Zloději, slyšíš mě? Vzdej to!

15. září 2008, 08:00 - Renata Lichtenegerová
15. září 2008, 08:00

ZABEZPEČENÍ AUTOMOBILŮ - Promlouvat ke zloději během jízdy odcizeným vozem, zabránit mu v pohybu, nebo mu krádež „zpříjemnit“ diskotékou zvuků a světelných efektů. To vše umožňují moderní zabezpečovací systémy. A na dálku!

Můžete sedět v kavárně a auto mít zaparkované před domem na druhém konci města. V tom vám volají z dispečinku bezpečnostní služby – čidla ve vozidle totiž prostřednictvím satelitního spojení nahlásila, že se děje něco neobvyklého. Může se jednat o naklonění auta, otřesy nebo tříštění skla. Dispečink firmy vás kontaktuje až ve chvíli, kdy ověřil několik možných neškodných scénářů, počínaje rozdováděnými vrabci na střeše, až po rozjívené děti, které si auto spletly s prolézačkou. Teď už je velmi pravděpodobné, že vozidlo někdo vyloupil, nebo se rovnou chystá celé odvézt. Na místo vyjíždí tým najaté firmy a policie.

To ale není zdaleka vše. Dispečink může na dálku automobil rozhoukat či rozblikat a obohatit tak zloději krádež o zvukové a světelné efekty, které nejdou ruku v ruce se snahou zůstat nenápadný. Čidla hlásí, zda je auto v pohybu a kde se zrovna nachází. Jen co záškodník zastaví, například na semaforu, je možné mu vůz na dálku vypnout „odstřihnutím“ paliva či elektroniky. (Vypnutí přímo za jízdy je kvůli bezpečnosti silničního provozu protizákonné.) A aby toho na chudáka zloděje nebylo málo, mohou na něj operátoři z dispečinku mluvit a doporučit mu, aby to celé raději vzdal.

Najdeme téměř všechna vozidla

JAK ZABEZPEČIT AUTO

Mechanické zabezpečení Do této skupiny je možné zařadit různé jednodušší blokovací mechanizmy na volant, pedály, řadicí páku a volant.

Elektronická a elektromechanická zabezpečení

Sem patří různé formy imobilizerů, alarmů a dalších zařízení, která zabezpečují nejrůznější systémy ve voze. Příkladem jsou kriptočipy, jejichž prostřednictvím je možné maximálně ochránit například odemykání vozu a startování.

Satelitní zabezpečení

Je nejvyšší úrovní zabezpečení. Pomocí čidel zabudovaných ve voze systém reaguje na jakékoliv neobvyklé dění. Satelitní zabezpečení také umožňuje odcizený vůz vyhledat.

Tato modelová situace by mohla nastat, pokud byste měli své auto napojeno na satelitní zabezpečení. Na tuzemském trhu ho nabízejí například firmy Defend Group nebo Secar Bohemia (řada výrobků a služeb Sherlog). Majitele vozů vyjde tato ochrana před krádeží na poměrně tučnou sumičku. Například instalace a aktivace služby Sherlog Neo Satellite stojí kolem 55 tisíc korun a roční provozní poplatky vyjdou podle šíře služeb na dalších minimálně 10 tisíc.

„Naše jednotlivé produkty se liší technickou úrovní. Od takzvaných pasivních systémů, které operátor aktivuje na základě oznámení krádeže, přes aktivní, které samy vyhodnocují neautorizovaný pohyb vozu. Ty nejsofistikovanější systémy pak pracují na bázi kombinace rádiového a satelitního vyhledávání,“ přibližuje Lucie Randáková z marketingového oddělení společnosti Secar Bohemia.

V současné době tato společnost „hlídá“ přes 25 tisíc automobilů. „Naše operační středisko řeší denně 800 až 2500 poplachů. Každou noc vyjíždí vyhledávácí vozidlo jen v Praze k osmi až deseti autům,“ přibližuje Randáková. Případů, kdy se zloději podaří s vozem odjet, zaznamenává firma v průměru zhruba deset až dvanáct měsíčně. Přibližně 98 procent z nich se prý následně najde. O stejné míře úspěšnosti hovoří také Slavomír Rozman, marketingový ředitel společnosti Defend Group, která satelitní zabezpečení vozů nabízí pod názvem Defend Locator.

Mechanika zatím vede

V oblasti zabezpečování automobilů jsou právě satelitní systémy tím nejmodernějším a asi nejpůsobivějším systémem. Co do rozšíření ale zatím stále vedou zabezpečení mechanická. Do této skupiny je možné zařadit různé blokování volantu, řadicí páky či pedálů. „Výhodou jsou nízké pořizovací náklady a naopak vysoká míra ohodnocení těchto systémů pojišťovnami,“ vysvětluje Rozman.

Oblíbenými zařízeními tohoto typu jsou zámky řadicí páky, například Construct nebo Defend Lock. Třeba na Octavii se dá zabezpečení Defend Lock pořídit zhruba za sedm tisíc korun. Většina pojišťoven přitom poskytuje slevu na pojistném, pokud je vůz tímto zámkem vybaven. „Ročně prodáme kolem 50 tisíc kusů,“ přibližuje oblibu systému Rozman.

Botička na autě z vůle majitele

NEJBEZPEČNĚJŠÍ JE SATELIT

Majitel auta si může v případě jednoduché mechaniky zabezpečovací zařízení pořídit již od řádově několika stokorun. Záleží samozřejmě na výrobci, typu a značce jeho vozu. Zámek řazení, u kterého je nejlepší poměr ceny a úrovně zabezpečení a který garantuje slevu na pojištění, je možné pořídit v rozpětí 7 až 10 tisíc korun. Nejdražší jsou satelitní zabezpečení. Ty nejlepší se pohybují v cenové hranici kolem 50 tisíc korun za pořízení techniky a instalaci. Zhruba na úrovni deseti tisíc korun začínají roční poplatky za tyto služby. Jedná se ovšem o nejjistější způsob zabezpečení automobilu, kterého si pojišťovny váží až do míry 30procentní slevy na pojistném.

Na trhu je však možné se setkat i s dalšími typy mechanického zabezpečení. „Nabízíme zámek na pedály za 2700 korun. Zařízení spojí brzdový pedál se spojkou a prodlouží tak dobu nezbytně nutnou pro odcizení vozidla zhruba na 17 minut, nebo přinutí pachatele změnit způsob krádeže a použít jeřáb nebo speciální odtahové vozidlo,“ přibližuje Václav Zilvar ze společnosti AutodesignPlus, která se zabývá prodejem autopříslušenství. Dalším vyhledávaným produktem z „mechanického“ sortimentu této firmy je botička, kterou pořídíte za přibližně 3000 korun. „Kupují ji často majitelé vozů, u kterých nelze aplikovat zámek pedálů, protože mezi nimi je volantová tyč. „To se týká především některých užitkových vozidel,“ popisuje Václav Zilvar.

Mechanických prostředků je možné využít také pro ochranu kapoty. „Ta je z našeho vyhodnocení slabým místem automobilu. Dostane-li se zloděj pod kapotu, je u řídicí jednotky, u zdroje, záložního zdroje i u klaksonu,“ popisuje Slavomír Rozman. Mechanické zabezpečování kapoty je podle něj jedním ze současných trendů v této oblasti.

Pomocníci pro boj s kopírkami

Druhou skupinou produktů vhodných k znepříjemňování zlodějova života jsou elektronická a elektromechanická zabezpečení automobilu. Sem patří různé formy dobře známých imobilizerů a alarmů, ale i elektronické novinky zajišťující co nejbezpečnější ovládání jednotlivých systémů vozu. „Nejslabším místem všech systémů je zámek. Nové elektronické ovladače, například kryptočipy, ovládají odemykání a
uta i startér pomocí kódu, který prakticky není možné zkopírovat,“ popisuje Rozman. Podobné vynálezy jsou podle něj obzvlášť dobrými pomocníky v době laserových kopírek, kdy obstarat si „křivky“ cizího klíče zabere sotva pár vteřin.

Imobilizéry, tak jak jsme je znali, tedy jako samostatné zařízení umístěné na palubní desce, se přesunuly přímo do spínací skříňky. „Výrobci aut si imobilizéry vzali za své a jsou tak automatickou součástí moderních vozů,“ přibližuje Rozman. Obchod s těmito zabezpečovacími systémy ale ještě zdaleka není minulostí. Uplatňuje se totiž v „secondhandovém“ prodeji. „Jedná se o jednoduchý způsob jak efektivně zabezpečit starší automobil,“ dodává Rozman.

Stejně jako k zabudovávání imobilizérů dnes automobilky stále častěji přistupují k instalování vlastních alarmů. Celkově pak podíl klasických alarmů na zabezpečování vozidel v Česku klesá. „Co se naopak objevuje, je kombinace alarmu s určitým druhem pagerů, na něž přichází majitelům informace, že se s vozem něco děje. Tyto zprávy mohou chodit také přímo na mobilní telefon,“ přibližuje Rozman. Auto tak nehouká, ale přesto „zalarmuje“ dotyčnou osobu. „V naší zeměpisné délce a šířce lidé na houkající auto reagují negativně, což může končit i házením rajčat,“ popisuje Rozman.

Zloději ukradnou tisíce aut

Ročně je v Česku odcizeno kolem 20 tisíc automobilů. Celkově má v posledních letech tento jev sestupnou tendenci, nejedná se ale o pokles nijak významný. Hlavním cílem firem zaměřených na zabezpečování vozů je samotné krádeži zabránit. Případné vyhledání ukradeného auta už je věcí spíše okrajovou. „Kolikrát by si majitel přál, aby se auto raději nenašlo. Bývá totiž poničené a pojišťovny často v těchto případech nic nevyplácejí,“ popisuje Rozman.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče