Žlutý odpor

04. prosince 2009, 10:38 - David Kasl
04. prosince 2009, 10:38

Železniční doprava

Všechny kraje minulý týden podepsaly desetileté smlouvy s pětiletou opcí na provozování regionální železniční dopravy s Českými drahami. Příští rok zaplatí za dopravu osm miliard korun (letos 8,2 miliardy). Bez výběrového řízení, což se nelíbí soukromým dopravcům v čele s majitelem firmy Student Agency a dceřiného RegioJetu Radimem Jančurou. Ten poslal čtyřem krajům (Plzeňskému, Ústeckému, Olomouckému a Libereckému) závazné nabídky na obsluhování regionálních tratí, mimo jiné s novými vlaky či za nižší jízdné. Kraje by navíc dle Vančury ušetřily během deseti let okolo dvaceti miliard korun. České dráhy v nově uzavřených kontraktech slibují razantní modernizaci vozů, do které chtějí investovat až dvacet miliard korun, včetně úvěrů a dotací EU. Podle šéfa Českých drah Petra Žaludy dlouhodobé smlouvy umožňují „normální investice a normální financování“. Rozhodnutí krajů podepsat smlouvy bez tendrů ale Vančura považuje za protiprávní a hodlá se obrátit na soudy i Evropskou komisi. A na internetu již spustil marketingovou kampaň proti ČSSD (má hejtmany ve všech krajích kromě Prahy). Do konce roku do ní hodlá investovat dva miliony korun a další peníze přidá na jaře v období předvolební kampaně. „Rozdáme letáčky, v nichž naši nabídku propagujeme. U nádraží, u úřadů, všude,“ dodává Jančura, který chtěl i pro poslední lokálku bezbariérové nové vlaky, v nichž by bylo připojení k internetu zdarma či elektrické zásuvky. Text na jednom z internetových bannerů například tvrdí, že hejtmani ČSSD vybrali „černou díru Českých drah, staré vraky, drahé jízdné, vysoké dotace“. „Výroky jsou nefér a ukázkou té nejšpinavější obchodní politiky,“ prohlásil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Dle generálního ředitele ČD Petra Žaludy Jančura „nikdy vyjet nechtěl a nechce, chce se pouze soudit“.

(box)
Konkurence ČD Viamont – Provozuje některé trati na Karlovarsku.
Vogtlandbahn (patří britské Arrivě) – Od příštího roku bude jezdit na trase Liberec–Rybniště.
Do tendru v Plzeňském kraji (nakonec byl zrušen) se přihlásily ČD, Viamont, ČSAD Liberec (společně s Railtrans) a RegioJet.
Další možní zájemci: Veolia Transport, Keolis, Deutsche Bahn, ÖBB.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít