Zmaří politici šanci na digitalizaci?

13. června 2005, 00:00 - TOMÁŠ MAREK
13. června 2005, 00:00

Představme si, že v obchodech s obuví jsou pořád jen čtyři druhy bot a žádné jiné. Jedny jsou hnědé sandály, druhé hnědé polobotky, třetí hnědé botasky a čtvrté hnědé domácí papuče. Lákavý výběr, že? Jaký je z hlediska trhu rozdíl mezi botami a televizními kanály?

Představme si, že v obchodech s obuví jsou pořád jen čtyři druhy bot a žádné jiné. Jedny jsou hnědé sandály, druhé hnědé polobotky, třetí hnědé botasky a čtvrté hnědé domácí papuče.

Lákavý výběr, že? Jaký je z hlediska trhu rozdíl mezi botami a televizními kanály? V podstatě žádný - vždy platí, že čím větší je konkurence a nabídka, tím lépe se má zákazník a tím nižší jsou ceny. Není v tom žádná věda. Jenom bot je nepřeberně a TV stanic málo.

Digitalizace televizního vysílání nabízí stejnou šanci jako liberalizace obchodu. Televizní nabídka byla dlouhé roky nízká z objektivních důvodů -technicky nebylo možné dostat do vzduchu více „vysílání“. Od roku 2000 běží v Česku zkušební digitální vysílání. Když jsme ho spustili, byli jsme evropská špička. Jenže zatímco drtivá většina kontinentu dnes již digitál běžně využívá, my jsme stále u toho zkušebního. A Rada pro rozhlasové a televizní vysílání už sedm měsíců vybírá mezi téměř čtyřiceti zájemci ty vhodné pro osm volných licencí.

Mezitím už v Berlíně či Bavorsku vypnuli analogové vysílače a v Británii má digitální příjem šedesát procent domácností.

Zajímavější a poučnější pohled je ale z úhlu reklamy. I nadále platí, že reklamní televizní trh má svého hegemona určujícího ceny a všechno ostatní. Reklama je extrémně drahá a dostupná minimu inzerentů. Obrazovky tak ovládla masová spotřeba domácí chemie, potravin či alkoholu, auta, finanční služby, telekomunikace. Jenom občas se do tohoto světa odváží někdo jiný. Ale vždy jde o velké společnosti - střední nebo dokonce malé firmy si TV reklamu nemohou dovolit.

Jak bude vypadat reklamní trh v době, kdy se do éteru dostane konečně v první fázi alespoň osm a výhledově třeba i třicet nebo čtyřicet programů? Především se dramaticky sníží ceny. Inzerent za půl minuty v hlavním čase nezaplatí stovky, ale možná jen desítky tisíc korun, reklamu bude možné přesně cílit, protože široká nabídka pošle do minulosti „telku, co na ni koukaj všichni“. A také se konečně stane realitou opravdová regionalizace vysílání, a to otevře cestu k reklamě nejen pro ty střední podniky a podnikatele, kteří dosud nemohli inzerovat, protože to bylo extrémně drahé, ale i pro malé firmy místního významu. Neboť i ty si v případě zájmu najdou svůj nosič.

Má to jedinou chybu. V parlamentu mají poslanci na stole novelu zákona o televizním vysílání a k ní tři pozměňovací návrhy. Dva ruší současné výběrové řízení doslova, jeden fakticky. Všechny politické strany -od ODS až po komunisty - prostě něco chtějí.

Tento týden se bude rozhodovat o tom, zda nám v televizi zůstanou jen čtyři odstíny hnědé, nebo nám volení zástupci povolí koukat na více programů. Bude zajímavé vědět, jak se který poslanec zachová. 

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ve čtvrtek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Úsporné bydlení: do čeho investovat, abychom ušetřili
Nelíbí se vám na vysoké? Studium můžete ukončit, změnit nebo přerušit
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Auta
Ministr Ťok hraje mrtvého brouka. O přínosu měření na…
Volkswagen T-Roc dostal konečně údaje o motorech a v Německu už i ceny
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo je nejšílenější kombi na světě
Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže
Subaru S208 je rychlejší a ostřejší STI se silnějším motorem. U nás nebude
Technologie
Nabíjet budeme i oblečení. Levi’s ušil chytrou bundu s technologií od Googlu
K Windows 10 ve verzích 1703 a 1607 míří malé opravné balíčky
Nová konzole od Atari bude herní PC s Linuxem a procesorem AMD. Máme první fotky
Microsoft spolu s Facebookem propojil Evropu a USA superrychlým podmořským kabelem
Nadella potvrdil, že byl proti akvizici Nokie. Nevěřil, že je potřeba třetí mobilní ekosystém
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít