Article, show

Zmaří politici šanci na digitalizaci?

13. června 2005, 00:00 - TOMÁŠ MAREK
13. června 2005, 00:00

Představme si, že v obchodech s obuví jsou pořád jen čtyři druhy bot a žádné jiné. Jedny jsou hnědé sandály, druhé hnědé polobotky, třetí hnědé botasky a čtvrté hnědé domácí papuče. Lákavý výběr, že? Jaký je z hlediska trhu rozdíl mezi botami a televizními kanály?

Představme si, že v obchodech s obuví jsou pořád jen čtyři druhy bot a žádné jiné. Jedny jsou hnědé sandály, druhé hnědé polobotky, třetí hnědé botasky a čtvrté hnědé domácí papuče.

Lákavý výběr, že? Jaký je z hlediska trhu rozdíl mezi botami a televizními kanály? V podstatě žádný - vždy platí, že čím větší je konkurence a nabídka, tím lépe se má zákazník a tím nižší jsou ceny. Není v tom žádná věda. Jenom bot je nepřeberně a TV stanic málo.

Digitalizace televizního vysílání nabízí stejnou šanci jako liberalizace obchodu. Televizní nabídka byla dlouhé roky nízká z objektivních důvodů -technicky nebylo možné dostat do vzduchu více „vysílání“. Od roku 2000 běží v Česku zkušební digitální vysílání. Když jsme ho spustili, byli jsme evropská špička. Jenže zatímco drtivá většina kontinentu dnes již digitál běžně využívá, my jsme stále u toho zkušebního. A Rada pro rozhlasové a televizní vysílání už sedm měsíců vybírá mezi téměř čtyřiceti zájemci ty vhodné pro osm volných licencí.

Mezitím už v Berlíně či Bavorsku vypnuli analogové vysílače a v Británii má digitální příjem šedesát procent domácností.

Zajímavější a poučnější pohled je ale z úhlu reklamy. I nadále platí, že reklamní televizní trh má svého hegemona určujícího ceny a všechno ostatní. Reklama je extrémně drahá a dostupná minimu inzerentů. Obrazovky tak ovládla masová spotřeba domácí chemie, potravin či alkoholu, auta, finanční služby, telekomunikace. Jenom občas se do tohoto světa odváží někdo jiný. Ale vždy jde o velké společnosti - střední nebo dokonce malé firmy si TV reklamu nemohou dovolit.

Jak bude vypadat reklamní trh v době, kdy se do éteru dostane konečně v první fázi alespoň osm a výhledově třeba i třicet nebo čtyřicet programů? Především se dramaticky sníží ceny. Inzerent za půl minuty v hlavním čase nezaplatí stovky, ale možná jen desítky tisíc korun, reklamu bude možné přesně cílit, protože široká nabídka pošle do minulosti „telku, co na ni koukaj všichni“. A také se konečně stane realitou opravdová regionalizace vysílání, a to otevře cestu k reklamě nejen pro ty střední podniky a podnikatele, kteří dosud nemohli inzerovat, protože to bylo extrémně drahé, ale i pro malé firmy místního významu. Neboť i ty si v případě zájmu najdou svůj nosič.

Má to jedinou chybu. V parlamentu mají poslanci na stole novelu zákona o televizním vysílání a k ní tři pozměňovací návrhy. Dva ruší současné výběrové řízení doslova, jeden fakticky. Všechny politické strany -od ODS až po komunisty - prostě něco chtějí.

Tento týden se bude rozhodovat o tom, zda nám v televizi zůstanou jen čtyři odstíny hnědé, nebo nám volení zástupci povolí koukat na více programů. Bude zajímavé vědět, jak se který poslanec zachová. 

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Aukro chystá změny. Začátkem srpna bude služba nedostupná
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít