Zjištění dluhu? Rychle i zběsile!

03. října 2005, 00:00 - MARTINA MARTINOVIČOVÁ, ERICH HANDL, PETR KUČERA
03. října 2005, 00:00

DLUHY NA "SOCIÁLCE" Zajít na příslušnou správu sociálního zabezpečení a zjistit případné nedoplatky a penále, nebo jen to, zda platby pravidelně docházejí, znamená často pětiminutovou návštěvu a pohodu. Jinde delší čas a aroganci. Jako první v pořadí jsme otestovali Okresní správu sociálního zabezpečení v Kladně.

DLUHY NA „SOCIÁLCE“ Zajít na příslušnou správu sociálního zabezpečení a zjistit případné nedoplatky a penále, nebo jen to, zda platby pravidelně docházejí, znamená často pětiminutovou návštěvu a pohodu. Jinde delší čas a aroganci.

Jako první v pořadí jsme otestovali Okresní správu sociálního zabezpečení v Kladně. Informace o vlastních platbách a dluzích zde nebylo možné získat telefonicky, na úřad je nutné dojít osobně. ČSSZ v Kladně používá systém pořadových čísel, stejný jako má většina poboček bank. My jsme se dostali na řadu zhruba po patnácti minutách. Úřednici jsme požádali o výpis z účtu za loňský rok a předpis plateb záloh pro letošek. Vyhotovení výpisu trvalo zhruba dalších deset minut, pracovnice správy dost dlouho bádala v počítači. Při jednání byla dost příkrá, připadali jsme si trochu jako ve škole: „Kdybyste býval loni včas platil zálohy, tak jste nemusel platit penále,“ vysvětlila nám rázně.

Žádost o vysvětlení výše záloh pro letošní rok úřednice odbyla slovy: „Měl jste loni příjmy? Měl. Tak vidíte.“ Předpis záloh nám pak vypsala na jakýsi papírek, celá návštěva trvala pětadvacet minut.

NA PLZEŇSKÉ SOCIÁLCE SI MŮŽETE VYBRAT

Aktuální výpis pohledávek osoby samostatně výdělečně činné je možné získat v našem klientském centru nebo přímo u příslušného úředníka, potvrzuje operátorka na telefonním čísle Okresní správy sociálního zabezpečení Plzeň-město. Klientské centrum se nachází v přízemí zrekonstruované budovy na jedné z hlavních tříd.

U přepážek klientského centra funguje elektronický pořadník, bereme si tedy lísteček, přicházíme na řadu už za tři minuty. Když nahlásíme své údaje a prokážeme totožnost, úřednice z počítače bez komplikací vytiskne přehled zaplacených záloh i výši pohledávek k dnešnímu dni. Alternativou ke klientském centru je jednání přímo s příslušným úředníkem o patro výše. I tady je elektronické vyvolávací zařízení na principu počátečního písmene příjmení. Jelikož se v prostorné čekárně nachází zhruba dvě osoby, čekáme, že i v tomto případě bude všechno rychle vyřízeno. Do čekárny však postupně přicházejí další lidé. Někteří čekají pár vteřin, jiní pět nebo deset minut. Pouze my čekáme už více než půl hodiny. Zevnitř je slyšet družný hovor. Po dalších asi deseti minutách z kanceláře jedna paní vyjde a odchází, dveře se zavírají. Po dalších asi pěti minutách nám dochází trpělivost, zaklepeme a vcházíme dovnitř. Od úřednice se dočkáme jen stručného vysvětlení: Doteď tu byl někdo jiný. Jednání zde sice není tak příjemné jako v Klientském centru, nicméně i tady po pár minutách získáváme výpis pohledávek a další informace.

**V PRAZE TO JDE V POHODĚ A RYCHLE

Na Pražské správě sociálního zabezpečení Prahy 6 v Kladenské ulici proběhlo všechno rychle a v pohodě. Již ve vstupní hale každý může získat potřebné informace o tom, ke které úřednici má podle počátečního písmene svého jména zajít a kde najde její kancelář. Vše v klidu a s úsměvem. Z výtahu lze po srozumitelných šipkách dojít až k těm správným dveřím - opět jasně popsaných počátečními písmeny jména, podle kterého každý už při první návštěvě bez problémů pochopí, do kterých dveří má vejít.

Před našimi dveřmi čekala jedna paní. Po pěti minutách vstoupila dovnitř a my vlastně ihned za ní, protože v kanceláři byly dvě pracovnice, které si nás podělily. Pracovnice na požádání bez problémů vytiskla z počítače výpis plateb včetně penále, výši pojistného, kterou máme platit, vše po jednotlivých měsících.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče