Zkažený první dojem se obtížně napravuje

03. května 2004, 00:00 - MICHAL ZACHAR www.imagaudit.info I
03. května 2004, 00:00

Při každodenních osobních kontaktech je velmi důležitý pozitivní "první dojem". Jeho uložení v mozku probíhá během prvních šesti vteřin prvního setkání, ale udržuje se v pamětí po dobu dalších šesti měsíců.

Image je pojem, kterým označujeme schopnost sdělit tvarem, barvou a jejich uspořádáním informace o stavu organizmu nebo místa, v němž se pohybujeme. Tuto sdělovací schopnost, stejně jako schopnost čtecí, má každý organizmus vrozenou (podvědomou). Co ale mnoho z nás neumí, je převést image ztéto pozice do pozice zcela vědomé, řízené, kdy poznatky zde nalezené uplatňujeme v komunikaci se svým okolím - zákazníky, zaměstnanci, obchodními partnery, úředníky i přáteli. Schopnost komunikace člověka je založena především na vizuálních vjemech. S nástupem 20. století a díky vynálezu televize, filmu či internetu jsme stále více odkázáni na rychlé vstřebávání a následné vyhodnocování informací především z vizuální oblasti. Naše smysly jsou denně přehlcovány. Imagemakeři, vizážisté a další specialisté by nemuseli existovat, pokud by se člověk v této přemíře informací dokázal sám orientovat. NEJDE O PŘETVÁŘKU

Zřejmě nejvýstižnější slovní spojení vyjadřující podstatu image je „celkový dojem“. Je to souhrn všech prvků působících na naše okolí: upravenost vlasů, pleti, nehtů, oděvů, doplňků, vůní, harmonie tvarů a barev. Mozek si neustále vytváří škatulky, do kterých řadíme jednotlivé osoby a situace, se kterými se setkáváme. A když se s dotyčným člověkem či situací setkáme znovu, otevíráme si onen pomyslný šuplík a dle uschovaných informací jednáme. Z toho vyplývá, že je velmi důležité vyvolat pozitivní „první dojem“: jeho uložení se totiž v mozku děje během prvních šesti vteřin prvního kontaktu, ale udržuje se v paměti po dobu dalších šesti měsíců. P okud si tedy první dojem „zkazíme“, je pro nás velmi obtížné ho napravovat. Image není přetvářka. Čteme ve svých tvářích a v oblečení mnohem více informací, než jsme si ochotni připustit. A kdykoli se ze své podstaty snažíme něco utajit, o to více je to patrno.

UPRAVENOST, ČISTOTA A VŮNĚ

Spolu s pomalým odklonem od přesných pravidel v oblékání se nám ze světa kolem nás stává opět snesitelné místo. N ezapomínejme však, že náš oděv reprezentuje. Proto na závěr uveďme tři zlatá pravidla každého úspěšného oblečení. Jsou jimi upravenost, čistota a vůně. Jakékoliv oblečení se snese, pokud je vyžehlené a má všechny zipy a knoflíky. To, že horní díl nemá být červený a spodní zelený a obráceně, asi všichni tušíme. To, že nemáme nosit jednu košili do práce týden a že do obleku není vhodná ta chlupatá, ve které štípeme na chalupě dřevo, víme asi taky. Čistota neurazí. A vůně? Raději ne ony pověstné živé květy, kterými naše stařenky kropily prádlo a my prchajíce do školy šli jsme raději dva kilometry pěšky, aby to vyvětralo. Mám na mysli vůni, se kterou si můžeme docela pěkně hrát, co se týká významu a potřeb dne, vůni, která nás bude ten den charakterizovat.

(Autor je poradce pro tvorbu image)

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče