj atd.).

Poslední mapa dole je neméně důležitá, protože ukazuje všechny strategické projekty, v nichž je Čína dnes angažována buď jako investor a stavitel, nebo dokonce i jako provozovatel.

Komodity se mění, důležitá místa na mapě Indického oceánu zůstávají a Čína se vrací na místa, která měla obchodní a strategický význam tehdy a budou jej mít i v budoucnosti. Nastupující světová ekonomická i obchodní jednička musí dělat totéž, co kdokoli před ní – zajistit bezpečnou plavby opěrnými body po celé trase. Věděli to Arabové, věděl to Čeng Che, věděli to Portugalci, Holanďané, Britové i Američané.

Když se na tu „šňůru perel“ dívá Ind, vidí to jako potenciální ohrožení národní bezpečnosti, kdežto Číňan hovoří o mořské Hedvábné stezce, podél níž všichni prosperují. Někdo víc, někdo míň. V Indickém oceánu bude veselo.


Čtěte další komentáře Miroslava Zámečníka:

Kde jsou cenové signály?

Pár grafů, nad nimiž se dá přemýšlet

Lukašenko, historik a učitel

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým…
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Technologie
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít