Zlý sen o zrušení odpočtu daně z přidané hodnoty

20. ledna 2003, 00:00 - Přílohu Speciál připravil Petr Doul doul@profit.cz
20. ledna 2003, 00:00

Od doby účinnosti novely si podnikatelé nebudou moci odečíst DPH z nového vozu Koncem října 2002 byl vládě předložen návrh novely zákona ke zrušení možnosti odpočtu DPH u speciálních osobních vozidel. Účinnost novely byla navržena k 1. dubnu 2003, ale zřejmě dojde k jejímu posunu.

Od doby účinnosti novely si podnikatelé nebudou moci odečíst DPH z nového vozu

Koncem října 2002 byl vládě předložen návrh novely zákona ke zrušení možnosti odpočtu DPH u speciálních osobních vozidel. Účinnost novely byla navržena k 1. dubnu 2003, ale zřejmě dojde k jejímu posunu.

Můj příbuzný je rodilý Němec a shodou okolností podnikatel. Žije a podniká v Mnichově a přestože vlastní reklamní agenturu, dovoluje mu německá legislativa odečíst DPH z nového vozu. Na tom by snad nebylo nic divného, ale zásadní rozdíl je v tom, že pro takový odpočet nepotřebuje ve svém novém BMW 5 Combi žádnou montážní přepážku. V Německu je totiž naprosto normální odečíst si DPH z jakéhokoli vozu, s jedinou podmínkou že automobil bude registrován přímo na firmu. Na počátku devadesátých let došlo také u nás k úpravě legislativy a možnost odpočtu DPH od té doby existuje. Jak je špatným zvykem, jednalo se opět o řešení poloviční. Odpočet DPH je tedy možný, ovšem vozidlo musí být vybaveno tak zvanou montážní přepážkou. V podnikatelských kruzích se už nyní šušká cosi o zrušení nebo omezení této možnosti. Ušetřené statisíce opět spolkne státní kapsa. Polemika, řekne si kdekdo, ale návrh novely zákona ke zrušení možnosti odpočtu DPH u speciálních osobních vozidel byl koncem října předložen vládě. V současné době je projednáván v komisích legislativní rady a poté bude návrh předložen poslanecké sněmovně. Vzhledem k tomu, že návrh nebyl ještě projednán vládou, je pravděpodobné, že dojde k posunu účinnosti novely, která byla ministerstvem financí navržena k 1. dubnu 2003. Hlavním důvodem pro vznik návrhu na novelizaci tohoto zákona je prý velké množství případů, kdy podnikatelé současnou legislativu obcházejí. A kdo by se jim divil. Podnikatel přece auto potřebuje a ne vždy potřebuje „montážní vůz“. Většinou se vybírají vozy, které splňují legislativní normy, a přitom automobil neztrácí nic ze své atraktivnosti. To je ovšem velkým trnem v oku našich politiků. Opět je myšlenka silně nedotažená do konce. Většinu vozů, které se u nás prodají, kupují právě podnikatelé, a tím i výrazně přispívají do státní pokladny. Je více než jisté, že po zrušení takové výhody nebudou podnikatelé s koupí tolik pospíchat. Vozů se pak prodá méně, a tím pádem přijde do eráru mnohem méně peněz. Připomeňme si tedy, jak zní definice montážního automobilu v současnosti. Výchozím modelem může být osobní automobil se společným prostorem pro cestující a pro náklad (např. typu kombi) s maximálně dvěmi řadami sedadel. Vůz musí být vybaven posuvnou přepážkou za druhou řadou sedadel, která umožňuje posuv do prostoru vzniklého sklopením druhé řady sedadel a dočasné zvětšení prostoru pro přepravovaný náklad nebo speciální výbavu. To je v kostce vše. Jinak se montážní vůz od klasického osobního v ničem zásadně neliší. Původně navrhovaný termín ministerstvem financí 1. duben 2003 se s největší pravděpodobností nepodaří stihnout, ale zcela reálně může novela vstoupit v platnost 1. června 2003. Co nás asi čeká? Bezesporu vypukne obrovská nákupní horečka mezi podnikateli. Ovšem možnosti nákupu za hotové jsou u každého z nás omezené, a tak se opět bude nakupovat na leasing. A jsme u toho. V návrhu novely zákona je zakomponována, slušně řečeno, lest. Bodem sváru mezi navrhovanou novelou a Asociací leasingových společností je totiž fakt, že novela by se dotkla i leasingových smluv uzavřených před datem účinnosti novely zákona. Každopádně od doby účinnosti této novely nebude možnost odečítat si DPH z leasingové splátky ve vztahu k pořizovací ceně automobilu, ale odpočet bude dále možný pouze ve vztahu k marži leasingové společnosti. S takovým zněním novely však Asociace leasingových společností nechce, ba ani nemůže souhlasit. Už teď je jasné, že na téma zrušení odpočtu daně z přidané hodnoty u automobilů budou svedeny obrovské boje mezi státem, podnikateli a leasingovými společnostmi.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Auta
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští…
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Galerie na středu: Nejlevnější rychlá kombi s výkonem od 200 koní na českém trhu
Technologie
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
AMD Ryzen 3 1200 a 1300X – Čtyřjádra za skvělé ceny (uživatelská recenze)
Nejprodávanějším smartphonem světa je iPhone 7, nezměnil to ani Galaxy S8
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
GeForce na bázi Volty letos nebudou. Masová výroba na 12nm procesu začne koncem roku
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít