Zlý sen o zrušení odpočtu daně z přidané hodnoty

20. ledna 2003, 00:00 - Přílohu Speciál připravil Petr Doul doul@profit.cz
20. ledna 2003, 00:00

Od doby účinnosti novely si podnikatelé nebudou moci odečíst DPH z nového vozu Koncem října 2002 byl vládě předložen návrh novely zákona ke zrušení možnosti odpočtu DPH u speciálních osobních vozidel. Účinnost novely byla navržena k 1. dubnu 2003, ale zřejmě dojde k jejímu posunu.

Od doby účinnosti novely si podnikatelé nebudou moci odečíst DPH z nového vozu

Koncem října 2002 byl vládě předložen návrh novely zákona ke zrušení možnosti odpočtu DPH u speciálních osobních vozidel. Účinnost novely byla navržena k 1. dubnu 2003, ale zřejmě dojde k jejímu posunu.

Můj příbuzný je rodilý Němec a shodou okolností podnikatel. Žije a podniká v Mnichově a přestože vlastní reklamní agenturu, dovoluje mu německá legislativa odečíst DPH z nového vozu. Na tom by snad nebylo nic divného, ale zásadní rozdíl je v tom, že pro takový odpočet nepotřebuje ve svém novém BMW 5 Combi žádnou montážní přepážku. V Německu je totiž naprosto normální odečíst si DPH z jakéhokoli vozu, s jedinou podmínkou že automobil bude registrován přímo na firmu. Na počátku devadesátých let došlo také u nás k úpravě legislativy a možnost odpočtu DPH od té doby existuje. Jak je špatným zvykem, jednalo se opět o řešení poloviční. Odpočet DPH je tedy možný, ovšem vozidlo musí být vybaveno tak zvanou montážní přepážkou. V podnikatelských kruzích se už nyní šušká cosi o zrušení nebo omezení této možnosti. Ušetřené statisíce opět spolkne státní kapsa. Polemika, řekne si kdekdo, ale návrh novely zákona ke zrušení možnosti odpočtu DPH u speciálních osobních vozidel byl koncem října předložen vládě. V současné době je projednáván v komisích legislativní rady a poté bude návrh předložen poslanecké sněmovně. Vzhledem k tomu, že návrh nebyl ještě projednán vládou, je pravděpodobné, že dojde k posunu účinnosti novely, která byla ministerstvem financí navržena k 1. dubnu 2003. Hlavním důvodem pro vznik návrhu na novelizaci tohoto zákona je prý velké množství případů, kdy podnikatelé současnou legislativu obcházejí. A kdo by se jim divil. Podnikatel přece auto potřebuje a ne vždy potřebuje „montážní vůz“. Většinou se vybírají vozy, které splňují legislativní normy, a přitom automobil neztrácí nic ze své atraktivnosti. To je ovšem velkým trnem v oku našich politiků. Opět je myšlenka silně nedotažená do konce. Většinu vozů, které se u nás prodají, kupují právě podnikatelé, a tím i výrazně přispívají do státní pokladny. Je více než jisté, že po zrušení takové výhody nebudou podnikatelé s koupí tolik pospíchat. Vozů se pak prodá méně, a tím pádem přijde do eráru mnohem méně peněz. Připomeňme si tedy, jak zní definice montážního automobilu v současnosti. Výchozím modelem může být osobní automobil se společným prostorem pro cestující a pro náklad (např. typu kombi) s maximálně dvěmi řadami sedadel. Vůz musí být vybaven posuvnou přepážkou za druhou řadou sedadel, která umožňuje posuv do prostoru vzniklého sklopením druhé řady sedadel a dočasné zvětšení prostoru pro přepravovaný náklad nebo speciální výbavu. To je v kostce vše. Jinak se montážní vůz od klasického osobního v ničem zásadně neliší. Původně navrhovaný termín ministerstvem financí 1. duben 2003 se s největší pravděpodobností nepodaří stihnout, ale zcela reálně může novela vstoupit v platnost 1. června 2003. Co nás asi čeká? Bezesporu vypukne obrovská nákupní horečka mezi podnikateli. Ovšem možnosti nákupu za hotové jsou u každého z nás omezené, a tak se opět bude nakupovat na leasing. A jsme u toho. V návrhu novely zákona je zakomponována, slušně řečeno, lest. Bodem sváru mezi navrhovanou novelou a Asociací leasingových společností je totiž fakt, že novela by se dotkla i leasingových smluv uzavřených před datem účinnosti novely zákona. Každopádně od doby účinnosti této novely nebude možnost odečítat si DPH z leasingové splátky ve vztahu k pořizovací ceně automobilu, ale odpočet bude dále možný pouze ve vztahu k marži leasingové společnosti. S takovým zněním novely však Asociace leasingových společností nechce, ba ani nemůže souhlasit. Už teď je jasné, že na téma zrušení odpočtu daně z přidané hodnoty u automobilů budou svedeny obrovské boje mezi státem, podnikateli a leasingovými společnostmi.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Horko v práci? 5 tipů, jak na něj vyzrát
Aplikace na dovolenou: překladače a průvodci
Až pojedete autem k moři: 6 tipů, jak jezdit ekonomicky
Auta
Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za…
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět milionů aut
Opel Insignia GSi má motor 2.0 T a je o 160 kg lehčí než OPC
Podívejte se na vzácné snímky exkluzivních aut ze sbírky brunejského sultána
Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin: E39 vs. E60 vs. F10
Technologie
RAM letos zdraží o rekordních 60 %, paměti Flash o třetinu. Příští rok je možné zlepšení
Ataribox se odhaluje. Máme první obrázky i nástin toho, co od konzole čekat
Spousta „interaktivních seriálů“ za pakatel. Humble Bundle má v akci hry od Telltale
Android se snadno připojí k síťovému disku nebo NASu. Google vydal Samba Client
Výrobci základních desek objevili průlomové chlazení napájecích kaskád. Díky Youtuberům
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít