Žlutý pavouk okouzlil i armádu

08. ledna 2007, 00:00 - JAROSLAV SCHEJBAL
08. ledna 2007, 00:00

LUBOMÍR DVOŘÁK, VÝROBCE TRAVNÍCH SEKAČEKPodnikatel Lubomír Dvořák uspěl na trhu se zdánlivou banalitou -travní sekačkou na dálkové ovládání. O jeho výrobky se však nyní zajímá i armáda.Žlutý stroj české výroby připomínající pavouka se prohání po zatravněné střeše muničního skladu britské armády.

LUBOMÍR DVOŘÁK, VÝROBCE TRAVNÍCH SEKAČEK Podnikatel Lubomír Dvořák uspěl na trhu se zdánlivou banalitou -travní sekačkou na dálkové ovládání. O jeho výrobky se však nyní zajímá i armáda.

Žlutý stroj české výroby připomínající pavouka se prohání po zatravněné střeše muničního skladu britské armády. Ne, to není sen ani halucinace. Oním tajemným strojem je totiž dálkově ovládaná travní sekačka Spider (anglicky pavouk) od havlíčkobrodské společnosti Lubomíra Dvořáka.

„Pavouk“ dokáže posekat svah se sklonem i pětapadesáti stupňů a dostane se tak téměř všude. „Naše sekačky si kupují zejména radnice či firmy, které se starají o sečení říčních břehů či příkopů podél silnic. Spidera můžete objevit také na golfových hřištích,“ konkretizuje využití stroje majitel společnosti.

Mezi těmi, kteří již sekačky z Havlíčkova Brodu používají, je například i státní podnik Povodí Labe. „Než jsme nakoupili Spidera, tak jsme používali nákladní vozy s ramenem značky Unimog. Spider se nám vyplatí z mnoha důvodů. Unimog stojí asi pět milionů, Spider 400 tisíc. Spotřeba nákladního vozu je asi dvacet litrů nafty za hodinu, u dálkově ovládané sekačky jenom čtyři litry benzinu,“ shrnuje výhody Milan Kvapil, ředitel pardubického závodu Povodí Labe.

Sekačky se nyní vyvážejí zhruba do dvaceti zemí světa, včetně Japonska či Kanady, a Lubomír Dvořák dnes zaměstnává 110 zaměstnanců. Ve velmi blízké budoucnosti plánuje výstavbu nové výrobní haly za 16 milionů korun, která umožní zvýšit výrobu z dnešních sto kusů ročně až na pětinásobek. Poptávka po „pavoucích“ totiž výrazně převyšuje současné možnosti výroby.

VESNICKÝ FOTBAL VYSTŘÍDALA LIGA

Ještě před třemi lety firma Lubomíra Dvořáka žádné sekačky nevyráběla. Zabývala se totiž úplně jiným oborem - stavebnictvím. Tuto činnost společnost provozuje i dnes. Jedná se zejména o výstavbu inženýrských síti, komunikací a stříkaných vozovek.

Lubomíra Dvořáka však již odmala přitahovala strojařina a vystudoval také střední odborné učiliště, obor nástrojář. „Na strojařinu jsem ale neměl dostatek finančních prostředků a vůbec tento obor byl tehdy ve značném útlumu. Naopak stavebnictví prožívalo velký boom,“ zdůvodňuje havlíčkobrodský podnikatel, proč dal po revoluci přednost stavebnictví.

Při stavebních pracích si však všiml, jak složité a nákladné je posekat například příkopy u silnice. Zasedl tedy ke kreslicímu prknu a výsledkem je unikátní sekačka Spider a návrat k vysněné strojařině.

Úspěch se však nedostaví okamžitě, a tak byly začátky podnikání Lubomíra Dvořáka velmi skromné. Kvůli rozjezdu podnikání prodal veškerý majetek, dokonce i auto. Do práce tak musel jezdit i s manželkou, která je v jeho firmě ekonomkou, v multikáře. Jeho stavební firma si postupně vybudovala dobrou pozici v rámci lokálního stavebního trhu. Skutečný přelom však nastal až s nástupem výroby sekačky Spider. „Když to přirovnám ke sportu, tak jako lokální stavební firma jsme hráli vesnický fotbal, ale se sekačkami hrajeme najednou extraligu. Je to někde úplně jinde a je příjemné cestovat za zákazníky po celém světě a předvádět jim náš výrobek,“ říká majitel.

Lubomír Dvořák tak nedávno zavítal například i do Spojených států, kam se havlíčkobrodská společnost chystá vstoupit v brzké době. „Oslovila nás americká armáda. Byli jsme na Floridě na letecké základně. Stroj jsme jim tam předvedli a oni byli nadšeni z toho, že konečně našli něco, čím budou moci efektivně udržovat svoje pozemky,“ vypráví Dvořák.

Cestování po světě za zákazníky havlíčkobrodského podnikatele velmi baví a vozí si ze svých cest kromě pracovních zkušeností také zážitky osobní. „Vidět na vlastní oči přistávat a startovat bombardér B2 bylo úžasné,“ vzpomíná.

HYPNOTIZÉR NA ZÁKAZNÍKY I ŘIDIČE

Nevšední situace však zažívá i v Česku. „Jednou, když jsem se jel podívat, jak pracují naše sekačky a odbočoval jsem, abych na louce zaparkoval, tak za mnou jedoucí auta do sebe narazila, protože řidiči koukali na našeho Spidera a nedávali pozor,“ říká Dvořák.

Velmi důležitá byla pro úspěch „pavouka“ první zahraniční výstava v Rakousku „Jeli jsme na tuto akci s obavami. Ale nakonec to byl obrovský úspěch a zaznamenali jsme tam první objednávky od zahraničních distributorů,“ vypráví Dvořák.

Podle něho však je technickou kvalitu výrobku potřeba doplnit i něčím dalším. „Velkým pomocníkem při prodeji je také atraktivní design sekačky. Řada lidí se o náš stroj také zajímá jenom proto, že nic takového předtím neviděli, a je to taková hezká hračka. Je jim ho nutné tedy předvést a ukázat, k čemu jim bude dobrý,“ dodává Dvořák.

Sekačkou Spider však Dvořák zřejmě nekončí. Uvažuje o tom, že by mohl začít vyrábět i sekačku pro běžného zahrádkáře. Ve fázi úvah je také stroj, který by dokázal sám rozpoznat posekanou a neposekanou trávu či křovinořez založený na zcela novém systému sekání.

MÁM NÁPAD, ODPOČINEK POČKÁ

A jak se na Lubomíra Dvořáka dívají jeho podřízení a jeho manželka? „Má neuvěřitelné množství nápadů. Možná by ale mohl více odpočívat, stále jenom pracuje,“ říká o něm Jan Formánek, prodejní manažer společnosti.

I jeho manželka si myslí, že by mohl méně pracovat a více se starat například o své zdraví. „Je to ale lepší než to bývalo. Nedávno si koupil kousek lesa, tak tam chodí na procházky a dělat drobné úpravy, to dříve nedělal,“ uvádí Iva Dvořáková. „Obdivuji však svého manžela za to, že i když se stal úspěšným podnikatelem, tak mu to nestouplo do hlavy a je stejně skromný, jako byl před patnácti lety, kdy jsme se brali,“ uzavírá.

I když je Lubomír Dvořák úspěšným podnikatelem a mohl by si ledacos dovolit, nemá žádného vyloženě drahého koníčka. Snad jen s výjimkou své slabosti pro vozy mercedes.

První vůz této značky vlastnil již za minulého režimu a jezdil s ním do svého tehdejšího zaměstnání v mlékárně. To mu působilo řadu problémů. „Objevil jsem na vrakovišti starou popelnici - mercedesa dvoustovku a dal ho dohromady. Policajti mě vždycky zastavovali, brali mi technický průkaz, dávali pokuty, aby mi zabránili s ním jezdit,“ vzpomíná. Mercedes má Lubomír Dvořák i dnes. Starou dvoustovku však vyměnil za model 320E.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče