Zlatonosný míč

19. dubna 2010, 16:53 - Pavel Hanslíček
19. dubna 2010, 16:53

Studie McKinsey ukazuje, že fotbal patří k významným odvětvím německé ekonomiky

Sto deset tisíc pracovních míst a roční příspěvek přesahující pět miliard eur k tvorbě hrubého domácího produktu. Tak lze shrnout závěry studie poradenské společnosti McKinsey, která zkoumala význam kopané pro německé hospodářství. Její výsledky byly poměrně překvapivé. Prokázaly totiž, že pro Německo je fotbal důležitým odvětvím ekonomiky. Pro představu: každé pětisté euro vydělané v Německu je nějakým způsobem spojeno s fotbalem. Ten tak sice zdaleka nedosahuje postavení klíčových odvětví, jako jsou automobilový průmysl nebo strojírenství, ale vytváří podobný počet pracovních míst jako zásilkový obchod nebo hornictví.

Velký podnik I další srovnání potvrzuje, jaký význam má kopaná pro Německo jako zaměstnavatel. Celé dvě třetiny z 30 největších německých firem zastoupených v burzovním indexu DAX zaměstnávají podstatně méně pracovníků, než je výše zmíněných 110 tisíc lidí. A z tohoto počtu pracovních míst jich méně než deset procent najdeme přímo v 36 fotbalových klubech první a druhé nejvyšší německé ligy (bundesliga), zbytek vznikl v dalších ekonomických odvětvích, zejména v gastronomii.
Ekonomická činnost fotbalových klubů hrajících první a druhou bundesligu navíc každoročně do německého rozpočtu přispívá úctyhodnou půldruhou miliardou eur. Tuto částku nicméně netvoří jen daňové odvody klubů, ale i všech subjektů napojených na profesionální fotbal. Studie McKinsey vůbec poprvé zkoumala kromě přímých výnosů i nepřímé, neboli indukované efekty související s profesionální německou kopanou. Jako podklad přitom posloužila data za sezonu 2007/2008.

Podstatné okolí Započítání nepřímých efektů potvrdilo ekonomický význam kopané – dvě třetiny vytvořené hodnoty se totiž přímo v hospodaření klubů vůbec neodrážejí. Dle McKinsey na sto eur utracených ve fotbale připadá dalších 240 eur výdajů v dalších odvětvích německého hospodářství. Z toho 140 eur v oblasti reklamy, 20 eur v pohostinství a 80 eur u dodavatelů, jako jsou maloobchodníci a bezpečnostní služby. Například v oděvní branži jsou s profesionálním fotbalem spojena tři procenta tržeb a v oblasti médií dvě procenta. Zároveň McKinsey zdůrazňuje, že jejich studie je velmi konzervativní. „Naše výsledky představují spíše jakousi dolní hranici,“ potvrdil deníku Die Welt konzultant firmy Thomas Netzer a zároveň přiznal, že jej výsledky studie překvapily. „Očekával jsem mnohem menší čísla,“ dodal Netzer.

Zisková záležitost Dobrou správou pro německé daňové poplatníky je, že na fotbal nedoplácejí. „Ať již města, spolkové země nebo celá republika, všichni dostávají z kopané rozhodně více, než na něj přispívají,“ sdělil Netzer s tím, že výdaje veřejné sféry ve prospěch fotbalu dosahují 200 milionů euro, tedy zhruba sedmkrát méně než výše zmíněná půldruhá miliarda eur, kterou německý rozpočet získá ve formě daní. Studie McKinsey nesledovala finanční zdraví německých klubů, nicméně i to se zdá být v pořádku. „Německá kopaná prošla finanční i ekonomickou krizí obdivuhodně dobře,“ potvrdil listu Die Welt Stefan Ludwig z poradenské společnosti Deloitte. Dle něj se na rozdíl od anglických a španělských klubů bilance těch německých v uplynulých dvou letech nezhoršily. Výhodou je přitom vysoká návštěvnost bundesligových utkání (viz Bundesliga vede), a tím pádem velké příjmy z prodeje lístků. I díky tomu, jak potvrzuje studie britské Deloitte, najdeme za sezonu 2008/2009 mezi dvacítkou ekonomicky nejsilnějších evropských klubů rovnou pět německých týmů. Nejvýše se umístil Bayern Mnichov, jehož tržby (bez transferů za prodej hráčů) ve výši 289,5 milionu eur stačily na čtvrté místo.

* Grafika Ze 100 eur vydaných v profesionálním fotbale vzniká v dalších oblastech německé ekonomiky hodnota 240 eur. Z toho:
– 140 eur v oblasti reklamy
– 20 eur v pohostinství (hotely a restaurace)
– 80 eur u dodavatelů (maloobchodníci a bezpečnostní služby) Graf
Bundesliga vede**
(průměrný počet diváků na utkání v sezoně 2008/2009)
Bundesliga (Německo) 41 904
Premier League (V. Británie) 35 592
Primera División (Španělsko) 28 478
Serie A (Itálie) 25 304
Ligue 1 (Francie) 21 034
Pramen: Deutsche Fußball Liga, McKinsey

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče