Život pod psa

17. prosince 2008, 15:23 - Kateřina Menzelová
17. prosince 2008, 15:23

Američané, kterým byly zabaveny domy, odkládají do útulků domácí zvířata

Prosím pomozte! Podobné výzvy lze číst v inzerátech on-line médií v Lee County na Floridě, tedy v místě, které je v počtu zabavených domů jedničkou celých Spojených států. Ekonomická krize dolehla také na domácí mazlíčky. Mnoho zvířat se ocitlo bez přístřeší krátce poté, co byla jejich majitelům zabavena nemovitost, protože nebyli s to splácet hypotéky. International Herald Tribune zveřejnil příběh Shari Johannesové, která se svěřila jednomu americkému útulku: „Buď nakrmím své děti nebo svého psa. Co byste udělali na mém místě?“ Podobné story jsou běžné i v dalších útulcích. Mezi počtem zabavených nemovitostí a problémy zvířecích útočišť existuje přímá úměrnost. V těch nejpostiženějších oblastech Spojených států vzrostl počet odložených miláčků v prvních měsících letošního roku v meziročním srovnání o více než sedmdesát procent.

Granty pro zvířátka Nezisková organizace Humane Society založila dokonce fond, ze kterého vyplácí granty od pěti set do dvou tisíc dolarů. Tyto peníze mají být použity pro organizace, které pomáhají domácím mazlíčkům překonat následky krize. Američané umisťují zvířata do útulků nejen kvůli ztrátě domova, ale také proto, že se ocitli bez práce. Agentura Reuters cituje 58letou umělkyni Margaret, z obavy před ostudou si nepřála zveřejnit své příjmení, která v únoru přišla o práci v jednom z televizních kanálů. V současné době si tak prý nemůže dovolit živit čtyři větší psy a dvě kočky. „Přišla jsem na to, že to nemohu již všechno zvládnout. Měsíčně mě jen žrádlo stálo 350 až 400 dolarů,“ vysvětluje Margaret.
Dle statistických údajů American Pet Products Association má více než 71 milionů amerických domácností, tedy šedesát procent, nějakého domácího mazlíčka. V roce 2007 za zvířátka Američané utratili 41 miliard dolarů. V letošním roce by měly výdaje dosáhnout částky 43,4 miliardy dolarů. Většina této sumy jde na žrádlo a veterináře, za více než tři miliardy dolarů pořídí majitelé pro své miláčky ozdoby, oděvy a různé relaxační pobyty. Odborníci, kteří se chovem zvířat zabývají, tvrdí, že i přes nárůst výdajů, je patrné, že kvůli krizi mají páníčci hlouběji do kapsy. Wendy Diamondová z magazínu Animal Fair si agentuře Reuters postěžovala, že ji hospodářský pokles donutil snížit cenu lístků halloweenské dobročinné sbírky na charitu pro zvířata, která vynesla jen 25 tisíc dolarů, tedy necelých půl milionu korun, zatímco loni se jí podařilo nashromáždit dvojnásobek. Dle mínění Diamondové utrpí také malé podniky poskytující služby majitelům domácích mazlíčků, jako jsou například zvířecí salony krásy či obchody s doplňky. „Doplňky přijdou na řadu jako první,“ podotýká Diamondová. „Na rozdíl od dětí a teenagerů se psi o módu a módní trendy nezajímají, takže se spokojí i s loňským vodítkem či obojkem.“ Značně prý budou postiženy zvířecí salony krásy, protože maloobchody nabízejí mnohem více produktů než v minulosti lidem, kteří pečují o vzhled zvířat sami. „Doma můžete psa zušlechtit za pět dolarů, zatímco v salonu v New Yorku zaplatíte za totéž sto dolarů.“

Jako děti Luxusní producenti kvůli krizi nabídku exkluzivních kolekcí pro mazlíčky zatím nijak neomezili. A ceny jsou stále astronomické. Švédský návrhář Bjorn Gardsby představil oděv pro pejsky, který je ozdoben křídly andílků a motýlů a pošit dvěma tisíci křišťálů od firmy Swarovski. Tvůrci konstatovali, že jeden kus oděvu se ručně vyrábí tři týdny. Model, který byl jedním z vrcholů letošních módních přehlídek, je k dostání v londýnském obchodním domě Harrods. Zájemci za něj zaplatí od dvanácti tisíc do osmnácti tisíc liber. „Váš pes je jako vaše dítě. Je přirozené, že pro něj chcete to nejlepší,“ říká návrhář Gardsby. Londýnská módní show Pet-á-Porter či newyorský Pet Fashion Week si na nezájem klientů doposud stěžovat nemohou. I letos byly na trh uvedeny novinky zdravé výživy. V britských pekárnách pro mazlíčky jsou k dostání bezcholesterolové muffiny nebo psí popkorn. Londýnský klenotník Stephen Webster nabízí diamantové límečky pro psy, jejichž cena dosahuje až jednoho milionu dolarů. Pozadu nezůstaly ani vyhlášené módní domy. V butikách Louis Vuitton je ke koupi přepravní taška za 1890 dolarů a podobnou kabelu lze sehnat i od Gucciho.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče